Hoeveel CO2, reistijd en kosten kan jouw organisatie besparen? Ontdekt het met onze interactieve mobiliteitsscan!

Hoeveel CO2, reistijd en kosten kan jouw organisatie besparen? Ontdekt het met onze interactieve mobiliteitsscan! Bekijk de demo

Lamme Textile Management ‘Breikers helpt ons een weg door het bos te vinden’

Lamme Textile Management ‘Breikers helpt ons een weg door het bos te vinden’

Lamme Textile Management, een professionele internationale wasserij, houdt zich al een tijdje bezig met verduurzaming. Afgedankt textiel krijgt een nieuw leven en het bedrijf heeft zich hiervoor onder andere aangesloten bij de Denim Deal. De crisistijd gebruikt Lamme om het mobiliteitsbeleid te verduurzamen. “Breikers hielp ons hierin een weg door het bos te vinden”, zo vertelt operationeel directeur Johan Cornelisse.

Wie zich tijdens een intercontinentale vlucht behaaglijk in zijn warme dekentje nestelt of geniet van knisperfris beddengoed in een hotel of vlekkeloos linnen in een goed restaurant, heeft grote kans dat deze zaken vakkundig gereinigd zijn door Lamme. Wat 180 jaar geleden begon als een eenvoudige handwasserij, groeide in zes generaties uit tot een internationaal bedrijf met een horecawasserij in Nederhorst den Berg en twee moderne wasserijen op Schiphol en in de buurt van Frankfurt Airport. Johan: “Lamme zorgt niet alleen voor schone dekens en kussens die aan boord worden gebruikt bij lange vluchten, we zorgen er ook voor dat het vlieg- en grondpersoneel er spotless uitziet.”

Lamme is de weg van verduurzaming al geruime tijd ingeslagen. Zo loopt er nu een project waarin vanuit afgekeurd katoen weer nieuw textiel gemaakt wordt en heeft het bedrijf zich aangesloten bij de Denim Deal, een convenant waarbij de overheid en verschillende ondernemingen zich hebben aangesloten die samen willen werken voor een slimmer en zuiniger grondstoffengebruik. Elk jaar heeft de professionele wasserij een ‘groene’ investering op het programma staan. Dit jaar is het wagenpark aan de beurt.

“Met onze projectgroep waren we al een intern onderzoek gestart, maar naar aanleiding van een webinar zijn we aan de slag gegaan met Breikers.”
Johan Cornelisse

Logistiek
De producten die Lamme reinigt, worden door Lamme zelf opgehaald en afgeleverd. Johan: “We zijn verantwoordelijk voor de hele keten. Uniformen, overalls, lakens, dekens, kussens, servetten; alles wordt opgehaald, gesorteerd, gewassen, verpakt en schoon en wel afgeleverd. Dat geldt voor zowel aviation als hospitality. Door de coronacrisis is het ook bij ons op dit moment dramatisch. Daarom gebruiken we deze tijd om onze plannen voor verduurzaming van ons mobiliteitsbeleid uit te werken. Dat is begonnen met het uitzoeken wat onze footprint is en onszelf een doel te stellen.”

Stap voor stap
In Amsterdam rijdt Lamme met een grote diesel bestelbus, op Schiphol en Nederhorst den Berg gebruikt de wasserij bij elkaar acht vrachtwagens. “Stap nummer één is om de bestelwagen die in Amsterdam rijdt te elektrificeren. Daarbij komt dat, zodra de crisis voorbij is en de omzet weer groeit, we een tweede bestelbus willen aanschaffen. Ook elektrisch uiteraard.

Breikers
Via de Gemeente Amsterdam kwam Lamme in contact met Breikers. Johan: “Met onze projectgroep waren we al een intern onderzoek gestart, maar naar aanleiding van een webinar zijn we aan de slag gegaan met Breikers. We zitten nog midden in het onderzoek, want we wachten nog op het uitkomen van nieuwe modellen met een grotere actieradius en meer laadvermogen, maar willen zodra de nieuwste modellen op de markt zijn, het onderzoek hebben afgerond en tot aanschaf overgaan.”

Weg door het bos
Voordat Lamme in zee ging met Breikers, was het bedrijf al bij verschillende dealers langsgegaan en heeft het mobiliteitsteam prijzen vergeleken en informatie opgehaald. “En dat bleek nog een hele zoektocht. Soms zie je dan echt door de bomen het bos niet meer”, vertelt Johan. “De consultant van Breikers, Michael van Wijngaarden, zorgde voor een weg door het bos. Samen met Michael hebben we onder andere gekeken naar de verschillende subsidiemogelijkheden en de zogenaamde Total Cost of Ownership (TCO) per voertuig. Alle regels omtrent het elektrificeren kon hij ons voorleggen. Dat scheelde niet alleen ontzettend veel tijd, Michael kon ook zaken naar boven halen waar wij niet aan gedacht hadden. Zo stelde de consultant voor dat we gebruik gingen maken van het EV-probeeraanbod zodat we het rijden in een elektrische bestelbus uit konden proberen. Dat maakte ons alleen nog maar meer enthousiast. We hebben gedurende drie werkdagen de beschikking gehad over een Opel Vivaro-e, dit in combinatie met een 11 kWh lader van ChargeMakers. Tijdens het afleveren van deze bus werd alles zorgvuldig met ons doorgenomen zodat we goed voorbereid konden gaan testen. Tijdens het probeeraanbod hebben wij een hoop extra kennis opgedaan en het heeft ons extra inzicht gegeven in wat we wel, en wat we niet willen bij onze nieuwe elektrische bus. Overall was dit een zeer welkome aanvulling naast de aangeleverde TCO Berekening van Michael.

Plan van aanpak
Lamme zit in de afrondende fase en wil na de zomer over gaan tot aanschaf. “Dat houdt in dat we, mits de leveringstijd dat toelaat, einde dit jaar nog elektrisch door Amsterdam rijden. Of we tijdens onze reis nog beren op de weg zijn tegengekomen? Ja, maar in positieve zin”, lacht Johan. “Door Breikers bij ons mobiliteitsplan te betrekken kwamen we erachter dat een elektrisch voertuig helemaal niet duurder hoeft te zijn. Sterker nog, in sommige gevallen kan het voordeliger uitpakken. Zo zijn de onderhoudskosten van een elektrisch voertuig lager dan die van een dieselwagen. Wat we wel tegen vinden vallen is de vermindering van CO2-uitstoot wanneer je voor het laden van de wagen gebruik maakt van grijze stroom. We verminderen dan wel de CO2-uitstoot in Amsterdam, maar die grijze stroom is wel opgewekt uit fossiele brandstoffen zoals gas, aardolie en kolen. Willen we echt verschil maken, dan zouden we dus over moeten gaan op groene stroom zodat we groen kunnen laden. Denk aan zonnepanelen of een aanbieder van groene stroom. Ook dat wordt een onderwerp van aandacht bij Lamme.”

Slag slaan
Hopelijk gaan de restaurants weer snel open, wordt er ergens einde zomer weer intercontinentaal gevlogen en komen toeristen vakantie vieren in Amsterdam. Hoe ziet Lamme de toekomst? “Zodra de pandemie onder controle is, gaan we weer volop aan de slag. We zien de toekomst zonnig tegenmoet en we zijn er klaar voor. De crisistijd hebben we goed benut en de plannen liggen klaar om een mooie slag te slaan naar verdere verduurzaming. Dat onderwerp heeft dan ook een centrale plek op onze kalender gekregen en we gaan daar zeker mee door. De elektrische bestelbussen zullen, mits we de pandemie onder controle krijgen, dit jaar nog gerealiseerd worden. We denken alweer na over de volgende stap; het elektrificeren van ons vrachtvervoer door middel van het gebruik van waterstof of elektriciteit. Voor nu is dat nog even toekomstmuziek. Eerst moet onze omzet weer op het normale peil zijn”, sluit Johan af.

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14

Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.