Interview met onze stagiaire Eline Molier: ‘De enquête zal Breikers meer inzicht geven’

De 25-jarige Eline Molier loopt sinds februari stage bij Breikers, onder begeleiding van Arcadis. Ze studeert aan de TU Delft en zit in haar tweede jaar Master Civiele Logistiek, Transport & Planning. Al jaren is ze geïnteresseerd in het onderwerp transport, maar heeft niet zoveel met auto’s zo vertelt ze. Ze is meer van het wandelen en fietsen. En dat komt mooi uit want zo past ze perfect binnen het Breikers team.

Inspiratiebron

Het boek ‘Het recht van de snelste’ van Thalia Verkade en Marco Te Brömmelstroet heeft Eline geïnspireerd om dit onderwerp voor haar Master te kiezen. Het boek gaat over hoe we ons verplaatsen in de publieke ruimte, dus over de verschillende manieren van mobiliteit, maar ook over het verduurzamen van woon- werkverkeer. “Vanaf mijn afstuderen wilde ik al kijken of ik iets bij kon dragen aan verduurzaming. Kijken waar kennis mist en op welke manier je mensen nog meer kan verleiden om die verandering naar verduurzaming te kunnen maken. En dan niet enkel op het gebied van reizen van huis naar werk, maar eigenlijk meer het gehele plaatje. Hoe deel je je leven nou zo in dat het, en duurzaam en bewust is, maar ook zo dat je uit je leven haalt wat je wilt.”

Antwoorden voor Breikers

De missie van Eline is duidelijk. Ze wil iets doen aan het verduurzamen van woon-werkverkeer binnen de MRA en dan is ze bij Breikers aan het goede adres. Haar vraag aan Breikers: wat mist er nog aan informatie? Is er behoefte aan wetenschappelijk onderzoek? Eline: “Tijdens mijn gesprek met directeur Rein Aarts kwamen we erachter dat het interessant was om bij het onderwerp verduurzaming te kijken welke winst er te behalen valt voor verschillende soorten werknemers. Dus niet alleen kijken naar het kostenplaatje voor de werkgever, maar ook naar de winst voor de werknemer in bijvoorbeeld de vorm van vitaliteit. Mijn plan is om tijdens mijn stagetijd te kijken naar wat de effecten van verschillende maatregelen zijn voor verschillende soorten werknemers. Vanuit de wetenschappelijke literatuur wordt de gemiddelde werknemer gebruikt, maar ik wil het splitsen zodat de werknemer zich kan identificeren met het onderzoek. Op deze manier wil ik gaan zorgen dat ik, én Reins vraag kan beantwoorden, én zorgen dat werkgevers zich meer geïdentificeerd voelen. Dit zodat wanneer Breikers in de toekomst een bedrijf gaat adviseren, ze ook kunnen kijken naar wat voor soort medewerkers daar rondlopen. Zijn die wel bereid om op de fiets te stappen of kunnen we beter kijken naar een andere manier van verduurzaming?”

Enquête

Om een goed beeld te krijgen van de eigenschappen van verschillende soorten werknemers, heeft Eline een enquête opgezet. Stellingen als: hoe reis je nu, ben je bereid om andere vormen van mobiliteit te gebruiken, werk je thuis of zou je dat willen? Reis je nu met de auto, maar zou je ook op de fiets willen stappen of het OV willen gebruiken? “Uit deze resultaten ga ik profielen samenstellen”, legt de stagiaire uit. “We kennen allemaal het profiel van de witte man van middelbare leeftijd die altijd met de auto naar kantoor gaat omdat het lekker snel is en zijn wagen aanzien geeft, maar dat is een standaard profiel. Ik wil verder kijken. Wie zijn nou de mensen die wél op de fiets willen stappen en tot hoeveel kilometer zijn ze bereid te trappen? Met deze informatie kunnen we een hoop. Stel, een werkgever wil een reisvergoeding voor fietsgebruik invoeren of thuiswerken gaan vergoeden, is dat dan voor zijn werknemers interessant? Hoe zullen ze reageren? Alle data zet ik in een tool; de Latent Class Cluster Analysis, Latente Klasse Cluster Analyse (LCCA). Hierin kun je verschillende profielen zetten en kom je erachter welke punten bepalend zijn voor een soort profiel.”

‘Zes maanden vliegen zo om’

Uiteindelijk wil Eline haar bevindingen ook binnen een bedrijf dat wil verduurzamen testen. Het gaat dan met name om een bedrijf dat wel de intentie heeft om te gaan verduurzamen in woon-werkverkeer, maar waarvan de aanpak nog niet helemaal duidelijk is. Ze heeft nog tot augustus de tijd. “Dat lijkt lang, maar die zes maanden stagetijd vliegen zo om. Zeker als je ziet wat ik allemaal nog wil gaan doen”, lacht ze. “In de eerste instantie is het van belang dat door zoveel mogelijk werknemers de enquête wordt ingevuld. Hoe meer mensen meedoen, hoe groter de pool willekeurige respondenten. Ik verwacht twee analyses; een algemene die inzicht geeft op de welwillendheid van bepaalde soorten werknemers op het gebied van verduurzaming woon-werkverkeer, en wellicht is er een bedrijf dat interesse heeft in de tool. Het doel is om werknemersprofielen om te zetten naar de kosten-baten per profiel. Wat zijn de kosten en baten van welke maatregel? Daar hoop ik tijdens mijn stageperiode achter te komen.”

Doe je ook mee aan de enquête? Het duurt ca. 10 minuten en we zijn je vervolgens natuurlijk eeuwig dankbaar ;). Klik hier: https://forms.office.com/r/ADyL5ACvtm

Interessant? Deel dit artikel gerust met jouw netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top