Hoe Enexis elektrisch rijden stimuleert

Enexis stimuleert elektrisch rijden op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door in samenwerking met de leasemaatschappij een maand lang tien elektrische auto’s neer te zetten die iedereen maximaal 48 uur mocht proberen. De auto’s waren die maand doorlopend uitgeleend. Het testen hielp mensen van hun koudwatervrees voor elektrisch rijden af.  Een andere manier is het CO2-reductie dashboard. Dit dashboard maakt de impact van hun reisgedrag inzichtelijk voor medewerkers. Dat inzicht is confronterend en helpt om leaserijders te laten switchen naar elektrisch vervoer.

Dat resulteert bij Enexis in al meer dan 150 elektrisch rijdende medewerkers. Om nog meer mensen in een e-auto te krijgen, starten ze een campagne richting medewerkers die in de komende 5 maanden hun leaseauto mogen vervangen. Waarom zo vroeg? Juist omdat er veel op een medewerker af komt die elektrisch wil gaan rijden: hoe regel ik de laadpaal thuis? Wat moet er in mijn meterkast wijzigen? Hoe zit dit dan met die vakantieauto? Is die actieradius wel passend bij mijn situatie?

Dit is een mooi voorbeeld van waar regelingen (zeer stimulerend om elektrisch te rijden), voorzieningen (o.a laadpalen thuis en op kantoor worden geregeld) en gedrag (o.a. deze campagne, maar ook team commitments om CO2 te reduceren, wekelijkse skype-sessies over elektrisch rijden) elkaar versterken.

De voordelige regelingen voor e-leaserijders

Medewerkers die kiezen voor een elektrische leaseauto, genieten extra voordelen zoals:

  • Hoger leasebedrag dan voor brandstofauto’s
  • Volledige onkostenvergoeding voor het laden (ook thuis)
  • Voordelige vakantieauto-regeling, waarbij medewerker vier weken per jaar tegen een voordelig tarief gebruik kan maken van een huurauto
  • Het meest uitgebreide servicepakket bij de leasemaatschappij

De voorzieningen

  • Speciale parkeerplaatsen gereserveerd voor elektrische auto’s bij Enexis-vestigingen
  • Een eigen laadpaal voor thuis, vergoed en geregeld door Enexis
  • Laadvoorzieningen bij alle vestigingen
  • Wie onverhoopt stil komt te staan door een lege accu, kan via de helpdesk van Leaseplan een beroep doen op de ophaalservice. Deze service zorgt ervoor dat medewerker en auto thuis of naar een snellader gebracht worden.

Gedrag

  • Mail en nieuwsbrieven naar medewerkers die komende 5 maanden een nieuwe leaseauto mogen uitzoeken. Met uitgebreid aandacht voor de voordelen, rekenmodel, stappenplan, modellen, proefrit, laadapps enz.
  • wekelijkse Skypesessies met adviseur vervoersmobiliteit
  • Ambassadeurs: collega’s vertellen over hoe elektrisch rijden bevalt

Uitdagingen

  • De lange levertijd van de e-auto’s waardoor leaserijders afhaken
  • Urgentie creëren bij zowel medewerkers (waarom houden we ons niet met onze core business bezig) als management (voorbeeldgedrag)

Interessant? Deel dit artikel gerust met jouw netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top