Schneider Electric gaat voor CO2 neutraal in 2025


In het gebied Schiphol-Hoofddorp zijn 850 bedrijven gevestigd, goed voor zo’n 100.000 werkgevers en werknemers. Rond deze dicht op elkaar gevestigde bedrijven staan dagelijks files en is parkeren een groot probleem. Waar in deze tijd van corona veel thuis wordt gewerkt, gaat dat in deze regio niet op; zo’n 70 procent van de werkgevers en werknemers is fysiek op het werk aanwezig. Het gebied is ook in ontwikkeling. Goed voorbeeld daarvan is Schiphol Trade Park. Om in deze regio te zorgen voor een effectief mobiliteitsbeleid, werken Groot Schiphol Bereikbaar en Breikers samen.

Schneider Electric, gevestigd in Hoofddorp, is zo’n bedrijf dat zijn mobiliteitsbeleid heeft aangepakt. Schneider Electric is uitgegroeid tot de wereldleider van energiebeheerssystemen en is een van de leidende deskundigen in laadoplossingen voor wagenparken, bedrijfsparkeerplaatsen en appartementencomplexen. Met zo’n staat van dienst ben je het natuurlijk wel verplicht om het goede voorbeeld te geven als het gaat om slimme en duurzame mobiliteit. Schneider Electric heeft dan ook doorgepakt bij het elektrificeren van het wagenpark. Hulpvraag aan Breikers was; wat te doen aan ons parkeerprobleem en hoe zetten we ons nieuwe mobiliteitsbeleid op?

In een interview voor Groot Schiphol Bereikbaar vertellen Manager Business Development, Roy van der Heiden en VP Human resources, Ingrid de Bresser hoe ze te werk zijn gegaan.
Ingrid: “Meestal is dit het domein van HR of facility-managers, maar in dit plan – het opzetten van een nieuw mobiliteitsbeleid – hebben we ook BD-manager Roy van der Heiden betrokken. Roy kent alle mensen van de buitendienst, weet wat voor werk ze doen en wat belangrijk voor ze is. Roy en ik hebben via digitale sessies feedback uit de hele organisatie gehaald. Cruciaal, want het beleid is immers voor alle medewerkers.”

Tekort aan parkeerruimte

“De directe aanleiding om over mobiliteit na te denken en met Breikers aan de slag te gaan was het gebrek aan parkeerruimte. Breikers hielp ons op weg door het geven van workshops. Met een groep van acht mensen uit de hele organisatie hebben we daarna een gestructureerde aanpak opgezet, met verschillende oplossingen voor verschillende medewerkers. Een service engineer heeft immers andere eisen dan een kantoormedewerker”, legt Ingrid uit.

Doelstelling al gerealiseerd
Manager Business Development Roy van der Heiden vertelt hoe Schneider Electric samen met alle medewerkers het mobiliteitsbeleid uitwerkte. “Door alle stakeholders erbij te betrekken wordt het invoeren een stuk makkelijker. Omdat we vooraf ook met de ondernemingsraad hebben samengewerkt, komt het voor niemand als een verrassing. We hebben wat dat betreft echt een resultaat om samen trots op te zijn. Als klap op de vuurpijl kunnen we onze eigen doelstelling – namelijk CO2 neutraal zijn in 2025 – nu al realiseren. Zelfs 5 jaar eerder dan onze Franse moederorganisatie!”

Interessant? Deel dit artikel gerust met jouw netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top