Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil 200.000 forensen uit de auto en op de fiets krijgen. Daarbij roept zij de hulp in van elf bedrijven die vooroplopen op dat gebied. Onder hen zijn twee bedrijven uit de MRA regio: Schiphol Group en Tata Steel.

Op 1 november ging het project van start met een samenkomst bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Het maakt onderdeel uit van grotere fietsstimuleringsplannen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven zet daarvoor minimaal € 100 mln opzij. Dit geld wordt onder andere ingezet voor het versnellen van de aanleg van regionale fietsroutes en het innoveren en vergroten van de stallingsmogelijkheden bij stations.

“Ik denk dat het ministerie wil leren wat er in de praktijk gebeurt en wil horen waar de knelpunten zitten”, reflecteert Boudewijn van Uden, directeur Corporate Communicatie bij a.s.r., op de eerste samenkomst. “Het is bepaald geen eenrichtingsverkeer.” Naast a.s.r. zijn ook Enexis, Amega, de Efteling, Fujifilm, MN Pensioenen, Radboud Universiteit, Schiphol, Tata Steel, UMC Groningen en Zalsman als koplopers door het ministerie uitgenodigd. De groep bestaat daarmee uit een mix van grote en mkb-bedrijven.

De tijd moet uitwijzen of de uitdagingen en kansen voor de verschillende typen bedrijven exact hetzelfde zijn.

Schiphol Group: “We pakken ons fietsbeleid samen met andere bedrijven op”

Schiphol Group gaat voortvarend van start met het stimuleren van fietsen. Daarin willen Miriam Hoekstra-van der Deen (directeur operations) en Robbert Belle (hoofd arbeidsvoorwaarden) van het begin af aan alle bedrijven op Schiphol meenemen. “We willen geen kansen laten liggen en betrekken direct andere bedrijven bij het fietsbeleid. In het totaal werken er op Schiphol 65.000 mensen. Maar we kunnen natuurlijk alleen anderen overtuigend adviseren als we zelf ook het fietsen stimuleren”, aldus Hoekstra-van der Deen.

De luchthaven wil dit vooral doen door fietsen aantrekkelijker te maken dan de auto, met gunstige financiële voorwaarden, goede voorzieningen en snelle fietspaden. Hoekstra-van der Deen: “Eén van onze eerste prioriteiten is dat we de fietsinfrastructuur willen verbeteren. Hiervoor hebben we ook de gemeente Haarlemmermeer nodig. Gelukkig ligt er al een gebiedsconvenant waarin we gezamenlijk een ambitie uitspreken. We moeten echt goede fietsvoorzieningen hebben, van stallingen tot fietsroutes. Het realiseren daarvan kost tijd.”

Lees hier het hele interview met Schiphol Group

Fietsen past bij de duurzaamheidsgedachte van Tata Steel

De afgelopen jaren is het Tata Steel gelukt om een kleine 1000 medewerkers op de fiets te krijgen met fietschallenges en -voorzieningen vanuit het programma IJmond Bereikbaar, waarin bedrijven en overheid samenwerken aan duurzame mobiliteit. Binnen het bedrijf worden gezond eten en bewegen aangemoedigd om medewerkers duurzaam te kunnen blijven inzetten. “Fietsen past perfect in de totale duurzaamheidsgedachte van Tata Steel, waarbij we ons richten op een schonere lucht én gezonde medewerkers”, stelt fietsambassadeur Derk Triezenberg.

Triezenberg benadrukt dat fietsen niet de enige duurzaamheidstroef is die het bedrijf in handen heeft. “Fietsen is niet voor alle medewerkers haalbaar. De gemiddelde leeftijd van de medewerkers ligt rond de 47 jaar en een flink aantal woont te ver weg om naar het werk te fietsen. Ook bij ploegendiensten is de fiets niet ideaal. Daarom zetten we ook in op andere duurzaamheidsprojecten, zoals ‘het nieuwe werken’ en carsharing. En we vervoeren nog als een van de weinige bedrijven in Nederland medewerkers met de bus van en naar het werk.”

Lees hier het hele interview met Tata Steel

Bron: Duurzaam Bedrijfsleven