GVB: verduurzaamd wagenparkbeheer

Doel: groener wagenpark

Peter Lansink is wagenparkbeheerder bij GVB, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer in de hoofdstad. Het beleid van het bedrijf is erop gericht medewerkers uit de wagen en in het ov te krijgen: ‘als ov-bedrijf verwachten wij van onze mensen ook dat zij de auto zoveel mogelijk laten staan.’ Ook streeft het GVB al jaren naar duurzaamheid.

Maatregelen: OV-kaart en elektrisch rijden

Beleid: zoveel mogelijk met het OV
Bij GVB verwacht je weinig wagens en veel ov: trams, bussen en metro’s. En dat klopt. Op het onderhoudsterrein in Diemen valt op hoe weinig auto’s er voor de deur staan. Het beleid van het bedrijf is erop gericht medewerkers uit de wagen en in het ov te krijgen. Zij krijgen een ov-kaart voor GVB of daarbuiten en verder kijken Lansink en zijn teams streng toe bij het gebruik van de auto. Naast de 10 privé auto’s zijn de andere auto’s uit het leasebestand uitsluitend bedoeld voor onderhoud, calamiteiten en algemeen afdelingsgebruik. Alleen bestuurders van trams en bussen krijgen een vergoeding voor het gebruik van de auto. ‘Zij moeten vroeg beginnen of eindigen laat en dan kan het niet anders. Maar de policy is dat mensen zoveel mogelijk hun woon-werkverkeer doen met het openbaar vervoer.’

Elektrisch rijden
Sinds 2013 is het wagenpark stapsgewijs en met hulp van onder andere Athlon over aan het gaan op elektrisch. Kleine modellen met dito motor en laag verbruik. Lansink: ‘Het GVB is bij uitstek een bedrijf dat elektrisch kan rijden, hoewel het voor medewerkers soms nog wennen is met de actieradius en het laden rekening te houden.’ Om de medewerkers te helpen geeft het vervoersbedrijf trainingen om energiezuinig te leren rijden, én zorgt het voor voldoende (snel)laadpalen op de verschillende locaties. In eerste instantie door het bedrijf zelf, maar ook weer met hulp van Athlon: ‘We hebben 6 hybride auto’s voor het management en om te voorkomen dat die alleen maar op benzine gaan rijden heb ik in overleg met Athlon nu geregeld dat zij thuis een laadpaal krijgen.’

Samenstelling wagenpark
Een vervoersbedrijf zoals het GVB werkt natuurlijk niet vanaf één locatie; personeel is veel onderweg. Het wagenpark is hierop afgestemd en bestaat voor een groot deel uit bestelauto’s en busjes, van licht tot zwaarder. Die zijn onder lease en volledig ingericht. Lansink: ‘We hebben 50 personenauto’s voor deelgebruik, maar het grootste deel van ons wagenpark zijn onderhoudswagens met alles erin wat de mensen nodig hebben, inclusief de inrichting zodat het werk zo gemakkelijk mogelijk wordt gemaakt’. Lansink zorgt er als beheerder voor dat de vervoersafhandeling per afdeling optimaal is: ‘We hebben naast de vaste wagens 11 pool-auto’s klaar staan mocht een afdeling een tekort hebben.’

Eénmerkenbeleid
Het Amsterdamse bedrijf heeft een duidelijk merkenbeleid. Vanwege de uitstraling, de inwisselbaarheid van de modellen en het daarbij komende onderhoud is de keuze voor 1 of 2 vaste merken een logische keuze: ‘Volkswagens is ons voorkeursmerk, vooral de elektrische Volkswagen Up voldoet goed aan wat wij vragen. Alleen heeft Volkswagen geen elektrische bestelauto’s en moesten we voor die modellen uitwijken naar Nissan, de Nissan NV-200.’

Kosten
En de lifecyclekosten, liggen die niet veel hoger? ‘In de aanschaf zijn elektrische wagens wat duurder, gemiddeld zo’n 10%. Maar als de wagens na enkele jaren weer worden ingeleverd dan zijn de kosten niet veel hoger dan bij een gewone benzineauto.’ Verder heeft het bedrijf eigen zonnepanelen op de daken die voldoende stroom opleveren om het verbruik van alle auto’s te compenseren. Een bijkomend voordeel is dat de elektrische wagens van GVB volledig co-2 neutraal rijden. Lansink: ‘We hebben de schoonste auto’s die je kunt krijgen.’

Resultaten

  • Ondanks het omvangrijke personeelsbestand, er werken ongeveer 3600 mensen bij het bedrijf, is het wagenpark gering. Van de 169 leasewagens, en nog een deel in eigen beheer, zijn slechts 10 auto’s voor privégebruik bestemd. De andere auto’s uit het leasebestand zijn uitsluitend bedoeld voor onderhoud, calamiteiten en algemeen afdelingsgebruik.
  • Alleen bestuurders van trams en bussen krijgen een vergoeding voor het gebruik van de auto.
  • Er 15 elektrische wagens rond met het blauw-witte GVB logo, voornamelijk personenauto’s en kleine bestelbusjes, en nog eens 6 hybride auto’s voor privégebruik (bestemd voor het management). De doelstelling van het bedrijf is om in 2019 in ieder geval 50 elektrische wagens te hebben staan.
  • De elektrische wagens van GVB rijden volledig co-2 neutraal.

Meer informatie

Lees het hele praktijkvoorbeeld hier.