Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

De impact van de coronacrisis op de werksituatie en mobiliteit.

De impact van de coronacrisis op de werksituatie en mobiliteit.

Een aanzienlijk deel van de Nederlanders verwacht dat hun reisgedrag en hun werksituatie blijvend verandert door de coronacrisis. Een kwart van de mensen die meer zijn gaan thuiswerken en een derde van mensen die vaker op afstand vergaderen, verwacht dit in de toekomst te blijven doen. Ook denkt een op de vijf Nederlanders vaker te gaan lopen of de fiets te pakken.

Dat blijkt uit onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM). Voor ongeveer de helft van de werkende Nederlanders heeft de coronacrisis nu al impact op de werksituatie. Deze groep is minder (16%), juist meer (8%), of op andere tijden gaan werken (24%) of is zelfs tijdelijk gestopt met werken (10%).

Een groot deel (44%) is (meer) thuis gaan werken en dat bevalt best goed. Van de thuiswerkers zegt 61% dat thuiswerken hen makkelijk afgaat. Meer dan een kwart wil ook na de coronacrisis vaker blijven thuiswerken.
Op afstand vergaderen lijkt ook een blijvertje te zijn. Ongeveer 30% zit vaker dan voorheen achter het beeldscherm met collega’s te overleggen. Meer dan een derde wil dat ook na de crisis vaker op deze manier blijven doen.

Blokje om

Door de contactbeperkingen is het gemiddeld aantal verplaatsingen flink afgenomen, van 8 naar 3,6 verplaatsingen in 3 dagen. De gemiddelde afstand die mensen afleggen kelderde mee, van gemiddeld 94 naar 30 kilometer in 3 dagen. De gemiddelde verplaatsingsafstand is afgenomen van 12 naar 8 kilometer per verplaatsing

Tijdens de coronacrisis gingen mensen vaak de deur uit voor een ommetje. Voor de coronacrisis was de hond uitlaten de belangrijkste reden voor een zogeheten rond verplaatsing, nu is dat een blokje om, meestal te voet of op de fiets. De afstand die mensen lopend of fietsend afleggen per verplaatsing is fors gestegen. Lopen doet men nu gemiddeld over een afstand van 2,2 kilometer, tegen 1,2 kilometer voor de coronacrisis; een fietsverplaatsing is gemiddeld ook 1 kilometer langer dan voorheen: 4,3 in plaats van 3,3 kilometer gemiddeld.

Het OV werd gemeden tijdens de coronacrisis. 88% geeft de voorkeur aan een individueel vervoermiddel, zoals auto of fiets. Ook hier verwacht een deel van de mensen dat hun gedrag blijvend verandert. Zo denkt 20% vaker met fiets of lopend te gaan na de coronacrisis. Een ongeveer even grote groep gaat straks minder vliegen dan voorheen, zegt ze nu.

Mobiliteitspanel Nederland

Het onderzoek is uitgevoerd met het Mobiliteitspanel Nederland (MPN). Het MPN bestaat uit een representatieve groep Nederlanders die gedurende een reeks van jaren over hun reisgedrag worden bevraagd. Dit maakt het mogelijk het reisgedrag in de huidige periode te vergelijken met het reisgedrag van dezelfde groep Nederlanders voordat er sprake was van een coronacrisis. De respons bedroeg 2296 ingevulde dagboekjes en 2494 ingevulde vragenlijsten, een netto respons van respectievelijk 82% en 89%.

bron https://www.kimnet.nl

Beeld; ©Nationale Beeldbank

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

“Toen we hoorden dat Breikers werkgevers kosteloos helpt bij de transitie naar slimme en duurzame mobiliteit, waren we gelijk enthousiast.”

– Astrid Bonefaas, manager HR bij EMG NL

Deel je vragen met mij!

Rita van der Pas

Community Manager

Mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.

Rita@wijzijnbreikers.nl