De Piet Heintunnel is tot en met uiterlijk 30 september 2022 dicht voor al het verkeer, behalve voor tram 26. Wat houdt de sluiting voor bewoners en weggebruikers in? Welke alternatieven zijn er beschikbaar en hoe kunnen we de hinder zo beperkt mogelijk houden?
De bijna 25 jaar oude Piet Heintunnel in Amsterdam-Oost verbindt het centrum van de stad met het Zeeburgereiland en de A10 (S114). Dat de tunnel straks voor een periode van 15 maanden gesloten blijft, is nodig voor het uitvoeren van ingrijpende werkzaamheden en het testen van de nieuwe systemen en installaties. Met name op werkdagen en in de spits wordt forse verkeershinder verwacht. De gemeente Amsterdam probeert de hinder voor bewoners, bedrijven en weggebruikers zo beperkt mogelijk te houden.
Tram 26
Er zijn gelukkig een hoop alternatieven om van A naar B te komen. Mobiliteitsmanager Piet Heintunnel, Jasper de Vries, zet ze op een rijtje. “De tunnel beschikt over drie buizen: twee voor wegverkeer, één voor tramlijn 26. De tunnelbuis waar de tram doorheen rijdt, blijft – op een paar weekenden na – gewoon open. Wie woont of werkt op Zeeburgereiland, IJburg of in de directe omgeving van de Piet Heintunnel, kan voor slechts €1 een GVB Dagkaart kopen. De paar weekenden dat de tram niet rijdt, zet de GVB pendelbus 76 in. Deze stopt bij alle tramhaltes en bij een extra halte bij het Rietlandpark.”
Fiets, e-bike, elektrische deelscooter
Welke reisalternatieven worden er verder nog geboden? “We hebben leuke acties voor de fiets, e-bike en elektrische deelscooter ”, vertelt Jasper. “Zo kun je punten per gefietste kilometer sparen en inwisselen voor cadeaus of doneren aan goede doelen in de buurt. Registreren kan via de website van Toogethr Cycles. Alles over de probeeractie met elektrische fietsen is te lezen op de site van Amsterdam Bereikbaar. Ook werkgevers met een kantoor in Amsterdam kunnen via een e-bike pool hun werknemers een elektrische fiets laten uitproberen. Er worden dan een aantal fietsen op kantoor geplaatst. Deze groep kan zich aanmelden via Breikers.
Last but not least, zorgen felyx en Check ervoor dat er tijdens de tunnelwerkzaamheden in dit gebied extra deelscooters beschikbaar zijn en ze hebben speciale acties voor bestaande en nieuwe gebruikers met onder meer gratis rijminuten. Woon of werk je op Zeeburgereiland of IJburg, dan zit je met een deelscooter dus snel en voordelig in het centrum.”
P+R
Stel, je woont wat verder weg en je bent voor een deel van je reis toch afhankelijk van de auto, wat zijn dan de mogelijkheden? “Dan kun je parkeren bij P+R Zeeburg, I, II en tegenwoordig ook III”, vertelt Jasper. “Vanaf hier kan je bijvoorbeeld met tram 26 naar het CS. Vanaf de A1 parkeer je de auto bij P+R Noord of P+R Boven ’t Y en pak je metro 52 (de Noord/Zuidlijn) richting station Amsterdam Centraal of verder.”
Omleidingsroute
Ook zijn er omleidingsroutes via de omliggende wegen, de IJtunnel (S116) en de Gooiseweg/Wibautstraat (S112). Jasper: “Wie deze route wil gebruiken, moet rekening houden met vertraging. Allereerst omdat het omrijden sowieso voor een langere reistijd zorgt, maar vooral omdat we hier, zeker tijdens werkdagen en spitsuren, extra drukte verwachten.”
Breikers, kosteloos en onafhankelijk advies op maat
Maar er zijn nog meer oplossingen om zo weinig mogelijk last van de afsluiting te hebben. Denk aan thuiswerken of het reizen buiten de spits. Maar welke mix van oplossingen past het beste bij jou? Het antwoord op deze vraag vind je samen met Breikers. Breikers houdt zich al sinds 2015 bezig met slimme en duurzame mobiliteit. Sinds de pandemie helpt Breikers ook bij het formuleren van een passend thuiswerkbeleid. Door financiering vanuit de overheid kan Breikers haar advies kosteloos aanbieden. Breikers is een onafhankelijke stichting opgericht door werkgeversverenigingen VNO-NCW en ORAM.
“Zie ons als een adviesbureau dat geen facturen stuurt”, legt Breikers-directeur Rein Aarts uit. “Uitgangspunt van ons advies is altijd het concrete doel dat je als werkgever hebt in mobiliteit: het moet goedkoper, door een verhuizing ga je terug in parkeerplaatsen, de CO2-footprint moet omlaag, je wil een moderne werkgever zijn die zijn medewerkers flexibiliteit, vitaliteit en maatwerk levert. Of je wil ondanks de afsluiting van een tunnel je bereikbaarheid op peil houden …. Inmiddels hebben we al ruim 260 werkgevers binnen de Metropoolregio Amsterdam aan een toekomstbestendig mobiliteitsbeleid geholpen. Beter voor je medewerkers, beter voor je bedrijf, beter voor ons allemaal.”