Breikers behind the scenes – Jos Hollestelle: ‘Het puzzelen, dat vind ik het leukst. ‘

Jos Hollestelle rijdt elektrisch, er liggen zonnepanelen op zijn huis en hij heeft- collectief met zijn wijk in Den Bosch – groene daken aangelegd. Jos leeft zo duurzaam mogelijk. Toch is zijn groene hart niet de voornaamste drijfveer om als consultant van Breikers bedrijven te helpen met de transitie naar duurzame mobiliteit.

Nog nooit heeft Jos de auto gepakt om vanuit het zuiden naar de Zuidas te rijden. Ondanks zijn elektrische vierwieler pakt hij altijd de trein. Deze Breiker zet dus zelf ook in op slimme en duurzame mobiliteit. Toch zit het plezier in zijn werk als consultant vooral in iets anders; hij wil bedrijven graag laten zien wat er allemaal anders kan en ziet de weg ernaartoe als een mooie puzzel. “Voor veel bedrijven is mobiliteit een grote kostenpost, een wormvormig aanhangsel dat niet veel oplevert”, legt Jos uit. “Mijn uitdaging zit hem in het feit dat een mobiliteitsbeleid ook een bijdrage kan leveren. Ik wil bedrijven laten zien dat, door aanpassingen, een mobiliteitsbeleid kan zorgen voor meer tevreden medewerkers en aan meer duurzaamheid. Dus, zorgen dat we het beleid zo inrichten dat mobiliteit een bedrijf niet alleen geld kost, maar dat er ook duurzame doelen kunnen worden gerealiseerd. Dat is soms een puzzel, maar dat vind ik juist zo leuk.”

Uitdagingen in Amstelveen en de Zuidas

Jos focust zich als consultant op bedrijven op de Zuidas en in Amstelveen. Twee totaal verschillende gebieden, maar wel met een duidelijke overeenkomst. Zowel in het gebied rond Amstelveen als op de Zuidas, staat een hoop te gebeuren. In beide gebieden wordt niet alleen flink gebouwd, maar ze hebben ook allebei te maken met grote uitdagingen. Zo wordt de A9 bij Amstelveen voor een deel verdiept aangelegd en hebben we bij de Zuidas te maken met de Zuidasdok, een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Jos: “Daarbij speelt nog eens mee dat bij zowel Amstelveen als de Zuidas beperkte parkeermogelijkheden aanwezig zijn. Om je een idee te geven; op de Zuidas betalen bedrijven met een beetje pech zo’n 8000 euro per jaar voor een parkeerplek. Door de schaarste aan parkeergelegenheden zie je dat werkgevers naar alternatieven gaan zoeken en de urgentie voelen om hun mobiliteitsbeleid te veranderen. Ook in Amstelveen, zeker in het Stadshart, zie je dat deze kosten snel stijgen. Hier wordt dus ook kritisch naar de hoeveelheid parkeerplekken voor werknemers gekeken.”

Nestlé en HP

Zowel het wereldwijde voedingsmiddelenconcern Nestlé als de multinationale onderneming Hewlett Packard Enterprices en Hewlett Packard Nederland, heeft Jos geholpen aan een nieuw mobiliteitsbeleid. Jos: “Deze internationale bedrijven, gevestigd in Amstelveen, hebben vaak een grote leasevloot en medewerkers die vanuit het hele land naar kantoor reizen. Reden voor de bedrijven om iets aan hun mobiliteitsbeleid te doen zijn hoge kosten voor de leasevloot, maar ook de hoge parkeerkosten. Verder zijn zowel Nestlé als HP vanuit corporate responsibility al erg bezig met verduurzaming en vinden ze flexibiliteit in hun mobiliteitsregelingen erg belangrijk. De snelwegen rond Amstelveen staan vaak vast en medewerkers zijn meer dan bereid in de trein te stappen of thuis te werken. Oplossingen die bedrijven toejuichen, ook vanwege de kostbare kantoorruimten.”

Van A tot Zuidas

Op de Zuidas werkt Jos samen met ‘van A tot Zuidas’; een initiatief van Green Business Club Zuidas en ORAM, dat wordt ondersteund door de Taskforce Bereikbaarheid Zuidas, Hello Zuidas, gemeente Amsterdam Zuidas, Bycs en Breikers. “Namens Breikers ben ik voor Van A tot Zuidas Accountmanager. We benaderen we het netwerk van deze partijen en slaan op deze manier de handen ineen. We organiseren webinars en Ronde Tafels en daar sluiten werkgevers zich bij aan. Een van die bedrijven was Loyens & Loeff. Dit advocatenkantoor verhuisde naar het hart van de Zuidas, naar het kantoorgebouw Hourglass. Loyens wilde enerzijds voorkomen dat de parkeerkosten erg zouden oplopen en anderzijds werken aan de tevredenheid van de werknemers. We hebben een analyse gemaakt, workshops gegeven en laten zien hoe medewerkers verleidt kunnen worden om andere keuzes te maken, de trein of de fiets te pakken. Uit de mobiliteitsscan leerden we bijvoorbeeld dat er een goede fietspotentie is. Het beleid is grotendeels klaar en ligt momenteel bij de directie.”

Laag fruit is geplukt

De Zuidas is een gebied waar enorm gebouwd wordt en waarin veel gebeurt. Jos: “Dat is ook waarom we voor de Zuidas veel webinars organiseren. Zeker nu in coronatijd. Onderwerpen die aan bod komen zijn: Hoe reis je veilig naar je werk? Hoe ga je om met het thuiswerken en wat zijn de rechten en plichten wat betreft thuiswerken voor jou als werkgever? Om kennis uit te wisselen zijn we met Van A tot Zuidas op dit moment met verschillende advocatenkantoren bezig met Ronde Tafel gesprekken. En ja, er gebeurt hier veel, maar dit is ook een gebied waar laaghangend fruit vaak al geplukt is. Wanneer je als werkgever zoveel geld neer moet leggen voor parkeerplekken, dan ben je over het algemeen wel kritisch hoe daarmee om te gaan. Een groot bedrijf zoals ABN AMRO heeft allang nagedacht over het onderwerp mobiliteit. Toch is het advies van Breikers ook voor deze bedrijven nuttig. Als consultant ben je die buitenstaander met de frisse blik die net even anders naar de situatie kijkt. In die 40 uur gratis advies kan ik laten zien wat er nog meer mogelijk is. Zoals maar al te vaak is het de buitenstaander die voor eyeopeners zorgt.”

 

Interessant? Deel dit artikel gerust met jouw netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top