Welke goede voornemens heeft jouw bedrijf? Ontdek de nieuwe manier van werken op zowerkthet.nl

Welke goede voornemens heeft jouw bedrijf? Ontdek de nieuwe manier van werken op zowerkthet.nl Schrijf je gratis in

Jaco Hage, Merem Behandelcentrum: ‘Zonder Breikers hadden we nu niet zo’n pracht van een fietsenstalling’

Jaco Hage, Merem Behandelcentrum: ‘Zonder Breikers hadden we nu niet zo’n pracht van een fietsenstalling’

Door een scala aan redenen moest Meren Behandelcentrum te Hilversum het mobiliteitsbeleid onder de loep nemen. Daarbij kwam de hulp van Breikers goed van pas. “Zo kwamen we door consultant Paul Hoffschult erachter dat we recht op subsidie hadden”, zo vertelt manager HR Jaco Hage.

Al sinds meer dan 100 jaar is Merem Behandelcentrum expert op het gebied van medische (long)revalidatie. Aan de Soestdijkerstraat – midden in het groen – ben je hier als kind, jongere of volwassene, aan het juiste adres voor een diagnose, behandeling of revalidatie. Een paar jaar geleden bestond Meren nog uit twee locaties: het revalidatiecentrum de Trappenberg, gevestigd in Huizen, behandelcentrum de Heideheuvel, eveneens gelegen in Hilversum en de huidige vestiging aan de Soestdijkerstraat. In 2018 is het personeel vanuit Huizen naar Hilversum gekomen en is de Trappenberg overgegaan in andere handen. Vanaf dat moment had Merem te maken met een veel grotere concentratie aan personeelsleden. Er moest iets gebeuren.

Patiënt en de bezoeker voorop
“Door deze samenvoeging kwam er een veel grotere druk op ons parkeerterrein”, legt Jaco uit. “We moesten veel kritischer gaan kijken aan wie we de parkeerplekken toebedeelden en hoe we ze gingen benutten. Hierin stond uiteraard de patiënt en de bezoeker voorop. Zij hebben te allen tijde recht op een parkeerplek. Maar we hebben ook nog te maken met medewerkers en met diensten die we uitbesteden, denk aan de schoonmakers. Zij moeten natuurlijk ook ergens kunnen parkeren. Daarnaast bevindt zich ook de Mytylschool, De Kleine Prins Hilversum, op ons terrein. Een school waar leerlingen met een lichamelijke of meervoudige beperking en leerlingen die langdurig ziek zijn onderwijs, opvoeding en pedagogische begeleiding krijgen. Het personeel van de school maakt ook gebruik van het parkeerterrein.“

Van 150 naar 300 medewerkers
Het is dus een komen en gaan van mensen bij Merem en dit zorgt voor een grote mobiliteitsstroom. Denk aan patiënten, bezoekers, therapeuten, leerkrachten van de school en ouders die de leerlingen brengen en weer ophalen. Buiten de poliklinische patiënten verblijven er ook nog eens structureel zo’n 50 á 60 patiënten bij Meren, klinische patiënten. Jaco: “En dan hebben we natuurlijk ook nog onze eigen mensen. Sinds de verhuizing is het aantal medewerkers op het terrein in Hilversum verdubbeld: van 150 naar 300.”

Advies van een professional
Met het oog op het te kort aan parkeergelegenheden werd het de hoogste tijd voor een herijking van het mobiliteitsbeleid. Jaco werd door zijn collega manager Facilitair getipt over het bestaan van Breikers en vroeg deze partij om hulp. “We hadden zoveel plannen, maar wisten niet goed hoe we het aan moesten pakken”

“We hadden zoveel plannen, maar wisten niet goed hoe we het aan moesten pakken”
Jaco

“Wilden we dat minder medewerkers met de auto zouden komen en op de fiets zouden stappen, dan hadden we allereerst een goed fietsenstalling met laadpalen voor e-bikes nodig. Mét bewegwijzering op het terrein. Advies van een professional was dus meer dan welkom. Ik kwam in contact met Breikers en las in hun brochure over de subsidiemogelijkheden. Vervolgens maakte consultant Paul Hoffschult een mobiliteitsscan voor ons.”

Fietsregeling
Merem Behandelcentrum heeft een fietsregeling die 749,00 euro bedraagt. Ook elektrische fietsen maken deel uit van deze regeling. Daarbuiten mag een medewerker ook nog voor 100 euro aan accessoires uitkiezen. “Zoals een fietstas of regenpak”, vertelt Jaco. “En je mag een gratis verzekering voor drie jaar afsluiten. Woon je binnen een straal van 10 kilometer van Merem af, dan krijg je ook nog een bonus van 100 euro. Van de fietsregeling wordt gretig gebruik gemaakt.”

Hulp van Breikers
Breikers voerde voor Merem een mobiliteitsscan uit en bracht de subsidie onder de aandacht. Hoe heeft Jaco het advies van Breikers ervaren? “De samenwerking was fijn en ik ben ook blij dat Paul ons heeft geholpen bij het aanvragen van een mobiliteitssubsidie. Wil je daarvoor in aanmerking komen, dan moet je aan allerlei eisen voldoen. De hulp was dus meer dan welkom.”

Toekomstplannen
Het nieuwe mobiliteitsbeleid is een feit. Heeft Jaco nog meer plannen? “We willen ook nog op ons Intranet aangeven hoe laat de bus komt en hoe laat de trein vertrekt. We willen zelfs Buienradar op ons Intranet integreren: er komt een buitje aan, wacht nog even met vertrekken. Alles om het de medewerker gemakkelijk te maken en te stimuleren het OV of de fiets te pakken.”

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14

Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.