Bij ABN AMRO leggen ze de duurzaamheidslat hoog. Niet alleen de eigen panden worden groen, ook de panden die zij (mee)financieren willen ze onder handen nemen. En ook de CO2-uitstoot van het eigen vervoer wordt flink aangepakt. ‘De medewerkers kiezen per reis welk vervoersmiddel het meest duurzaam en efficiënt is.’

Alle eigen gebouwen naar A-label, alle gefinancierde gebouwen naar A-label, 100% financiering voor wie zijn zakelijke pand of privéwoning wil verduurzamen en voor 2020 liefst 43% minder CO2-uitstoot van het eigen binnenlands vervoer. Dat is het equivalent van 800.000 personenauto’s.

Dat zijn de doelstellingen van ABN AMRO. Jos Doornenbal is als reward consultant verantwoordelijk voor het landelijk reisbeleid van de bank. ‘Ik doe het binnenlandse vervoer binnen het arbeidsvoorwaardenbeleid van de bank. Wij praten liever over vervoer omdat we het begrip mobiliteit gebruiken als we het hebben over werknemers die van functie veranderen.’

De juiste keuze

Met een club van 16.000 medewerkers in ons land heeft Doornenbal zijn handen vol. Bijvoorbeeld als het gaat om de leaseauto. ‘Daar hebben we er veel van omdat ze vanaf een bepaald functieniveau worden aangeboden. Ja, veel van die auto’s staan de hele dag stil. Met een beleid van stimuleren en ontmoedigen proberen we die groep, maar ook alle andere medewerkers, tot de beste, duurzame keuze van vervoer te krijgen.’

Stimuleren met OV-kaart

Jos Doornenbal ABN AMROStimuleren doet ABN AMRO bijvoorbeeld door een OV-kaart aan te bieden, waarmee medewerkers vrij kunnen reizen door heel Nederland. Bij grotere afstanden komt daar een Park+Ride abonnement bij NS Stations bij. Een derde van de aangeschreven groep reageerde positief op dit voorstel.De OV-kaart wordt door NS voor ABN AMRO en andere grootgebruikers op maat gemaakt. ‘Dat is fantastisch, want zo kunnen we inspelen op individuele behoeften. Mensen uit de regio kunnen nu hun auto met de kaart parkeren en verder met de trein reizen.’

Parkeerpunten sparen

Ontmoedigen doet de bank met de maatregel dat je een bedrijfsparkeerplaats moet verdienen aan de hand van een puntensysteem. Die punten verzamel je bijvoorbeeld door medische omstandigheden of omdat je in een regio met slecht openbaar vervoer woont.

Doornenbal: ‘Daar maken we een afweging tussen duurzaamheid en efficiency. In de Randstad is het een stuk makkelijker om openbaar vervoer te stimuleren dan bijvoorbeeld in het Oosten van het land. Je moet wel praktisch blijven.’

Keuzevrijheid auto blijft, maar milieunorm steeds hoger

Maar ook het verduurzamen van het wagenpark wordt voortvarend ter hand genomen. ‘We schuiven steeds een schaaltje op de milieuwijzer omhoog en zo wordt de uitstoot van het wagenpark kleiner. De keuzevrijheid van automerk en type blijft, zolang de auto maar binnen de afgesproken milieunormen blijft.’

‘We verwachten veel van de komst van steeds meer vol-elektrische auto’s, maar het belangrijkste is dat de medewerkers per reis kiezen welk vervoersmiddel het meest duurzaam en efficiënt is. Wij zorgen met mobiliteitsbudgetten en mobiliteitskaarten ervoor dat ze die keuze goed kunnen maken.’

Carpoolen werkt niet…

Doornenbal houdt een slag om de arm, want het gaat goed, maar soms ook minder met het vervoersbeleid. Na een dagje dataminen in het personeelsbestand bleek dat 10.000 collega’s binnen een straal van 500 meter van een collega wonen. Bij 4.000 medewerkers wonen maar liefst vier collega’s in dezelfde buurt. Dat riep om carpoolen, maar Doornenbal moet constateren dat dit nu niet gaat lukken. ‘Misschien zijn we te vroeg, maar het werkt niet.’

…Elektrische deelauto’s wel

Wat wél werkt is een proef in Eindhoven waar de bank een aantal vol-elektrische deelauto’s van Amber beschikbaar heeft gesteld aan de medewerkers. ‘Via een app kun je zo’n BMW i3 reserveren voor een zakelijke reis. Dat is een groot succes, daarom hebben we de proef uitgebreid naar de Amsterdamse Zuidas. Zo doen we ervaring op met elektrisch rijden én het delen van zakenauto’s.’

Aantal vervoersbewegingen gedaald door locatiebeleid

De reward consultant geeft eerlijk toe dat de reductie van de totale CO2-uitstoot van de bank voor een groot gedeelte ook wordt bereikt dankzij het inkrimpen van veel regiokantoren en het clusteren van de medewerkers in enkele grote steden. ‘Dat heeft het aantal vervoersbewegingen binnen de organisatie drastisch laten dalen.’

Dat de CO2-uitstoot van binnenlands vervoer in 2020 waarschijnlijk inderdaad met 43% teruggebracht is, is goed nieuws. Maar het heeft volgens Doornenbal ook een ander gunstig effect. ‘Het actief bezig zijn met duurzaamheid is ook iets wat we willen uitstralen naar onze klanten. Dat horen we terug uit Eindhoven, waar klanten het geweldig vonden als onze mensen met zo’n elektrische auto aankwamen. Pratice what you preach, is daar echt in de praktijk gebracht.’

Bron: Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Zakelijk Reizen’ op mt.nl. Dit dossier wordt mede mogelijk gemaakt door NS.

Aanvulling vanuit de Leasewijzer 2017 van Natuur & Milieu:

Leaseauto niet vanzelfsprekend

ABN AMRO biedt medewerkers een functionele auto vanaf 15.000 puur zakelijke kilometers (dus exclusief woon-werkverkeer) per jaar. Het recht op een functionele auto wordt per leaserijder periodiek heroverwogen. Zeker bij standplaats- of functiewijziging is het meenemen van de auto niet langer een automatisme.

Parkeerbeleid

Bij ABN AMRO hebben medewerkers met minder dan 30 minuten OV-tijd en/of minder dan 12 kilometer woonwerkafstand, geen parkeerplek. Deze beperkingen zijn gecombineerd met het stimuleren van een e-bike uit de werkkostenregeling; dit bleek een effectieve combinatie.

Standaard OV-abonnement ipv cash bedrag

“Voorheen kregen nieuwe medewerkers standaard een reiskostenvergoeding. Als een medewerker liever een OV-abonnement wilde, dan moest hij of zij dit zelf aanvragen. Nu krijgt elke nieuwe medewerker standaard een OV-abonnement. Wil de medewerker dat niet, dan moet hij of zij zelf het initiatief nemen om dit te veranderen. Ongeveer 70% van onze nieuwe medewerkers houdt nu zijn OV-abonnement. Daardoor is het aantal medewerkers dat met het OV reist,

toegenomen van 25% naar 33%. Leaserijders kunnen naast hun leaseauto ook een mobiliteitskaart aanvragen. Daarmee kunnen ze bijvoorbeeld hun auto parkeren op een P+R terrein van NS en de rest van de reis met de trein afleggen.”

CO2-afbouw

ABN AMRO hanteert een tabel voor CO2-afbouw. Doel is om in vijf jaar op 91 gram CO2-uitstoot per kilometer uit te komen voor benzine, en 84 voor diesel. Normen gelden voor iedereen, in elke salarisschaal; wie meer verdient mag dus niet meer vervuilen. Vervuilende auto’s (boven de dan geldende uitstootnorm) die vervroegd worden ingeleverd, worden niet heringezet maar afgevoerd.

Beperkingen

Bij ABN AMRO moet een PHEV-rijder bijbetalen als het tankgedrag niet past bij de norm van de auto. De EV-rijder heeft geen recht op een vervangende auto. Leaserijders besparen immers al zoveel met de (lagere) bijtelling voor elektrische auto’s dat zij voor die vakantie zelf een auto moeten kunnen huren.