Hoeveel CO2, reistijd en kosten kan jouw organisatie besparen? Ontdekt het met onze interactieve mobiliteitsscan!

Hoeveel CO2, reistijd en kosten kan jouw organisatie besparen? Ontdekt het met onze interactieve mobiliteitsscan! Bekijk de demo

Interview met ir Eline Molier en Rein Aarts, directeur Breikers

Interview met ir Eline Molier en Rein Aarts, directeur Breikers

Eline: ‘ik wil niet alleen een vraagstuk oplossen, maar ook een bijdrage leveren’

Het zit er alweer op. Het afgelopen half jaar studeerde Eline Molier, student Civiele Techniek aan de TU Delft, af bij Arcadis en Breikers. Na het verdedigen van haar scriptie op de laatste dag van september, mag de 25-jarige Eline de titel ‘ingenieur’ voor haar naam zetten. Tijd om even, samen met Rein Aarts, directeur van Breikers, achterom en vooruit te kijken.

Eline deed onderzoek naar de mogelijkheden en vooral ook de concrete effecten van duurzame mobiliteit. Bij Breikers zeggen we altijd dat het potentieel daarvan is, maar er is daaraan nog nooit echt goed gerekend. Wat zijn die effecten dan precies? In die vraag is Eline het afgelopen half jaar gedoken. Gemotiveerd door de behoefte om niet alleen een vraagstuk op te lossen, maar om daarmee ook een echte bijdrage te leveren. En dat is gelukt.

LCCA en MKBA

Om dit vraagstuk op te lossen, heb je theorie, wetenschap en inzichten nodig. En heel veel afkortingen. Gelukkig wel allemaal zaken die uit te leggen zijn. Allereerst heeft Eline gekeken naar het type forens. Waarom kiest de een voor de ene manier van verplaatsen en de ander voor een andere? Een enquête leverde grondstof op voor een Latente Klasse Cluster Analyse (LCCA). Hieruit kwamen vijf type forens, elk met eigen kenmerken en keuzes in mobiliteit. Vervolgens is gekeken naar wat die keuzes dan zijn en wat ze opleveren in kosten, comfort, milieu en duurzaamheid (Maatschappelijke Kosten Baten Analyse, MKBA).

Hybride werken

Gaandeweg het onderzoek spitste Eline haar analyse vooral toe op hybride werken. Een onderwerp waar veel bedrijven zich momenteel mee bezig houden. En bovendien: uit haar analyse bleek dat deels thuiswerken voor alle groepen forensen veel voordelen biedt. En niet alleen voor de forens, maar ook voor de werkgever en de maatschappij als geheel. Tastbare, forse voordelen. Eline: “Je ziet nu dat vooral hoogopgeleide werknemers bij grote werkgevers de optie tot thuiswerken krijgen. Kleinere bedrijven zien hun medewerkers vaak toch weer liever naar kantoor komen, dus daar valt nog een slag te maken. De Overheid zou hierin regie of een sturende rol kunnen kiezen. Denk aan het fiscaal aantrekkelijk maken van hybride werken. Lekker thuiswerken. Minder files, meer productiviteit, minder CO2, schonere lucht: De maatschappelijke winst is enorm.”

Fear of missing out

“Heel erg waardevolle informatie”, aldus Rein. “De voordelen zagen we altijd al, maar waren nooit echt goed onderbouwd en berekend. Grote werkgevers maken al wel beleid op hybride werken, maar bij de middelgrote en kleinere bedrijven wordt het vaak aan de mensen zelf overgelaten. Daar speelt dan al snel ‘the fear of missing out’. Werknemers die hun collega’s terug zien gaan naar kantoor, volgen dat voorbeeld. Aangezien het daarbij gaat om misschien wel 80% van de beroepsbevolking, laten we daarmee het overgrote deel van het verbeterpotentieel liggen”.

Eline: “Met name wanneer de werknemer de auto gebruikt om naar kantoor te gaan, helpt een paar dagen thuiswerken enorm en levert het veel op. Denk aan minder reis- filetijd, minder uitstoot dus schonere lucht.”

Jaarcijfers

Eline komt in haar studie uiteraard met cijfers: wanneer een gemiddelde medewerker die met de auto reist een dag in de week meer thuis zou werken, dan levert dat zo’n 2.000 euro per jaar op. Voor de Metropoolregio Amsterdam telt dat voor de mensen die in principe in staat zijn om thuis te werken op naar minimaal 500 miljoen euro per jaar! Rein: “Belangrijk daarbij is om alle kosten en baten mee te wegen. Vaak gaat het alleen over de kilometervergoeding. Maar bij de maatschappelijke kosten neem je ook aspecten als reistijd, luchtvervuiling, aanleg en onderhoud van wegen, enzovoort mee. Vooral reistijd blijkt heel bepalend in het eindbeeld. Iets wat velen van ons de afgelopen tijd aan den lijve hebben ondervonden”.

Duidelijkheid

Waren er voor de directeur van Breikers eyeopeners? “We wisten het wel, die verstokte automobilist krijg je niet uit de auto. Maar dat hoeft dus ook niet! Die verstokte automobilist vertegenwoordigt meer dan de helft van onze doelgroep. Eyeopener is dat ook voor die groep het thuiswerken vaak een optie is. En ook heel veel oplevert. Als iedereen die thuis kan werken dat één dag in de week extra blijft doen, dan besparen we 600 miljoen euro per jaar. En die opbrengst komt terecht bij zowel werknemer, werkgever als de maatschappij. Het maakt duidelijk voor welke kans, maar ook uitdaging we staan. Een kans die we niet snel weer zullen krijgen.”

Duurzame Mobiliteitsadviseur

Eline mag zich inmiddels Ingenieur noemen. Een maandje geeft ze zichzelf vrijaf, daarna gaat ze als Duurzame Mobiliteitsadviseur bij Arcadis aan de slag. “Mijn ambitie is om hiermee door te gaan en verder slagen te gaan maken om mensen te overtuigen dat mobiliteit schoner en duurzamer kan”, sluit Eline af.

Lees hier de samenvatting van de afstudeer scriptie van Eline haar scriptie over de maatschappelijke kosten en baten van hybride werken. Thuiswerken loont!

https://wijzijnbreikers.nl/wp-content/uploads/2021/10/Samenvatting_MSc_Thesis_Eline_Molier-1.pdf

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14 Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.