ICL: mobiliteitsbudget voor medewerkers

 Ontzorgen, service, poolauto, elektrische taxi, milieubewuste keuzes, het past allemaal binnen het ‘mobiliteitsplan 2.0’ dat het wereldwijd opererende chemieconcern ICL in 2016 uitrolt. Jurjen Voorthuijzen, EU Company Car Fleet Manager bij ICL, vertelt over mobiliteit op maat, service en het al dan niet meedoen aan leasetrends binnen zijn organisatie.

ICL-medewerkers reizen veel

Jurjen heeft het over 380 leaseauto’s in Europa, waarvan 150 in Nederland. En dat aantal groeit, want waar er nu 180 mensen werkzaam zijn op ICL’s Europese hoofdkantoor in Amsterdam, zijn dat er naar verwachting 300 tegen het einde van 2016. ‘Wij blijven veel nieuw hbo-personeel aannemen. In Nederland alleen al werken vele nationaliteiten, een derde is expat. Die expats vallen onder de expatregeling, werken hier drie jaar en krijgen even zolang de beschikking over een leaseauto. Ze reizen veel. Met mijnen, kantoren of fabrieken in Israël, Engeland, Amerika, Duitsland, Spanje, China, Afrika en Nederland kun je je daar wel iets bij voorstellen.’

Een poolauto als alternatief voor het vliegtuig

Het meedenken door de leasemaatschappij heeft bij ICL geleid tot de mogelijke invoering van een poolauto. ‘Wij zijn heel veel geld kwijt aan rentals en voorloopauto’s. Dat kan veel efficiënter. Met een poolauto bijvoorbeeld. De mogelijkheden daartoe onderzoeken we nu met onze leasemaatschappijen en dealers waar we goede contacten mee hebben. Het idee is dat zo’n poolauto dan twee jaar bij ons wordt gestald en medewerkers hem via een app kunnen reserveren om ermee naar een afspraak te reizen. Bijvoorbeeld naar onze fabrieken in Mannheim, Ladenburg en Ludwigshafen. In plaats van dat drie van onze inkopers met ieder een eigen specialisme afzonderlijk van elkaar naar Duitsland vliegen, kunnen ze samen poolen. Desnoods overnachten ze daar ergens. Los van de CO2-uitstoot die we daarmee besparen, scheelt dat financieel aanzienlijk. Een poolauto kost ons exclusief de brandstof zo’n twee tot driehonderd euro per maand. Dat is al snel goedkoper dan drie retourvluchten Amsterdam-Mannheim.’

Mobiliteitsplan 2.0

De poolauto waar Jurjen over sprak past binnen het ‘mobiliteitsplan 2.0’ dat ICL in 2016 uitrolt. ‘Wij ontwikkelen een mobiliteitsplan om onze mensen te voorzien in mobiliteit gebaseerd op hun behoefte, persoonlijke situatie en fiscaliteit. Steeds meer medewerkers willen wel de lusten, maar niet de lasten van een auto. Als ze maar een auto beschikbaar hebben, op het moment dat ze hem nodig hebben. Zo wonen veel van onze mensen in Amsterdam, in de binnenstad. Parkeren is er een crime, een parkeervergunning moeilijk te verkrijgen en het doorkomen is vaak geen beginnen aan. Zij hebben er meer aan als ze met de trein naar Schiphol kunnen reizen en er op de luchthaven van bestemming een auto voor ze klaar staat waarmee ze naar de klant, leverancier of fabriek kunnen rijden bijvoorbeeld. Wij bieden de mensen mobiliteit op maat. En als dat betekent dat onze mensen hun functieafhankelijke mobiliteitsbudget aanwenden voor een leaseauto, dan is dat geen probleem. Wij zien alleen wel een verschuiving van mensen met een leaseauto naar mensen die hun mobiliteitsbehoefte anders invullen.’ Naast enkele praktische redenen is het nieuwe mobiliteitsplan ingegeven vanuit de veranderende fiscale wetgeving. ‘De wijziging in bijtelling dwingt onze mensen om anders om te gaan met mobiliteit. Wij proberen daarop te anticiperen.’

Mobiliteit op maat boven meedoen aan trends

Service en ontzorgen, dat is dus overduidelijk wat ICL zoekt als het gaat om lease. ‘Klopt. En een leasemaatschappij die met ons meedenkt. Dat wil niet zeggen dat alles wat een maatschappij voorstelt door ons klakkeloos wordt overgenomen. Net zo min als dat wij meedoen met trends. Dat blijkt al wel uit hoe wij omgaan met elektrisch rijden. Maar dat is ook het geval met een andere trend, die van het private leasen. De markt van private lease is nog niet zover ontwikkeld dat wij het interessant genoeg vinden voor de ICL-medewerkers. Daarom bieden wij dat nog niet actief aan. Maar ook daarvoor geldt dat als een medewerker er behoefte aan heeft, wij wel proberen hem hierin zoveel mogelijk te faciliteren. Want dat hoort bij mobiliteit op maat. Conform ons nieuwe mobiliteitsplan.’

Bron: mobilityreporter.nl