Royal HaskoningDHV: elektrisch vervoer

Jantine Zwinkels, Consultant Sustainable Development bij Royal HaskoningDHV, was één van de tafelgasten tijdens het afgelopen BREIKERS Café over elektrisch vervoer. Zij vertelde over de pilot met elektrische leaseauto’s die ze hielden.

Het aandeel van volledig elektrische auto’s op de weg blijft nog teveel achter bij hybrides en standaard auto’s, vindt Royal HaskoningDHV. Het ingenieurs- en adviesbureau geeft daar een impuls aan met een pilot met 26 auto’s (5% van het totaal) die moet leiden naar volledig elektrisch rijden voor 600 leaseauto’s. De pilot bespaart naar verwachting al ruim 100 ton CO2 per jaar.

Pilot

Op 10 oktober 2016, de Dag van de Duurzaamheid, werden (deels) fossiel aangedreven leaseauto’s, zoals Volvo’s V60, Toyota’s Prius, Mercedessen E-klasse, Volkswagens, Peugeots en Lexussen omgeruild voor de eerste 26 volledig elektrische auto’s mbv BMW en Alphabet. De pilot van 10 maanden was bedoeld om in de praktijk te testen hoe het is om volledig 100% elektrisch te rijden. Daarvoor heeft het bedrijf de laadvoorzieningen uitgebreid, collega’s met een eigen oprit kregen een laadpaal op eigen terrein. Tegelijkertijd werd het huidige netwerk van (semi-) publieke laadpalen getoetst op functioneren en de mate waarin de actieradius voldoet in de praktijk. Om vervolgens zo een strategie uit te rollen naar volledig elektrisch voor de 600 leaseauto’s in Nederland vanaf 2020.

Vrijwillige deelname

Royal HaskoningDHV zette de pilot open voor alle medewerkers in Nederland die een leaseauto rijden. De huidige leasecontracten zijn ervoor opengebroken. Meedoen gebeurde op vrijwillige basis. Het gebruik van een 100% elektrische auto vraagt bewuster rijgedrag en planning van ritten. Volgens CEO Erik Oostwegel, die zelf ook in een BMW i3 reed, is de keuze voor een 100% elektrische leasevloot een logische stap.

Motivatie

“Wij adviseren bedrijven en overheden met een breed palet aan diensten waarbij duurzame bedrijfsvoering centraal staat. Duurzaamheid is daarmee voor ons al core business. Dus het doorvoeren in onze eigen bedrijfsvoering is voor ons vanzelfsprekend. Op het gebied van duurzame mobiliteit hebben we al veel kennis en ervaring. Onze eigen afdeling Duurzame Mobiliteit adviseert ons bij het waarmaken van onze ambitie om daar waar mogelijk binnen een jaar of vijf onze complete leasevloot 100% elektrisch te laten rijden.”

De bereikbaarheid van de locaties van Royal HaskoningDHV (o.a. Amersfoort, Rotterdam, Amsterdam en Nijmegen) per OV is niet ideaal, zeker niet als je tussen de vestigingen moet reizen. Een elektrische auto zien ze als een goed duurzaam alternatief naast OV (waar een groot deel van de medewerkers mee reist). Er is sowieso sprake van ideale omstandigheden om de spits te mijden want medewerkers werken flexibel en bepalen hun eigen agenda. Daarnaast moeten ze declarabel zijn, in de file staan is zonde van de tijd.

Tijdens het BREIKERS Café: ‘Waarom heb jij geen grotere auto?’

‘We benaderden voor de pilot eerst de veelrijders want hun overstap heeft het meeste impact. Bij de proefrijders speelde zeker de wens om voorop te lopen en vernieuwend te zijn mee. We deden er alles aan om de overstap zo makkelijk en prettig mogelijk te maken voor ze: instructie door BMW, lunchpresentaties, gebruikers vertellen, goede en minder goede gebruikservaringen delen. Je moet het ook leuk maken. Veelal communiceerden we over de pilot met een knipoog, in de trant van: “in de file staan is niet erg, want je wint energie terug als je remt”.

De pilot was een succes maar ze moesten wel erg wennen, de CEO zelf ook. CEO’s van andere organisaties vroegen hem bijvoorbeeld waarom hij geen grotere auto reed. We willen ook kijken naar andere modellen om gehoor te geven aan wensen van andere collega’s. Ook wennen was dat er meer gepland moet worden dan met een gewone leaseauto vanwege de beperktere actieradius en het opladen. We experimenteren nu met elektrische deelfietsen vanwege de positieve ervaringen met elektrisch vervoer. Ook overwegen we (elektrische) poolauto’s in te zetten en de leaseregeling aan te passen.’
Jantine Zwinkels, Consultant Sustainable Development, Royal HaskoningDHV

Royal HaskoningDHV laat zijn post en pakketten voortaan brengen en ophalen door Cycloon Post & Fietskoeriers (Cycloon). Zo kan het bedrijf zijn CO2-uitstoot aanzienlijk terugdringen.

Cycloon bezorgt het grootste deel van de post en pakketten per fiets. Voor langere ritten zet het bedrijf auto’s op groen gas in. Na een proefperiode van enkele maanden met duurzame postbezorging bevestigen Royal HaskoningDHV en Cycloon ‘zeer tevreden’ te zijn over de samenwerking.

“Vanuit het oogpunt van optimalisatie van de postbezorging is gekozen om de haal- en brengservice en de post voor al onze Nederlandse kantoren over te brengen naar een andere leverancier”, zegt Petra Garlich, procurement advisor van Royal HaskoningDHV. In Nederland heeft de onderneming naast de hoofdvestiging in Nijmegen kantoren in onder andere Amersfoort, Rotterdam, Amsterdam, ‘s-Hertogenbosch, Utrecht, Den Haag, Zaandam, Zwolle, Groningen, Maastricht, Goes en Eindhoven.

Duurzame bezorging
Volgens Garlich zorgt Cycloon niet alleen voor een snelle service, maar is het bedrijf ook een onderneming die er bewust voor kiest om op een duurzame wijze post te bezorgen. “Deze manier van werken past goed bij onze duurzaamheidsdoelstellingen”, vervolgt ze. “De overstap naar een fietskoerier in plaats van een auto zorgt voor een besparing aan CO2-uitstoot van bijna 4 ton per jaar.”

Behalve milieuvoordelen biedt de nieuwe samenwerking voor Royal HaskoningDHV ook de mogelijkheid om bij te dragen op sociaal vlak. Zo worden de werkzaamheden bij de postcentra van Cycloon grotendeels uitgevoerd door medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Bron: Royal HaskoningDHV