VIVAT verleidt medewerkers tot duurzamer reisgedrag

Verzekeringsmaatschappij VIVAT wil net als andere werkgevers de CO2 footprint omlaag brengen en kijkt daarvoor ook naar de gereden kilometers. Met verleiden en alternatieven bieden, zet VIVAT medewerkers aan tot ander reisgedrag. “Lokaal stimuleren we mensen de fiets te gebruiken en zetten we e-scooters in. In een wedstrijdje hebben we zelfs bewezen dat de e-scooter sneller is dan de auto” vertelt Perry Hoogerwerf, Director General Office.

Afdelingen bepalen zelf toewijzing parkeerplekken

In het Amstelveense hoofdkantoor van VIVAT werken vanwege een fusie en consolidatie veel medewerkers die ver weg wonen en veel thuiswerken. Zij krijgen ook budget voor de inrichting van een thuiswerkplek. “Mensen hoeven maar twee dagen per week op kantoor te zijn, we merken dat ze thuis productiever zijn. Nadeel is wel dat mensen hun vaste thuiswerkdag als een verworven recht zien.”
Het aantal beschikbare parkeerplaatsen is beperkt: er is plek voor maximaal de helft van het aantal medewerkers. Toch is er geen sprake van een stringent parkeerbeleid. ”We geloven in het zelfsturend vermogen van de afdelingen. De managers krijgen van ons maar een paar richtlijnen en regelen verder zelf in onderling overleg met hun team de toewijzing van parkeerplaatsen. Ze letten daarbij bijvoorbeeld op lichamelijke beperkingen en OV-mogelijkheden. We schrijven echter niks voor en in de praktijk gaat dat prima!”

Minimale bezettingsgraad om aantal parkeerplekken te kunnen verminderen

VIVAT huurt nu nog extra parkeerplekken bij collegabedrijven in de buurt, deze zijn met name bedoeld voor bezoekende medewerkers van andere vestigingen. “We willen deze 60 parkeerplekken aan het einde van het jaar afstoten. Om dat te bereiken, gaan we de bezettingsgraad beter spreiden over de week. Nu zien we dat ondanks dat we flexibel werken ingevoerd hebben, de parkeerplaatsen nog steeds vol staan op maandag, dinsdag en donderdag terwijl ze op maandag en vrijdag erg leeg zijn. Het is wel een inbreuk op de vrijheid van onze afdelingen en medewerkers maar toch voeren we nu gesprekken over het opleggen van een minimale bezettingsgraad per afdeling van 75%.”

Leaserijders: pak vaker de trein of lever je auto in

Leaserijders krijgen bij VIVAT standaard een NS Business Card. “Handig voor bijvoorbeeld afspraken in de binnenstad van Amsterdam en je kunt ’m ook gebruiken in combinatie met P+R gebruik. Het is wel de bedoeling dat je leaseauto dan ook echt stilstaat als jij die dag met het OV reist en dus niet dat je partner de auto meeneemt.” Verder kunnen leaserijders ook afzien van een leaseauto. “Er zijn twee opties. Ten eerste kunnen medewerkers die recht hebben op een arbeidsvoorwaardelijke leaseauto kiezen voor de cashoptie. Zij krijgen dan in plaats van een leaseauto een bepaald bedrag (bruto uitgekeerd normleasebedrag) waarmee ze verder zelf hun mobiliteit regelen en betalen. De tweede optie is dat je de leaseauto laat staan en in plaats daarvan je NS Business Card gebruikt en met het OV reist. Dat doen bijvoorbeeld medewerkers die in hartje Amsterdam wonen of die de leaseauto te klein vinden. Ik schat dat een derde van de mensen die bij ons instroomt de keuze maakt om hun vervoer zelf te regelen.”

OV, eigen auto en fiets

Medewerkers kunnen kiezen tussen OV en eigen vervoer. “Kiezen ze voor reizen met het openbaar vervoer, dan krijgen ze van ons een NS Business Card. Kiezen ze voor eigen vervoer, dan krijgen ze een reiskostenvergoeding.” Medewerkers hebben de mogelijkheid om hun nieuwe fiets, e-bike of e-scooter te financieren met hun woonwerkvergoeding of met (een deel van) hun vakantiegeld. Verder is er in de kelder een overdekte fietsenstalling met laadmogelijkheden.

MVO

Als verzekeraar vindt VIVAT het belangrijk om maatschappelijk verantwoord te ondernemen (MVO) en ook dat heeft zijn weerslag op het mobiliteitsbeleid van het bedrijf. Dat gaat best ver: ”We hebben bijvoorbeeld besloten om onze aandelen in Volkswagen af te stoten vanwege alle negatieve publiciteit rond sjoemelsoftware. Trek je dat door, dan zouden we wellicht ook Volkswagens van onze parkeerplaats moeten weren. Wat valt nu precies onder MVO? In ieder geval sturen we op het kleiner en groener maken van ons wagenpark. Dat betekent dat we de maximaal toegestane CO2-uitstoot hebben verlaagd wat de keuze behoorlijk beperkt. Lastig is wel dat we geen zicht hebben op wat medewerkers privé doen. Het kan best dat een medewerker die afziet van een leaseauto en kiest voor de cashoptie van dat geld een oude Amerikaan koopt en daarmee naar kantoor rijdt.”

Verleiding door communicatie

VIVAT zoekt vaak de weg van de verleiding om medewerkers zover te krijgen dat ze hun gedrag aanpassen. Via een gerichte communicatie-inzet laten ze medewerkers nadenken over hun reisbewegingen. Bijvoorbeeld door in gesprek te gaan over de keuzes die ze privé maken en de keuzes die ze door de week maken als ze een leaseauto ter beschikking hebben. Bevlogen mensen (ambassadeurs) en aansprekende voorbeelden (bijv. in het verleden een topman die Skoda gaat rijden) zijn essentieel om veranderingen door te kunnen voeren. “We lieten bijvoorbeeld een medewerker die altijd fietst, een jaar lang opschrijven hoe vaak het tijdens zijn fietsrit regende. Dat bleek heel erg mee te vallen en was een eye-opener voor collega’s.”

Pas op de plaats

De fusie en de overgang naar een nieuwe CAO maken dat de aandacht voor en de communicatie rond het stimuleren van ander reisgedrag tijdelijk op een laag pitje staat bij VIVAT. “We kijken even niet naar nieuwe maatregelen en deelname aan allerlei campagnes maar we focussen op de huidige regelingen, de rest komt later wel weer.”