Vooroordelen en misvattingen over het veranderen van menselijk (reis)gedrag
Waarschijnlijk heb je als werkgever ambities op het gebied van mobiliteit. Je wilt bijvoorbeeld dat medewerkers duurzamer of actiever reizen. Misschien hebben jullie zelfs al regelingen (zoals de reiskosten- en leaseregeling) aangepast. Een goed begin! Maar om menselijk (reis)gedrag blijvend te veranderen, is vaak meer nodig dan een nieuwe regeling. Je herkent het misschien wel. Jullie hebben CO2-doelstellingen en willen medewerkers vaker op de fiets krijgen. Jullie hebben daarom besloten fietsers een hogere kilometervergoeding te geven. Dat zal medewerkers die op fietsafstand wonen wel stimuleren om vaker de fiets te pakken, is jullie verwachting. Toch blijft de fietsenstalling grotendeels leeg – en de parkeerplaats vol. Het idee dat mensen wel veranderen als het geld oplevert, blijkt niet te kloppen. Er zijn nog veel meer vooroordelen en misvattingen over het veranderen van menselijk (reis)gedrag. Wij zetten er zes voor je op een rij. Natuurlijk laten we je ook zien wat wél werkt.
pdf – Bekijk de whitepaper Vooroordelen en misvattingen over Reisgedrag