Rieker Business Park: bedrijven, gemeente en GVB realiseren samen aanvullend OV

Infrastructurele verbeteringen in de regio Waterland-Amsterdam leiden ertoe dat OV een veel aantrekkelijker alternatief wordt voor forenzen in en naar dat gebied. Maar hoe krijg je reizigers zover dat ze ook echt in het OV stappen? Wat hierbij helpt, is dat overheden, werkgevers en vervoerders de handen ineen slaan. De organisatie Samenwerkende Bedrijven Rieker Businesspark (SSBR) werkte onder andere met gemeente Amsterdam en GVB aan het realiseren van een publiek-private samenwerking: de privaat gefinancierde buslijn die er al reed als besloten vervoer, werd omgezet in aanvullend openbaar vervoer. Door de betrokkenheid van GVB is deze nieuwe lijn ook goed vindbaar in de reguliere reisinformatiesystemen zoals 9292 en Google Maps. Ook is de lijn nu aangesloten op de klantenservice van GVB en heeft de vervoerder voor deze lijn een app ontwikkeld met realtime informatie over waar de bus is.

Publiek-private samenwerking

In de OV-sector wordt vaak gesproken over publiek-private samenwerkingen. Normaliter met name bij de financiering van dure spoorprojecten of materieel. Maar dat het gebruikt kan worden om de stad beter bereikbaar te houden, wordt in Amsterdam aangetoond. Sinds februari rijdt er een busje van de metrohalte Henk Sneevliet naar het nabijgelegen Rieker Business Park. Dit wordt gefinancierd door verschillende bedrijven die op dit businesspark gevestigd zijn. Die bedrijven ervaren dat de bereikbaarheid met het openbaar vervoer beperkt is, hoewel GVB hier wel aan de eisen van de vervoersconcessie voldoet. Maar een normale OV-lijn is niet rendabel aan te bieden voor de stadsvervoerder. Om werknemers toch bij de juiste plek te brengen, besloot de organisatie Samenwerkende Bedrijven Rieker Businesspark (SSBR) daarom om zelf het vervoer te regelen in samenwerking met gemeente en vervoerder GVB. De bedrijven verdelen de kosten voor het vervoer onderling. De bussen zijn nu nog gratis, maar dat verandert hoogstwaarschijnlijk volgend jaar. Als reizigers gaan betalen, gaat de bijdrage van de bedrijven omlaag.

Door tegelijkertijd medewerkers en bezoekers van verschillende organisaties op Rieker te informeren en verleiden, stijgt het OV gebruik. Dit is een van de maatregelen die het Rieker Business Park trof naast het plaatsen van e-bikes en pick-up points waar een OV-reiziger de laatste kilometer naar het werk met zijn/haar autorijdende collega kan afleggen.

Lees hier meer over deze publiek-private samenwerking.

Lees hier meer over de A10 Travel Hacks op Rieker Business Park.