Mobiliteitsvragen zijn onlosmakelijk verbonden met menselijk gedrag. Ga maar na: waarom staan zoveel mensen met de auto in de file, terwijl er vaak slimmere reisalternatieven zijn? En waarom appen we achter het stuur, terwijl we veiligheid zo belangrijk vinden? Het is de mens die dit gedrag vertoont.
Waar in het verleden vooral werd gezocht naar infrastructurele en technologische aanpassingen om mobiliteitsvraagstukken op te lossen, groeit het besef dat ook gedragsverandering noodzakelijk is om mobiliteit te verbeteren. Door aandacht te besteden aan (het veranderen van) gedrag van je doelgroep, bereik je sneller jouw doelen.
Gedrag is echter complex. Tal van psychologische processen liggen aan de basis van hoe we ons gedragen. Zo laten we ons niet graag vertellen wat we moeten doen, zijn we van nature sceptisch over veranderingen en zelfs als we willen veranderen, blijkt dat lastig voor ons. Om gedrag in het verkeer te veranderen, is het belangrijk om zicht te hebben op de psychologische processen die mobiliteitsgedrag aansturen. Dit zijn de ‘knoppen’ voor gedragsverandering waaraan jij kunt draaien.
Breikers en Dijksterhuis & Van Baaren ontwikkelden deze whitepaper, waarin je leert over (de oorsprong van) mobiliteitsgedrag en de nodige stappen om gedrag te veranderen.
pdf – Bekijk de whitepaper Mobiliteitsgedrag effectief veranderen: een stappenplan
Deze whitepaper liever in print ontvangen? Stuur ons dan even een mailtje via info@wijzijnbreikers.nl met daarin jouw naam, functie, bedrijf en adresgegevens.
Hulp nodig? Schroom niet om hulp te vragen. Wij kunnen onze adviesuren onafhankelijk en kosteloos aan werkgevers aanbieden! Dit is mogelijk omdat wij onderdeel uitmaken van het programma Samen Bouwen aan Bereikbaarheid. Hierin werkt de MRA samen met de Rijksoverheid om de bereikbaarheid van de regio te borgen.
Onze Breikers consultants helpen jou graag verder!