Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

HSB Bouw: ‘Verduurzamen is ervoor gaan en het gewoon doen. Anders haalt de wereld je in.’

HSB Bouw: ‘Verduurzamen is ervoor gaan en het gewoon doen. Anders haalt de wereld je in.’

Duurzame bouwketens, vanaf augustus 2021 een volledig verduurzaamd hoofdkantoor en een samenwerking met Circular Plastic Alliance voor het circulair maken van afvalstromen, het verminderen van verpakkingsmaterialen en het terugdringen van transportbewegingen. HSB Bouw B.V. in Volendam is goed bezig. Laatste project; het elektrificeren van het wagenpark. Projectleider William Bosschaart: “Door het onafhankelijke advies van Breikers waren we in staat om de juiste keuze te maken”.

HSB Bouw is een middelgroot Volendams bedrijf dat maatwerk levert op het gebied van ontwikkeling, nieuwbouw, renovatie, kleinbouw en onderaanneming. HSB werd in 1932 opgestart door Hein Schilder en maakte na de Tweede Wereldoorlog naam in heel Noord-Holland. Tot 1998 blijft het bedrijf in handen van de familie Schilder, daarna wordt het overgenomen. “Inmiddels is HSB Bouw van eigenaar veranderd, maar de naam is behouden gebleven. Binnen het bedrijf werken nog wel mensen met de naam Schilder, maar dat heb je al snel met een Volendams bedrijf”, lacht William Bosschaart.

Projecten binnen de MRA
In totaal heeft HSB Bouw 340 medewerkers in dienst. Een bedrijf van redelijke omvang dus dat zo’n 60 procent van de bouwwerkzaamheden in de Metropool Regio Amsterdam (MRA) voor zijn rekening neemt. William: “Zo zijn we verantwoordelijk voor bijvoorbeeld projecten op Zeeburgereiland, IJburg en renovatieprojecten in de binnenstad. Maar we hebben ook het clubhuis van AFC op de Zuidas mogen bouwen. Het clubhuis hebben we, binnen het beschikbare budget van de voetbalvereniging, zo duurzaam mogelijk gemaakt, met veel houtbouw. Het nieuwe, duurzame bouwen.”

Huis als een Ikeakast
HSB Bouw zet in op duurzaam en circulair bouwen. “Woningen die gemaakt zijn van beton en cement, kan je niet oppakken en meenemen. Uiteindelijk eindigt zo’n huis als afval”, vertelt William. “Bij een huis gebouwd als een Ikeakast, kan de woning uit elkaar gehaald en meegenomen worden naar een andere plek. Delen worden geproduceerd in de fabriek en worden ter plekke, als een soort Legobouwpakket, in elkaar gezet. Dat scheelt ontzettend veel transportbewegingen, dus uitstoot en energie. In de bouw heb je namelijk te maken met heel veel verschillende partijen die bouwmaterialen leveren. Dat moet veranderen.”

Elektrificeren wagenpark
Op dit moment is HSB bezig met het organiseren van hubs waar bouwmaterialen worden verzameld zodat alle goederen tegelijkertijd – in volle vrachtauto’s of per boot – vervoerd kunnen worden. William: “We verduurzamen in de bouw, ons nieuwe kantoor is duurzaam en we recyclen ons plastic. Het werd dus tijd dat we kritisch naar ons wagenpark gingen kijken. HSB is in het bezit van 78 bedrijfsbussen en 77 personenauto’s. We stoten dus bij elkaar een hoop CO2 uit. Onze dieselwagens hebben we de deur al uitgedaan, maar we weten ook dat we vanaf 2027 niet meer met een brandstofmotor Amsterdam binnen kunnen rijden. Daarop willen we anticiperen en gaan, beetje bij beetje, over op elektrisch.  We begonnen met het elektrificeren van 10 personenauto’s, de busjes waren daarna aan de beurt.”

Kennis van consultant Breikers
Drie bedrijfsbussen zijn inmiddels ook al aangeschaft, de Toyota ProAce Electric. “En daar kwam Michael van Wijngaarden, de consultant van Breikers, in het spel”, zo vertelt William.

“Autobedrijf Broekhuis attendeerde ons het bestaan van Breikers. We hebben contact gezocht en zo maakten we kennis met Michael. De consultant heeft voor ons een Total Cost of Ownership (TCO) berekening gemaakt en alle mogelijkheden op een rij gezet. Michael kon veel van onze vragen beantwoorden. Dat is fijn, ten eerste omdat een dealer altijd informatie geeft met in het hoofd zijn eigen belang, ten tweede omdat we data aan de directie konden laten zien en zo de kosten financieel konden onderbouwen.”

Elke keet een paal
Ook aan de laadpalen heeft William gedacht. “Dat is wel een dilemma als we alle auto’s gaan vervangen”, blikt William vooruit. “Bij de bouwprojecten zetten we altijd een keet neer. Daarnaast is tegenwoordig een laadpaal te zien, met opgewekte stroom afkomstig van de zonnepanelen die op het dak van de keet en op containers liggen. We kijken nu naar een manier om de stroom die we tijdens zonnige weekenden gewonnen hebben, op kunnen slaan zodat we die op werkdagen kunnen gebruiken.”

Van het gas af
In het begin van De Dijk in Volendam staat straks het meest duurzame aannemersbedrijf dat er is. William: “De gasleiding wordt afgeknepen, een hypermoderne installatie houdt straks bij wanneer er verwarmd of gekoeld moet worden. Alle parkeerplaatsen hebben een laadpaal gekregen en uiteraard stimuleren we onze mensen de fiets of het OV te gebruiken. Ook het mobiliteitsbeleid hebben we aangepast.”

Waardevol advies
Terugkijkend op de hele transitie, wat is William opgevallen? “Ik ben bouwkundige en miste kennis op het gebied van mobiliteit. Van de kennis van Michael heb ik dan ook dankbaar gebruik gemaakt. Met die data kon ik de directie overtuigen om deze volgende stap te zetten. Zijn onafhankelijke advies was heel waardevol. Het zwaartetransport aanpakken is onze volgende stap. Dan stappen we zeker weer op Michael af.”

Cassettebandjesfabriek van de jaren ’80
Hoe zou William andere bedrijven willen motiveren? “We zijn een bedrijf dat graag dingen uitprobeert. Dat houdt in dat er ook weleens iets mislukt. Enige wat je dan nog hebt, zijn de foto’s”, lacht William.  “Maar, zo vinden we, als je het niet probeert, dan blijf je achter de troepen aanlopen. We willen ervoor waken dat we de cassettebandjesfabriek van de jaren ’80 worden. Anders kom je er op een dag achter dat je, mét je 78 bedrijfsbussen, de stad niet meer inkomt. Dan heb je lopen slapen. Daarom zou ik willen zeggen; ga ervoor, anders haalt de wereld je in.”

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

“Toen we hoorden dat Breikers werkgevers kosteloos helpt bij de transitie naar slimme en duurzame mobiliteit, waren we gelijk enthousiast.”

– Astrid Bonefaas, manager HR bij EMG NL

Heb je vragen?

Rita van der Pas

Community Manager

Mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.

Rita@wijzijnbreikers.nl