Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

Accenture stimuleert flexibel reizen met uitgebreid maatregelenpakket

Accenture stimuleert flexibel reizen met uitgebreid maatregelenpakket

Hoe kan ik de reiskostenregeling zo ombuigen dat een medewerker gemakkelijk en regelmatig kan switchen tussen auto, OV en fiets in het woon-werk en verschillende vervoersmiddelen kan combineren (bijvoorbeeld met de fiets naar station of met auto naar P&R en laatste stuk met de metro)? Dat is een vraag waar veel bedrijven mee worstelen. Accenture biedt haar medewerkers een uitgebreid pakket aan maatregelen om flexibel naar het werk te reizen. Zij geven hiermee hun medewerkers meer keuzevrijheid om te kiezen tussen diverse vervoermiddelen, net wat de medewerker het beste uitkomt. Die flexibiliteit wordt aan iedere medewerker geboden, ongeacht of je een leaseauto hebt of niet. Ze verplichten niks maar stimuleren medewerkers wel zoveel mogelijk om de auto vaker te laten staan.

‘Onze doelstelling is om onze CO2 uitstoot met 50% gereduceerd te hebben in 2020 ten opzichte van 2014. Je moet ambitieus zijn en we gaan er ook serieus voor.’
Coen Krol, fleet- en environmental management

Budget
Coen Krol, fleet- en environmental management bij Accenture: “We kozen voor een mobiliteitsbudget omdat we aantrekkelijk willen zijn als werkgever. Verder is duurzaamheid belangrijk voor ons, evenals innovatie want daar verdienen we immers ons geld mee. Niemand heeft zin om 5 uur per dag in de file te staan en lang niet iedereen wil een leaseauto. Medewerkers willen keuzevrijheid. In essentie kiezen mensen tussen twee opties; een virtueel bruto reisbudget of een leaseauto. Indien men kiest voor een virtueel bruto reisbudget kan dit budget gebruikt worden om te reizen met trein,bus, tram, metro, GreenWheels, OV-fiets of treintaxi. Daarnaast kan men kilometers declareren uit dit bruto budget. Al deze kosten worden verrekend tegen het bruto budget en het restant wordt uitgekeerd als salaris.” Inmiddels hebben 650 medewerkers een mobiliteitsbudget en neemt de leasevloot af.

Ervaringen met invoeren budget
Veel bedrijven vinden het (te) veel werk. Het kost ook tijd, er gaat veel werk zitten in per maand uitrekenen welke kosten een medewerker heeft gemaakt.
Werkgevers zijn bang voor het onbekende. Spannend om het naast een leaseregeling in te zetten. “De wagenparkbeheerders zijn meestal niet de innovators van deze wereld.”
Bij Accenture is 90% van de medewerkers jong. Jongere mensen die in Amsterdam wonen, willen veelal geen auto.
Het is een klus om het in te voeren, alle disciplines moeten het ondersteunen.
Het is ook voor kleinere bedrijven haalbaar om flexibel reizen te bieden: “begin klein met een NS Business Card. Voor ca 50 man is het qua werk veel overzichtelijker dan bij ons met 2800 medewerkers.”
Volgende stap: alleen een CO2-budget

De volgende stap voor Accenture is: medewerkers alleen een budget bieden. Een CO2-budget dat meebeweegt, waarbij je punten krijgt voor CO2 uitstoot. Duurzamer vervoer kost minder punten. Een budget waar je allerlei benefits aan koppelt: vrije dagen, sportschoolabonnement etc. De mogelijkheid zou er dan moeten zijn dat je bijvoorbeeld 2 dagen een auto hebt en andere dagen niet. “We moeten dan wel kunnen garanderen dat op die 2 dagen binnen xx km een auto beschikbaar is. We hebben dan wel de ondersteuning van de verhuurmaatschappijen nodig.”

NS Business Card
“Elke medewerker die recht heeft op een reiskostenvergoeding, heeft een NS Business Card. Ook de medewerkers met een leaseauto bezitten een NS Business Card en moedigen wij aan om maximaal twee dagen per week met de trein te reizen of combi van P+R en treinreizen te gebruiken. Werken in de trein is ook declarabel. De maximale flexibiliteit creëren we doordat medewerkers elke drie maanden kunnen wisselen tussen het budget of de leaseauto optie. Meer dan 50% kiest voor het budget.” Moet je naar Brussel of Parijs voor zaken, dan is het verboden om te vliegen. Je moet met de trein gaan.

Combinatie werkt
“Ook zonder mobiliteitsbudget kun je mensen al stimuleren flexibeler te reizen door ze een combinatie aan te bieden. De medewerkers kunnen met hun NS Business Card makkelijk combineren tussen reizen met eigen auto, P+R, trein en OV-fiets. Op die manier geef je medewerkers meer handvatten om hun reis anders in te delen.”

OV-locatie
Accenture laat bij heroriëntatie van kantoorlocaties de bereikbaarheid met OV zwaar meetellen. Daarom verhuist het kantoor in Almere nu naar Utrecht. Het verkeersinfarct rond Amsterdam, de werkzaamheden bij de Zuidas: volgens Coen maken die gebeurtenissen het OV aantrekkelijker. “Als het erg genoeg is, gaan mensen uiteindelijk wel de trein in.”

Thuiswerken gestimuleerd
De directie stimuleert de werknemers om minstens 2 dagen thuis te werken zodat er niet gereisd hoeft te worden. Zie het kantoor vooral als ontmoetingsplek om te overleggen met elkaar en werk de dingen thuis uit.

Rideshare app Toogethr
De Toogethr App is een rideshare app die mede is ontwikkeld door Accenture. Elke werknemer kan die downloaden en zo proberen een paar keer per maand samen te rijden met collega’s die in de buurt wonen of waar je toch langsrijdt. Het scheelt veel lege auto’s op het file-gevoelige terrein van de Zuidas, het scheelt CO2 uitstoot, parkeerproblemen en geld en je bouwt een waardevol netwerk op. Door middel van een slimme planningstechnologie gecombineerd met de bestaande werkplek communities en een bonussysteem, neemt de Toogethr app het gedoe weg dat mensen voorheen ervoeren bij het samen rijden. Medewerkers van Accenture, PwC, ABN AMRO en Engie kunnen het al beamen: ridesharing met Toogethr is heel eenvoudig. ‘Het ergste wat je kan overkomen, is een goed gesprek’ is de slogan die de app gebruikt.

Zuiniger autorijden
‘The Dutch Eco Drivers League is een competitie waarin medewerkers van Accenture tegen medewerkers van andere organisaties strijden om te zien wie het zuinigst en dus zo duurzaam mogelijk kan rijden.’ Van een grote groep medewerkers wordt het autogebruik bijgehouden in een dashboard en zo zie je in een oogopslag wie het zuinigst rijdt.’De hoofdprijs is een week lang rijden in een BMWI8, een duurzame sportauto. Daarnaast maak je kans op een weekend Parijs met de Thalys.

‘Onze doelstelling is om onze CO2 uitstoot met 50% gereduceerd te hebben in 2020 ten opzichte van 2014. Je moet ambitieus zijn en we gaan er ook serieus voor.’

Bron: BREIKERS, Groen Licht, Toogethr

 

Hulp nodig bij het verduurzamen van jullie mobiliteitsbeleid? Onze Breikers consultants helpen jou graag kosteloos op weg. Neem vrijblijvend contact met ons op.

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

“Toen we hoorden dat Breikers werkgevers kosteloos helpt bij de transitie naar slimme en duurzame mobiliteit, waren we gelijk enthousiast.”

– Astrid Bonefaas, manager HR bij EMG NL

Heb je vragen?

Rita van der Pas

Community Manager

Mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.

Rita@wijzijnbreikers.nl