Pensioenuitvoerder APG is onder andere gevestigd op de Amsterdamse Zuidas en zag de bui al hangen vanwege de grootschalige wegwerkzaamheden in het gebied. “Onze mensen zitten niet te wachten op langere reistijden. Vanuit goed werkgeverschap wilden we ze daarom graag laten kennismaken met alternatieve vervoermiddelen zodat medewerkers uitgerust op hun werk aankomen en niet eerder naar huis moeten om files te mijden” licht contractmanager Michiel Sluis toe. “Via BREIKERS lieten we eerst een mobiliteitsscan doen. Daarna co-financierden ze vanuit hun Mobiliteitsfonds een e-bike proef en een pilot ‘OV op maat’.”

Gratis scan

Via bijeenkomsten van Hello Zuidas hoorde Sluis over de mogelijkheden die BREIKERS biedt. “Vanwege de aangekondigde wegwerkzaamheden wilden we er vroegtijdig bij zijn om onze collega’s op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met andere vervoermiddelen. Maar eerst wilden we graag weten hoe medewerkers nu reizen, waar ze vandaan komen, welke route ze volgen en of er voor hen reële alternatieven zijn voor de auto.” Daarom liet APG een gratis mobiliteitsscan uitvoeren door BREIKERS.

Op de korte afstand zit het wel goed

Uit de scan bleek dat van de mensen die op fietsafstand wonen, al een relatief groot deel met de fiets naar het werk komt. Ook bij de mensen die wat verder weg wonen en geen leaseauto hebben, zat het wel goed: een groot deel van hen reist al met het OV. “Niet zo gek want zij kunnen bij indiensttreding al kiezen tussen een reiskostenvergoeding of gratis zakelijk openbaar vervoer. Op de middellange afstand tussen 15 en 40 kilometer bleek echter nog wel winst te behalen. Daarom hebben we voor hen op advies van BREIKERS een e-bike pilot gehouden. BREIKERS co-financierde de pilot vanuit hun Mobiliteitsfonds.

OV op maat voor leaserijders

De scanresultaten lieten ook zien dat de grootste winst te behalen is bij de leaserijders door het voor hen mogelijk te maken om de leaseauto en het OV met elkaar te combineren “Deze mogelijkheid biedt APG niet standaard aan, leaserijders beschikken niet standaard over een NS Business Card. Met een bijdrage uit het BREIKERS Mobiliteitsfonds hebben we wel een pilot voor leaserijders gehouden: OV op maat. Ze kregen tijdelijk een NS Business Card waarmee ze gratis met het OV konden reizen en bijvoorbeeld ook hun auto in een P&R konden parkeren om van daaruit verder te reizen met het OV. Ze kregen ook allemaal een persoonlijk OV-reisadvies op maat voor hun woon-werktraject.” Dat advies ging veel verder dan het standaard 9292-advies. Er werd bijvoorbeeld ook rekening gehouden met drukte onderweg, of je beter iets eerder of later kan vertrekken en of je kan zitten. “Het grappige is dat ook OV-reizigers interesse toonden voor dit persoonlijke reisadvies. Zij waren benieuwd of ze nog efficiënter konden reizen en of er betere reisalternatieven waren.” In totaal deden ongeveer dertig medewerkers mee aan de pilot.

Discussie over flexibel werken

De pilots werden goed ontvangen, maar hadden minder effect dan verwacht. “In de praktijk bleek dat de soep niet zo heet gegeten werd als vooraf was aangekondigd. Tijdens de wegwerkzaamheden aan de Boelelaan bleven meer rijbanen beschikbaar dan voorzien waardoor het reistijdverlies minimaal was. Daardoor was er bij collega’s niet echt een noodzaak om alternatieven te proberen.” De scan had wel een onverwacht ander effect: “de resultaten zwengelden de discussie aan over flexibele werktijden en thuiswerken. Ik merk dat leidinggevenden nu meer openstaan voor problemen die spitsreizen met zich meebrengt. Medewerkers krijgen meer ruimte om op andere tijden te reizen en thuis te werken.”

Aanrader

“Ik zou het andere werkgevers zeker aanraden om gebruik te maken van het aanbod van BREIKERS. Ze denken echt met je mee over wat je kunt doen om auto’s uit de spits te halen, dragen initiatieven aan en brachten expertise in die bij ons niet 1-2-3 voorhanden was.”