Onvoorspelbaarheid vertraging zorgt voor meeste stress bij autorijdende forens

1 op 3 autoforenzen ondervindt stress tijdens de rit van en naar het werk. Maar het is niet de woon-werkafstand of reistijd die de bepalende factor is. Dat is de onvoorspelbaarheid van de vertraging in hun reisduur. Fietsers en voetgangers ervaren daardoor veel minder reisstress dan hun collega’s die met het OV reizen. Die ervaren op hun beurt weer minder stress dan hun autorijdende collega’s. Nog een argument om werk te maken van vertragingsvrij reizen en je medewerkers uit de auto te krijgen!

Fietsers en voetgangers ervaren minste stress
Meer dan 1 op 4 werknemers zegt dat zijn woon-werktraject hem stress bezorgt. Vooral werknemers die gebruikmaken van de auto rapporteren het meeste stress door hun traject ( 31%). Zij die met het openbaar vervoer komen ervaren minder stress (26%). Opvallend: wie zich te voet, met de fiets of met een combinatie van vervoersmiddelen naar het werk begeeft, ervaart het minste trajectstress (11%). Dat blijkt uit onderzoek van de Belgische HR-dienstverlener Securex bij 850 werknemers.

Onvoorspelbaarheid vertraging bepalende factor
Meer dan de objectieve woon-werkafstand of de reistijd, zijn de files en de onvoorspelbaarheid ervan de bepalende factor voor het stressniveau . Van de automobilisten met een voorspelbaar traject, geeft 21% aan dat zijn traject hem stress bezorgt. Wanneer de duur onvoorspelbaar is, loopt dit op tot 61% . Een heel groot en opmerkelijk verschil.

Ook het openbaar vervoer gebruiken (trein, bus, metro, tram), vormt bij 1 op 4 pendelaars een bron van stress. Bij onvoorspelbare trajecten gaat het zelfs om 45 procent van de reizigers. De onvoorspelbaarheid van het openbaar vervoer is wellicht te wijten aan technische problemen, ongevallen en/of stakingen.

Een derde van de reistijd in de file
Meer dan 1 op de 5 werknemers vindt de duur van zijn woon-werktraject onvoorspelbaar. Dit is vooral zo bij werknemers die de auto gebruiken voor hun woon-werktraject (26%). Bij werknemers die het openbaar vervoer gebruiken, is dit iets minder het geval (18% ). Niet verwonderlijk: werknemers die met de auto naar het werk komen, staan bijna eenderde van hun totale reistijd in de file (16 van de 56 minuten). Deze files maken het traject onvoorspelbaar.

Bij de fietsende werknemers geeft slechts 3% aan dat de duur onvoorspelbaar is . Onder de voetgangers ervaart niemand zijn woon-werktraject als onvoorspelbaar.

Autobestuurders hebben ook meer stress in het algemeen

Opmerkelijk is ook dat het onderzoek aantoont dat autobestuurders die stress ervaren door hun woon-werktraject, ook vaker stress ervaren in het algemeen (65% vs. 43%), en meer symptomen van burn-out vertonen (13% vs. 6%).

Dit is ook zo bij openbaar vervoer-gebruikers met trajectstress: zij ervaren ook meer algemene stress (58% vs. 38% ). Bovendien verhoogt ook bij hen de trajectstress de kans op symptomen van burn-out (23% vs. 3%).

Bron: Jobat.be