KWF Kankerbestrijding stimuleert elektrisch fietsen, met succes!

Het KWF zette het afgelopen jaar volop in op de elektrische fiets als vervoersmiddel voor werknemers. “Een medewerker dacht eerst dat dat meer iets voor zijn moeder was.”
Hoe haal je medewerkers uit de auto en zet je ze op de elektrische fiets? KWF kankerbestrijding twijfelde aanvankelijk of het imago van de e-bike wel hip genoeg was. “We dachten dat die fietsen vooral werden geassocieerd met ouderen”, zegt Frederique Hirschfeld. Ze hielp als adviseur personeel en organisatie het afgelopen jaar mee om het mobiliteitsbeleid van de non-profit organisatie te veranderen.
Zelf gaat Frederique al vier jaar lang op de normale fiets naar haar werk, want ze woont in de buurt. Andere medewerkers deden dat ook en vroegen wel eens of daar geen aantrekkelijke fiscale regeling voor bestond. Die wens hoorde Frederique ook terug in sollicitaties. Of medewerkers wilden graag makkelijk kunnen parkeren.

 

Nieuw mobiliteitsbeleid

“Mensen hadden hogere verwachtingen over mobiliteit dan we konden waarmaken”, zegt Frederique. De arbeidsvoorwaarden van organisaties om zich heen zag ze bovendien verduurzamen en individueel vrijer worden. Het werd tijd om ook het mobiliteitsbeleid van KWF Kankerbestrijding te moderniseren, besloten Frederique en haar collega’s van P&O.
Via intranet betrokken ze drie andere medewerkers uit de organisatie die gewend waren enerzijds op de fiets, anderzijds met de auto of juist met de trein te komen. Het projectteam van vijf kwam eens in de twee weken samen en vroeg advies aan Breikers. Frederique: “Zij tipten bijvoorbeeld om een breed draagvlak te creëren en de ondernemingsraad goed te betrekken. Als je je bemoeit met hoe medewerkers zich tussen huis en werk bewegen, kom je namelijk echt in hun persoonlijke levenssfeer.”

Vitaliteit en duurzaamheid

Het team begon bij de uitgangspunten van de organisatie: waarom wilde KWF de mobiliteit van werknemers eigenlijk vernieuwen? Duurzaamheid en vitaliteit van medewerkers stonden daarin voorop. Vanuit die drijfveren leek vooral de fiets een uitkomst. Frederique: “Medewerkers voelen zich beter als ze naar hun werk fietsen. Je bent immers aan het bewegen, je bent buiten en je bent vrijer. En dan stoot je ook nog eens minder CO2 uit dan in een auto, trein of bus!” Al snel viel de voorkeur vooral op elektrisch fietsen. “Dan neem je drempels weg voor mensen die 15 tot 20 kilometer verderop wonen”, zegt Frederique, “zoals lang onderweg zijn en bezweet aankomen.”
Omdat Frederique en haar team zich zorgen maakten over het imago van de elektrische fiets interviewden ze een campagnecoördinator die al vaak elektrisch naar haar werk fietste. In een filmpje vertelde ze enthousiast over de voordelen: nooit meer op de tram wachten. Andere medewerkers reageerden positief verrast op haar persoonlijke verhaal. Frederique: “Een jongen zei dat hij nu inzag dat een elektrische fiets niet alleen iets voor zijn moeder was.”

Fiscaal voordeel

In samenspraak met de Ondernemingsraad en met input uit een enquête onder alle medewerkers stelde KWF Kankerbestrijding een nieuw mobiliteitsbeleid op. Met als belangrijk onderdeel: de aanschaf van een goede fiets, al dan niet elektrisch. Medewerkers betalen daar zelf voor en kiezen de fiets – met een maximumprijs – ook zelf uit. KWF schiet het bedrag voor, trekt dat van het bruto salaris af en betaalt het netto weer uit. Dat zorgt voor fiscaal voordeel voor de medewerker, maar kost de organisatie niets.

Inschrijflijst vol

Toen in juli vorig jaar het nieuwe mobiliteitsplan werd ingevoerd was Frederique verrast over het enthousiasme. “De lijst voor inschrijvingen was binnen twee weken vol!” Ze ziet het terug in de steeds drukkere fietsenrekken en hoort eigenlijk nooit meer iets over een suf imago van de elektrische fiets. “Mensen zijn blij dat ze af zijn van files en parkeerproblemen.” Ook in sollicitaties reageren mensen enthousiast.
Inmiddels kocht via de nieuwe regeling ruim twaalf procent van de werknemers een nieuwe fiets, het overgrote deel elektrisch. “Dat past goed bij wat we als KWF Kankerbestrijding willen betekenen voor de maatschappij”, zegt Frederique. “Vitale medewerkers die bewuste keuzes maken.” Ze is vooral blij dat het projectteam in samenwerking met Breikers dankzij een goede voorbereiding zoveel mensen heeft bereikt.  “We hebben medewerkers eigenlijk helemaal niet hoeven overhalen!”

Interessant? Deel dit artikel gerust met jouw netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top