Zuidas neemt steeds meer duurzame mobiliteitsmaatregelen

Met concrete acties op het gebied van onder meer mobiliteit, energie, bouwen, afval en water en groen ontwikkelt Zuidas zich tot een duurzame wijk. Dit blijkt uit het Duurzaamheidsverslag Zuidas 2017, dat op donderdag 12 april werd gepresenteerd.

Mobiliteit

Uiteraard beschrijft het Duurzaamheidsverslag 2017 meer acties en resultaten dan op het gebied van voedsel alleen. Bij mobiliteit is delen het toverwoord. Zo maakten woningverhuurder Vesteda en BMWi autodelen mogelijk voor werknemers en bewoners van De Boel aan de De Boelelaan. De Zuidas-deelfiets Hello Bike zag in 2017 het licht, net als Urbee. Inmiddels worden er zo’n 500 ritten per dag gemaakt op de herkenbare rode Hello Bike fietsen. Met ‘Mobility as a Service’ (MaaS) proberen Amsterdam Zuidas en een aantal grote werkgevers om mobiliteit los te koppelen van bezit (van een auto), maar te zien als een aangeboden dienst. Om forenzen te stimuleren minder met de auto naar Zuidas te komen, startten Amsterdam Zuidas, GBC Zuidas en Arcadis de Zuidas Mobility Experience. Aan de Strawinksylaan kwamen vier snellaadpunten voor elektrisch vervoer. GBC Zuidas gaf het elektrisch taxigebruik een extra boost met de Intentieverklaring Elektrisch Taxigebruik tijdens het CEO-ontbijt in april 2017. Bij Loyens & Loeff kunnen medewerkers met één druk op een knop bij de receptie een elektrische taxi bestellen. Daarnaast stapten ook nog eens ruim 50 medewerkers van het advocatenkantoor uit de auto en op de elektrische fiets tijdens een e-bike pilot ism Qicq.

Meer over Zuidas Mobility Experience

Om forensen te stimuleren minder met de auto naar Zuidas te komen, initieerde de gemeente Amsterdam afdeling Zuidas, GBC Zuidas en Arcadis de Zuidas Mobility Experience. Deelnemers leverden op 1 oktober hun autosleutel in en kregen daarvoor in de plaats een pas met 1000 euro reistegoed. Hiermee konden ze gebruik maken van een uitgebreid menu van vervoersmiddelen, variërend van trein, bus en metro tot deelfiets, E-bike en Uber. Elf werknemers deden mee met
het experiment. De deelnemers brachten tezamen 114 uur door in het OV, met gemiddeld 21 minuten per rit, 58 minuten per dag. Bijna iedereen deed langer over de reis, en toch werd het experiment als positief ervaren. Het gaf een goed gevoel om duurzamer met mobiliteit om te gaan en het was een leuke uitdaging. In 2018 start een tweede editie van het experiment.
Lees meer over duurzame mobiliteit op de Zuidas in het Duurzaamheidsverslag.
Bron: Zuidas.NL