Croonwolter&dros: met elektrische scooters file omzeilen

“Elektrisch vervoer kwam op en wij vroegen ons af wat we daarmee zouden kunnen binnen onze organisatie. Een aantal van onze storingsmonteurs werkt vooral in de stad en had veel last van files met hun auto. Daarom kochten we elektrische scooters voor hen. Nu willen ze niet anders meer, ook niet als het regent!” Jan Willemsen is directeur Infra bij Croonwolter&dros en vertelt enthousiast over de voordelen die elektrische scooters opleveren en over de meerijregeling van zijn bedrijf.

Voor de deur parkeren

“Elektrische scooters zijn niet alleen handig om files te omzeilen, ze zijn ook milieuvriendelijker. En onze storingsmonteurs kunnen voor de deur parkeren. Dat scheelt ze een hoop gesjouw want achterop zit een koffer voor hun gereedschap gemonteerd. Toen het slechter weer werd, vroegen we onze monteurs of ze niet liever weer met de auto wilden. Hun antwoord? ‘Geef ons maar een regenpak!’”

Handig op bouwplaatsen

Niet alleen monteurs maken gebruik van de elektrische scooters, ze worden ook ingezet bij grote projecten door het hele land. “Bij de renovatie van de Coentunnel gebruikten we scooters omdat onze mensen zich daar makkelijk, snel en zonder uitstoot mee konden verplaatsen in de tunnel. Voor bijvoorbeeld hoofduitvoerders die regelmatig op verschillende plekken moeten zijn, is een elektrische scooter erg handig.”

Momenteel gebruiken ongeveer vijftien storingsmonteurs een elektrische scooter in de stad en bij grote projecten rijden er zo’n veertig scooters rond. “Onze medewerkers doen meer op een dag doordat ze files omzeilen, voor de deur parkeren en niet alles lopend hoeven te doen op projectlocaties. Dat levert veel tijdwinst op want je doet meer in dezelfde tijd, zeker in de stad. Gewoon doen dus!”

Meerijregeling

“Met elkaar meerijden naar projectlocaties levert zowel de chauffeur als de passagiers financieel voordeel op. Je bent dus een dief van je eigen portemonnee als je het niet doet. Het is zo normaal hier om met elkaar mee te rijden dat je wel een goed argument moet hebben om het niet te doen”, vertelt Jan.

Wanneer je met elkaar meerijdt, krijg je een hogere reiskostenvergoeding dan wanneer je alleen naar een project rijdt. Zowel degene die rijdt als de meerijders ontvangen een vergoeding. “Het is dus financieel voordeliger om samen te rijden. De planning helpt medewerkers door uit te zoeken waar mensen wonen en door te geven wie met wie mee kan rijden. Over het algemeen heeft niemand er moeite mee, het is heel normaal.” Zo’n 300 tot 400 mensen rijden op deze manier samen naar hun werk. Dat scheelt veel auto’s op de weg!