EY: duurzame mobiliteit? Gewoon beginnen

Werken aan CO2-reductie past in de wereldwijde Corporate Responsability strategie van EY: werken aan mondiale uitdagingen zoals klimaatverandering. Dit past ook helemaal in de missie van EY: ‘Building a better working world’. EY koos voor haar nieuwe duurzaamheidsbeleid een pragmatische insteek (er zijn beperkte resources, dus het gaat ook om slim inrichten). Ze kozen ervoor om niet eindeloos te praten over nieuw beleid maar in de praktijk uit te proberen wat wel en niet werkt. EY gaat een aantal mogelijke maatregelen ‘lean and mean’ invoeren en ervaren hoe het uitpakt. Die ondernemende houding past bij EY: inspelen op nieuwe ontwikkelingen.

Over EY

EY is een autoriteit op het gebied van accountancy, belastingadvies en bedrijfsadvies met 250.000 medewerkers wereldwijd en 13 kantoren in Nederland. 2.000 medewerkers (groeit naar 2.500) hebben als standplaats Amsterdam, van hen zijn er dagelijks 900-1.000 aanwezig.

Over het landelijk mobiliteitsbeleid

Bij EY is mobiliteit sterk gekoppeld aan het kantorenbeleid, vertelt Erik Kamphuis, COO voor België en Nederland. “Techniek zorgt ervoor dat we minder kilometers hoeven te maken. We hebben onze infrastructuur zo ingericht dat mensen eenvoudig kunnen flexwerken.” De gemaakte kilometers die overblijven – en dat zijn er in de audit- en consultancy-praktijk nogal wat, erkent Kamphuis – worden gedifferentieerd op basis van CO2-uitstoot. Zo is het ‘Green Line’-leasepakket, waarin alleen zuinige auto’s zitten, aantrekkelijker geprijsd dan andere meer vervuilende opties en wegen het OV of de fiets nog minder zwaar. Kamphuis: “Je wilt keuzevrijheid, maar mensen ook sturen richting schone oplossingen.”
Bron: OverMobiliteit.nl

Keuze voor leaserijders

Medewerkers die leasegerechtigd zijn, kunnen kiezen voor verschillende opties:

  • Green line: keuze voor een leaseauto met <82 g CO2-uitstoot. Extraatjes als winterbanden zijn gratis.
  • Uitbetaling van het budget. Kan de medewerker vervolgens aantonen dat hij grotendeels milieuvriendelijk naar kantoor reizen, dan krijgt hij een bedrag terug (‘CO2-donatie’).
  • Free choice: auto met >82 k CO2 uitstoot. Je moet de auto overnemen bij uitdiensttreding en je betaalt zelf voor extraatjes als winterbanden.

Voor iedereen geldt verder: geen private lease mogelijk, wel gebruik van poolauto’s en leenfietsen.

Aanleiding/drijfveren nieuwe mobiliteitsbeleid vestiging Amsterdam

  • bereikbaarheidsproblematiek in Amsterdam
  • maatschappelijke en technische ontwikkelingen waar je als werkgever in je mobiliteitsbeleid op in moet spelen
  • CR-beleid EY dat vraagt om CO2-footprint minimaal gelijk te houden en liefst te verlagen

‘We zitten aan de Zuidas en de bereikbaarheidsproblematiek is en wordt heel nijpend daar. Collega’s keren onderweg om vanwege de file en gaan thuis werken. Verder is verduurzaming een belangrijke trigger om aan de slag te gaan met mobiliteit. Ideaal was dat BREIKERS 40 adviesuren gratis levert en cofinanciering mogelijkheden heeft, zo kreeg ik het bestuur makkelijk mee hiervoor.’
Mariet de Haas, voormalig projectmanager MVO initiatieven in mobiliteit bij EY tijdens het BREIKERS Café over duurzame mobiliteit

Project Bereikbaarheid en Mobiliteit Amsterdam

Gekozen wordt voor een pragmatische aanpak: aantal oplossingen uitproberen die zowel de bereikbaarheid vergroten als de CO2-uitstoot verlagen en die passen in het landelijk mobiliteitsbeleid. Daarbij maken we gebruik van de subsidie uit het BREIKERS Mobiliteitsfonds.

Pilots waarmee EY vanaf de lente van start is gegaan:

  • Hello Bike: in eerste instantie voor het busje dat rijdt van Rai naar kantoor – vervangen door deelfiets is directe CO2-reductie
  • Mobiliteitsscan en enquête – nulmeting hoe men nu reist en onderzoeken in hoeverre men open staat voor anders reizen; gegadigden voor pilot
  • Zuidaspas – hoe werkt een mobiliteitskaart? En zijn sommigen te bewegen de auto te laten staan?
  • Toogethr – zijn mensen bereid samen te reizen? Elke samenreisactie is 1 auto minder in de file en een parkeerplaats minder
  • RingRing – fietsactie die vooral gericht is op mensen die met de auto komen maar wel op fietsafstand wonen.