Atos: flexibel werken werkt, flexibel reizen staat in de steigers

Atos is al ver met het stimuleren van vertragingsvrij reizen als het gaat om flexibel werken en buiten de spits reizen. ‘In twee jaar is onze kantoorruimte met 30% afgenomen, doordat Atos stimuleert om flexibel en digitaal te werken op kantoor, thuis of op klantlocatie. Hierdoor wordt het kantoor een ontmoetingsplaats’, vertelt Anne Marieke Eveleens, Corporate Responsability & Sustainability manager bij Atos. Lastiger is het om het mobiliteitsbeleid duurzamer vorm te geven zodat medewerkers de leaseauto vaker laten staan. ‘Met een bijdrage uit het BREIKERS Mobiliteitsfonds hielden we een workshop om ons doel, onze visie op mobiliteit te bepalen. Daardoor lukte het om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen.’

Motivatie om anders reizen te stimuleren

Atos heeft drie redenen om structureel werk te maken van anders en slimmer reizen:

  • Mobiliteit is verantwoordelijk voor 90% van de CO2-uitstoot van Atos, dit komt mede omdat op alle andere vlakken al vergaande duurzame maatregelen zijn genomen.
  • Vanaf 2019 gelden er nieuwe accountingsregels waardoor leaseauto’s als langlopende schuld op de balans komen te staan.
  • We zien dat onze medewerkers anders gaan werken: steeds flexibeler en digitaal waarbij ook de verhouding work/life balance steeds belangrijker wordt.

Flexibel werken

Atos stimuleert al een paar jaar actief het thuis- en op andere plekken dan op kantoor werken. Dat resulteerde in een daling van het aantal werkplekken per medewerker. ‘In ieder geval de staf, maar als de klant het toestaat ook de adviseurs, werken een aantal dagen per week op een andere locatie dan op kantoor. Daarvoor bieden wij diverse digitale services aan. Plan je bijvoorbeeld een meeting? Dan schuift zeker de helft van de deelnemers online aan in plaats van fysiek. Deze services en manier van werken zetten we ook in de markt voor onze klanten en andere belangstellende werkgevers. We merken dat medewerkers kantoor gebruiken voor ontmoetingen met collega’s en meetings. Ook plannen ze steeds vaker kantoormeetings op dagen waarop er minder file staat. Daarnaast zien we dat de mensen die dat qua afspraken kunnen, voor of na de files beginnen. Dat kan ook makkelijk aangezien onze kantoren minimaal tussen 06.00 en 21.00 open zijn.’

Leasebeleid

Het is zoeken naar een balans tussen een duurzamer vervoersbeleid en de core business van Atos: digitale dienstverlening, beheer en advies. Er werken zo’n 3.000 medewerkers in detacheringsopdrachten, zij reizen dus veel en vaak gebeurt dat met de leaseauto. Het is niet zo eenvoudig om voor hen passende maatregelen te nemen om ze te bewegen tot anders reizen. ‘Een maatregel die we wel snel konden invoeren, is dat medewerkers alleen nog leaseauto’s kunnen kiezen met minder uitstoot. We hebben de fabriekswaarde verlaagd van 120gr. naar 115 gr.CO2/km en verlagen de maximale uitstoot elk jaar zodat ons wagenpark steeds zuiniger wordt. Ook kunnen consultants kiezen tussen een leaseauto óf afzien van een leaseauto ten gunste van een mobiliteitsbudget. Daarmee betalen ze zelf hun woonwerk- en zakelijke ritten. De hoogte van het budget varieert per functie en per afstand. Maar vooralsnog blijft de auto favoriet en zijn er weinig mensen die afzien van een leaseauto.’

Workshop krijgt neuzen dezelfde kant op

Met een bijdrage uit het BREIKERS Mobiliteitsfonds organiseerde Atos een “why-workshop” met alle stakeholders binnen onze organisatie. ‘We wilden een mobiliteitsvisie waar iedereen achter staat. Het leidde tot een inhoudelijke discussie waardoor alle facetten naar boven kwamen waar we steeds tegenaan liepen. De adviseurs van Syndesmo faciliteerden de workshop. Zij zorgden dat iedereen gehoord werd, dat alle opties open bleven en dat alle neuzen dezelfde kant op stonden aan het einde van de vergadering. Met als resultaat onze visie: Atos wil een succesvol bedrijf zijn met tevreden medewerkers en klanten, waarbij een energie-efficiënte en toekomstbestendige mobiliteitsregeling onze medewerkers in staat stelt daar te zijn waar zij het beste kunnen werken voor de klant/ Atos. Het fijne aan deze workshop was dat alle opties open lagen. Het ging niet alleen maar over verkleining van ons wagenpark maar om hoe we zo goed mogelijk ervoor kunnen zorgen dat onze mensen komen waar ze willen zijn. De een heeft daarvoor een auto nodig, de ander een fiets en de derde wil een OV-kaart. Hoe faciliteren we dat zo goed mogelijk? Als er een concreet idee geopperd werd tijdens de workshop, vertelden de adviseurs van Syndesmo over de consequenties in de praktijk, wat andere bedrijven doen, waarom en hoe dat uitpakte voor hen. Een volgende workshop staat al gepland, dan gaan we onze visie omzetten in concrete maatregelen en veranderingen.’

BREIKERS helpt ons op weg

Naast een bijdrage uit het BREIKERS Mobiliteitsfonds, doet Atos ook op andere manieren een beroep op BREIKERS: ‘Het is prettig om hen als sparringpartner te hebben. Zo regelen ze dat we een kijkje kunnen nemen bij andere zakelijke dienstverleners om te zien hoe zij hun mobiliteit aanpakken. Aan de andere kant delen wij ook graag onze ervaringen met bijvoorbeeld flexibel werken. We zijn bezig om te kijken of we klanten een tariefkorting kunnen geven op uurtarieven van medewerkers die thuis kunnen werken voor die klant. Als dat concreter is, delen we dat graag.’

Tips?

‘Eentje: ik wil graag andere bedrijven meegeven dat ze mobiliteitsbeleid niet alleen maar zien als “hoe kunnen we het aantal auto’s verminderen”, maar als een manier om medewerkers op de juiste plek te krijgen. Zo trek je de discussie breder.’