Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

Marjolijn Feringa, expert hybride werken: ‘Vergeet niet dat we nog aan het leren zijn’

Marjolijn Feringa, expert hybride werken: ‘Vergeet niet dat we nog aan het leren zijn’

Vol verbazing hebben we met elkaar opgemerkt dat we prima in staat zijn om vanaf een andere plek dan kantoor productief te zijn. Thuiswerken was anderhalf jaar de norm en dat ons dit zo goed zou lukken, was een openbaring. En ook iets om, in de vorm van hybride werken, vast te houden. Maar hoe pakken we deze, voor velen, nieuwe manier van werken aan? We vragen het Marjolijn Feringa, interim-manager & executive coach en expert ‘hybride werken’ bij Breikers.

Effectief werken, klantwaarde creëren en continu verbeteren. Dat zijn onderwerpen die Marjolijn Feringa altijd al interessant heeft gevonden. Ze ziet dat het bij veel bedrijven beter kan en daar wil ze organisaties graag bij helpen. Haar stelling:

Wanneer bedrijven na gaan denken over de manier waarop medewerkers kunnen werken, dus ook vanaf huis, dan zal dat altijd een positieve uitwerking hebben. Het levert meer klantwaarde op en meer flexibiliteit voor medewerkers. Met andere woorden: het komt het bedrijf ten goede én het maakt het werk ook nog eens leuker.
Marjolijn Feringa

Hybride werken, zo vindt Marjolijn, past naadloos bij deze stelling.

Geconcentreerd werken
Door de coronacrisis zijn we massaal na gaan denken over het onderwerp hybride werken. Marjolijn: “In het verleden dachten we dat thuiswerken op deze schaal niet mogelijk was. Er waren wel bedrijven met een thuiswerkregeling, maar die regelde thuiswerken vaak als uitzondering, niet als structureel onderdeel van het werkritme. Soms was het als een soort vriendelijkheid vanuit kantoor naar de werknemer toe georganiseerd. Wat we de laatste anderhalf jaar hebben gezien, is dat veel werkzaamheden juist beter vanuit huis gedaan kunnen worden. Bijvoorbeeld; geconcentreerd werken, dat doen we het best zonder collega’s om ons heen.”

Pilot voor 1000 medewerkers
Marjolijn helpt, vanuit haar eigen bedrijf, directieteams bij het stellen van doelen om zo effectief mogelijk te werk te gaan. Groot onderdeel daarvan is hybride werken. Zo heeft zij als interim Programma Directeur bij Rabobank het programma over hybride werken geleid. “Als je met zo veel medewerkers een andere manier van werken wilt invoeren, dan is het lastig om dit alleen aan de tekentafel te bedenken en het dan met iedereen tegelijk in te voeren. Het werkt beter om het eerst in het klein te oefenen en daarvan te leren”, zo legt Marjolijn uit. “We hebben een pilot opgesteld van 1000 medewerkers. Zo konden we goed zien; wat werkt wel, wat werkt niet? En kloppen onze aannames? Wat kunnen we aanscherpen?”

Expert hybride werken
Door de pilot van de Rabobank kunnen we Marjolijn gerust een expert op het gebied van hybride werken noemen. Inmiddels heeft ze een boek over haar bevindingen geschreven en deelt ze haar kennis bij andere bedrijven. Hoe gaat Marjolijn bij organisaties te werk? “Ik denk dat je als eerste je als bedrijf moet afvragen waarom je hybride wilt werken. Wat wil je daarmee bereiken? Redenen die ik veel gehoord heb zijn dat organisaties flexibeler willen zijn in kantoorruimte of medewerkers willen helpen bij het beter inrichten van hun werk- en privéleven. Maar een bedrijf kan ook over willen gaan op hybride werken om vitaliteitsreden of om kostenbesparende redenen. Uiteraard horen we ook vaak terug dat organisaties iets willen doen aan CO2-reductie, drukte op de wegen en het beter indelen van de werktijd. Als je erachter bent wat je als organisatie wil bereiken, dan pas kun je plannen maken.”

Gelijkwaardigheid binnen het team
Voor werknemers die vanaf huis werken is er op technologisch vlak een hoop mogelijk. Zoom, Teams, Google Meet; we kunnen niet meer zonder. Toch zitten er wat haken en ogen aan dat vergaderen op afstand; denk aan de iets lossere gesprekken die de collega’s op kantoor na afloop bij de koffiemachine voeren. Hoe zorgen we ervoor dat het hybride werken gaat werken? “Allereerst moeten we met elkaar afspreken wanneer we naar kantoor komen en wanneer thuiswerken handiger is. Welke zaken kan je thuis doen? Hoe kan je als team het beste werken zodat je de teamresultaten haalt? Bespreek dit met het team. Gelijkwaardigheid binnen een team, dat is belangrijk. De helft van je team thuis en de andere helft op kantoor tijdens een vergadering, dat moet je in mijn optiek niet willen. Veel vergaderingen kunnen prima gedaan worden vanaf huis. Een brainstorm of een probleem oplossen, daarvoor moet je elkaar in de ogen kijken. En spreek je met elkaar af om naar kantoor te komen, klap dan niet allemaal je laptop open en ga naar het scherm zitten kijken. Ga dan de interactie met elkaar aan. Actief ontmoeten en leren van elkaar. Laat het bezoek aan kantoor ertoe doen.”

Als een vlieg op de muur
Tijdens de coronacrisis hoorde je vaak dat jonge mensen het moeilijk hadden met het thuiswerkbeleid. Kwam dat ook naar voren in het onderzoek bij de Rabobank? “Uit ons onderzoek kwam niet naar voren dat juist jongeren veel vaker naar kantoor wilde komen dan ouderen”, zo vertelt Marjolijn. “Ook jongeren willen flexibiliteit. Wel hoorden we terug dat deze groep meer wil leren, ingewerkt worden. Dat geldt overigens niet alleen voor jongeren, maar ook voor alle nieuwelingen binnen de organisatie. Over deze medewerkers moet je het binnen je team hebben, afspraken maken. Zo zou je met elkaar af kunnen spreken dat deze medewerker de eerste maand wel naar kantoor komt. Daarentegen kan deze collega ook heel goed online klantgesprekken meeluisteren. Dat kan juist fijner zijn dan fysiek aanwezig zijn. Zet de camera uit en kijk en luister mee. Als een soort vlieg op de muur.”

Stuur je team als team aan
Minder files dus minder CO2-uitstoot, vitalere werknemers, meer productiviteit, betere verdeling van werk- privéleven, minder kantoorruimte; de voordelen van het hybride werken zijn eindeloos. Nu is het nog kwestie om deze nieuwe manier van werken vast te houden. Wanneer je kijkt naar het aantal files van afgelopen najaar, dan zou je denken dat we massaal terug naar kantoor zijn gegaan. Marjolijn: “Zo na de zomervakantie zullen er misschien collega’s zijn die het fijn vinden elkaar weer te zien, maar als je met je bedrijf een visie hebt en afspraken hebt gemaakt, dan kan je daarnaar teruggrijpen. Mijn tip? Maak met je team afspraken over hoe je samen wilt werken en welk werk je op kantoor wilt doen en welke werkzaamheden je beter thuis kunt oppakken. Maak geen vaste kantoordagen maar laat de aard van het werk leidend zijn voor waar je werkt. Dat is randvoorwaardelijk om het hybride werken te doen slagen. En denk na over de inrichting van je pand en richt het anders in zodat het hybride werken het ondersteunt. Een andere omgeving nodigt uit tot ander gedrag. Doe je dat niet, dan is de kans groot dat iedereen weer terug naar zijn oude stek loopt. Ten slotte, vergeet niet dat we nog aan het leren zijn. We gaan het echt niet in één keer goed doen en dat hoeft ook niet.”

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14

Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.