Amsterdam ArenA vermindert CO2-uitstoot woon-werkverkeer

De Amsterdam ArenA is een moderne werkgever die duurzaamheid, innovatie en goed werkgeverschap belangrijk vindt. Op het gebied van mobiliteit is de ArenA absoluut geen beginner. Het Amsterdamse stadion is altijd op zoek naar hoe het duurzamer, slimmer en creatiever kan. Sandra van Kooten is HR Manager bij de ArenA: “In 2009 hebben we een convenant getekend met de gemeente Amsterdam om het stadion klimaatneutraal te maken. Uit dit convenant startten we ook allerlei duurzaamheidstrajecten voor mobiliteit van medewerkers. Dus hoe kunnen we de CO2-uitstoot verminderen in het woon-werkverkeer van onze werknemers?”

Sandra vertelt dat een deel van de 60 medewerkers al met het openbaar vervoer of met de fiets gaat. Toch is er ook nog een deel dat standaard de auto pakt. “De groep die nu met de auto gaat, doet dat omdat de treinverbinding niet goed is, ze ingewikkelde combinaties van vervoersmiddelen moeten maken en daardoor een grotere kans op vertraging hebben of omdat ze bijvoorbeeld nog kinderen naar school moeten brengen.”

Pilot met e-bikes

De ArenA staat altijd open voor nieuwe mobiliteitsinitiatieven. Openbaar vervoer wordt al jaren 100% vergoed, er worden plug-in hybride auto’s geleased en er zijn meerdere pilots geweest. Zo hebben acht werknemers meegedaan met een pilot met elektrische scooters, heeft de ArenA eerder al mobiliteitsadvies ingewonnen (via de mobiliteitsvouchers), hebben medewerkers mobiliteitspasjes getest en zijn gesprekken gevoerd met autodealers over private lease van energiezuinige auto’s. “De pilots zijn niet verder gekomen dan de testfase. Begin 2016 werd in de scan van BREIKERS de e-bike-pilot aanbevolen. We hebben toen besloten hieraan deel te nemen.”

De eerste stap was een peiling onder de 60 medewerkers. “We stuurden een mail uit met de beschrijving van de pilot en iedereen kon zich opgeven voor de test.” Elf werknemers meldden zich aan voor de pilot. Met hulp van BREIKERS koos ArenA een leverancier en in mei is de ArenA gestart met de pilot. Er zijn twee e-bikes besteld. Elke week kunnen twee medewerkers de fietsen testen, totdat alle testers aan de beurt zijn geweest. De ArenA heeft in ieder geval de juiste faciliteiten in huis om mee te doen aan de pilot. Er is voldoende parkeergelegenheid op het dek, waar ook nog oplaadpunten van de geteste e-scooters aanwezig zijn. Ook zijn er douches en kleedkamers, zodat deelnemers zich na of voor een fietstocht kunnen opfrissen en omkleden.

Verwacht resultaat

“Ik denk niet dat wij de files in de spits van Amsterdam gaan oplossen, maar alle kleine beetjes helpen. Als de pilot ervoor zorgt dat er weer een auto minder rijdt, is dat mooi meegenomen.” Sandra verwacht niet dat alle elf werknemers straks een e-bike aanschaffen. “Als twee of drie testers daadwerkelijk een e-bike aanschaffen, zou dat erg mooi zijn. En wellicht zijn er testers die erachter komen dat de afstand sowieso goed te fietsen is en na de pilot hun normale fiets uit de schuur halen.”

Met het fietsplan kunnen medewerkers straks voordeliger een e-bike aanschaffen. De aanschaf van een e-bike vraagt echter ook een investering van de medewerker. “En dan wordt het een privéoverweging. Je moet zelf de fiets aanschaffen, maar aan de andere kant blijf je wel je reiskostenvergoeding ontvangen. Daardoor kan je de fiets uiteindelijk terugverdienen”.