Anders reizen gaat niet vanzelf

Wil je je collega’s anders laten reizen? Dit zijn een paar redenen waarom het noodzakelijk is om dan aandacht te besteden aan gedragsbeïnvloeding:

  • Een belangrijk deel van ons gedrag is min of meer automatisch. Deskundigen denken dat dit voor meer dan 95% van ons gedrag het geval is.
  • Alleen informatie verschaffen is niet voldoende. Slechts 8% van de doelgroep vertoont de gewenste gedragsverandering na afloop van een campagne. Bron: Ministerie van Algemene Zaken
  • Automobilisten overschatten reistijd met openbaar vervoer: ze denken dat dezelfde reis met het OV twee keer zo lang duurt als met de auto terwijl een OV-rit gemiddeld 1,5 keer zo lang is. Bron: KpVV
  • Uit groot onderzoek naar OV-imago: respondenten waarderen de trein met een 6,2 en de auto met een 8,2. OV-reizigers waardeerden hun reizen hoger met gemiddeld een 7,5. Onbekend maakt onbemind? Bron: OVMagazine