In gebouw De Boel delen medewerkers en bewoners 10 elektrische auto’s

In gebouw De Boel, aan de De Boelelaan, delen bewoners en medewerkers van woningverhuurder Vesteda samen tien elektrische auto’s. Ook in Zuidas is delen de toekomst, vindt Michiel Gieben van Vesteda. Maar dat vergt wel een andere mindset.

De begane grond van De Boel bestaat uit garages in allerlei felle kleuren. De glazen deuren zwiepen open als Michiel Gieben, marketingmanager bij Vesteda, zijn autodeelpasje omhoog houdt. Binnen ruikt het nieuw. Tussen de knaloranje geverfde muren staat een zwart-witte BMWi die net uit de winkel lijkt te komen. Heeft deze auto überhaupt al gereden?

Slimmer autogebruik

‘De auto’s worden regelmatig gebruikt hoor’, verzekert Gieben. ‘Maar elke maand maakt BMW ze schoon’, zo verklaart hij het glimmen. De tien elektrische deelauto’s van De Boel tellen per stuk zelfs meerdere gebruikers. Overdag rijden medewerkers van Vesteda – en sinds oktober ook buurman Axeco – ermee naar werkafspraken. ‘s Avonds en in het weekend kunnen bewoners van de 154 appartementen in hetzelfde pand ermee op stap. ‘Dat vult elkaar mooi aan’, zegt Gieben. Slimmer en intensiever autogebruik, niet in de laatste plaats in Zuidas, is volgens hem hard nodig. ‘Auto’s staan in Nederland gemiddeld 90 procent van de tijd stil.’

Duurzame oplossing

Toen Vesteda De Boel kocht in 2014, stripte de woningverhuurder het gebouw tot aan het betonnen geraamte uit de jaren zestig. De kantoren en woningen kregen een modern jasje en het energielabel ging van G naar B. Op het dak kwam een waterbuffer om piekregen op te vangen met daarbovenop een gemeenschappelijke daktuin. Gieben: ‘We hebben even zonnepanelen overwogen. Maar een tuin had meer toegevoegde waarde voor bewoners.’ In de plinten van het gebouw dacht Vesteda eerst aan kleine ondernemers, maar bij gebrek aan faciliteiten viel die optie af. Simpelweg parkeerplekken verhuren vond Vesteda geen goed idee. ‘Toen dachten we aan elektrische deelauto’s’, zegt Gieben. ‘Je hoeft alleen groen ingekochte stroom naar de garages toe te brengen en je krijgt er een levendige en duurzame mobiliteitsoplossing voor terug.’

Laadpalen

Een groot deel van de nieuw ingetrokken bewoners bleek enthousiast over het idee, mits er een schappelijk prijskaartje aan zou hangen. Na een succesvol pilotproject met 10 pioniers kunnen alle De Boel-bewoners inmiddels per app een auto reserveren voor een dag, een dagdeel of voor 7,50 euro per uur. Dat is inclusief onderhoud en energie. De vraag is wel: zijn er genoeg laadpalen? ‘Nou, echt wel’, zegt Gieben. Hij pakt zijn smartphone erbij en toont op een kaartje van laadpaalexploitant NewMotion tientallen palen in de buurt.

Mindset

Toch mag het gebruik van de deelauto’s best nog wat omhoog, vindt Gieben. Tussen half april en de derde week van mei werden de auto’s 313 keer geboekt. Ruim twee derde van deze reserveringen kwam van bewoners. De medewerkers van Vesteda blijven wat achter. ‘De grootste hobbel is de mindset van mensen. Pas als zij de auto een paar keer gebruiken, dringt door hoe handig het is. Het moet in je systeem komen. We wisten natuurlijk dat we een risico namen. Maar we hebben gezegd: we moeten dit gewoon doen. We leren later wel wat het rendement is. Als je alles van tevoren wilt rond rekenen, gaat de vlieger waarschijnlijk nooit op.’

Bron: Zuidas.nl