Ervaringen met de Zuidaspas: ‘Anders reizen is een mindset’

75 deelnemers aan de tweede Zuidas Mobility Experience reizen deze maand op verrassende manieren naar de Zuidas. Eén ding hebben de deelnemers gemeen: ze proberen nieuwe vormen van mobiliteit uit. Hoe bevalt dat?

De eerste ‘experience’ deden we eind 2017 met een kleine groep Zuidas-werkers. De tweede loopt nu en eindigt op 26 april. Ook de 75 deelnemers van nu maken gebruik van de Zuidaspas, die hen toegang geeft tot het openbaar vervoer, (deel)e-bike, fiets, taxi en deelauto. Urbee, Felyx, Uber, Car2go, Cabbie – het is maar een greep uit de vele mogelijkheden.

Minder parkeerplaatsen

Eén van de deelnemers is Patrick van Oppen, partner bij Loyens & Loeff. Van Oppen deed ook mee met het eerste experiment en maakte nu twintig collega’s enthousiast om mee te doen aan deze tweede pilot. ‘In 2020 verhuizen wij naar een nieuw pand in Zuidas, waar we minder parkeerplaatsen hebben. Wij willen de omslag maken naar een andere manier van reizen, zeker als we straks bovenop een stationslocatie zitten. Zuidas moet wel bereikbaar blijven. Dat is het praktische gedeelte. Daarnaast willen wij natuurlijk ook een bijdrage leveren aan een betere wereld.’

Mindset

Voor Van Oppen was het vooral een mindset. ‘Je moet even weten hoe het werkt met de Zuidaspas. Waar kan ik die bus pakken, staat die huurauto daar waar hij zou moeten staan en kan ik vertrouwen op de apps die mij informatie geven over routes en beschikbare vervoermiddelen?’ Hij was vooral enthousiast over de Uber-app. ‘Makkelijk, snel en betrouwbaar.’ Maar ook heeft hij de speedbike een keer geprobeerd. ‘Ik woon in Haarlem. Dus als het goed weer is, is dat een mooie optie.’

Toekomst

Mobiliteit wordt, zeker als de grootschalige bouwwerkzaamheden van Zuidasdok starten, een uitdaging. De verbreding en gedeeltelijke ondertunneling van de A10 Zuid zal hinder opleveren voor het autoverkeer, terwijl er in de spits nu al vaak geen doorkomen aan is. ‘Elke dag in de auto stappen, is niet de toekomst van deze stad’, zei wethouder Pieter Litjes al bij de start van de eerste pilot. Toen ging het vooral om een groep (lease)autobezitters. Nu is de groep uitgebreid met mensen die ook met het openbaar vervoer van en naar hun werk gaan.

Mobility as a service

Van Oppen hoopt wel dat er één app komt, waarop hij straks in een oogopslag ziet welke vervoersmiddelen er beschikbaar zijn, met een advies over de route. ‘Dat zou het nog gebruiksvriendelijker maken.’ In de nabije toekomst moet dit werkelijkheid worden. We noemen dit Mobilty as a Service (MaaS): met één app-click een veelvoud aan mobiliteitsdiensten tot je beschikking. Een aantal grote werkgevers in Zuidas, de gemeente Amsterdam en ondernemersvereniging ORAM hebben op 15 maart 2018 afspraken gemaakt om een gezamenlijke MaaS-dienst te ontwikkelen. In januari 2019 moeten de eerste werknemers in Zuidas er gebruik van kunnen maken.

Bron: Zuidas.NL