Enexis houdt autovrije dagen

Netwerkbedrijf Enexis wilde een nieuw duurzaam mobiliteitsbeleid voor haar ruim 4.000 medewerkers. ‘Ze hebben nu, drie jaar later, een van de meest duurzame leaseregelingen van Nederland en waarschijnlijk ook de meeste elektrische auto’s in hun vloot’, vertelt BREIKERS Coach Jos Hollestelle. Een in het oog springende maatregel om medewerkers te laten wennen aan duurzamer reizen, was het instellen van drie autoloze dagen. 

Ervaring opdoen met duurzaam reizen

Voor medewerkers en organisatie in zijn geheel waren de drie autoloze dinsdagen een goede manier om te ervaren hoe het is om duurzaam te reizen en vaste gewoontes te doorbreken. Met mooie resultaten: een groot gedeelte (40%) van de medewerkers werkte thuis, ongeveer 20% reisde met het OV en 15% besloot om de fiets te pakken. Om toch met elkaar in contact te blijven is er massaal gebruik gemaakt van Skype en de telefoon. De CO2-besparing was 113.000kg, ongeveer 70% ten opzichte van een gewone dinsdag.

‘We wilden het gewoontegedrag doorbreken met verplichte autoloze dagen’ vertelt Lars Verpalen, programmamanager CO2 reductie & Mobiliteit. ‘Het is een duwtje maar wel eentje die in onze ogen nodig was. In het begin was er heel veel weerstand, ze stonden nog net niet met brandende fakkels bij de directeur. “Hoe durf je voor mij te bepalen hoe ik hier kom?” Bij de koffieautomaat ging het nergens anders over. Maar: de parkeerplaats was die dag wél leeg! We hebben hiermee echt mensen over een drempel heen geholpen. Er zijn nu bijvoorbeeld veel meer OV-reizigers op onze stationslocaties en het carpoolen naar slecht met OV bereikbare kantoorlocaties is ook toegenomen. We hebben nu zelfs een eigen carpoolapp.’

‘Een blijvend resultaat is dat zo’n 8% aangeeft anders te blijven reizen. De actie leverde daarnaast veel andere bruikbare dingen op zoals dat problemen bij massaal thuiswerken aan het licht kwamen en meteen opgelost konden worden. Maar we kregen ook een vloed aan informatie over wensen en behoeften van medewerkers op het gebied van mobiliteit’ aldus Jos Hollestelle.

Landelijk initiatief voor alle werkgevers

De autoloze dagen zijn Enexis zo goed bevallen, dat ze dit initiatief nu kosteloos aanbieden aan andere werkgevers. Organisaties die zich aanmelden, krijgen communicatiemiddelen en tips om bij hen ook de autoloze dagen uit te rollen. De Autoloze Dinsdag op 12 juni 2018 is zo een van de instrumenten waarmee Enexis invulling geeft aan haar ambitie om een voorbeeld in duurzaamheid te zijn. Meer hierover is te vinden op www.autolozedinsdag.nl.

De vijf belangrijkste ervaringen rond acties als de autoloze dagen

  1. Draagvlak: Zorg voor draagvlak binnen het hoger management.
  2. Voorbereiding: Bereid de dagen goed voor. Er komt meer bij kijken dan je aanvankelijk denkt.
  3. Boodschap: Denk goed na over de framing. Wil je verplichten of wil je verleiden?
  4. Terugkoppeling: Koppel direct resultaten terug, zowel aan medewerkers, directie als OR.
  5. Leren: Gebruik de reacties en inbreng vanuit de organisatie tijdens deze dagen om het mobiliteitsplan aan te scherpen.

Bron: Syndesmo