Welke rol heeft bewustwording in gedragsverandering?
Dat we ons voornamelijk moeten richten op onbewuste en automatische processen betekent echter niet dat je je nooit bewust hoeft te worden van dit gedrag en de redenen voor de gedragsverandering. Mensen noemen immers vaak wel bewuste redenen op als je hen vraagt waarom zij hun gedrag aangepast hebben. De meeste mensen die je vraagt waarom ze niet appen achter het stuur zullen dan ook zeggen dat ze dit niet doen omdat ze het gevaarlijk vinden.
Dat betekent echter niet dat dit voor hen een drijfveer is geweest om dit gedrag te vertonen. Het is eerder een drijfveer om het gedrag te blijven vertonen. Hoewel onze beslissingen vaak onbewust en automatisch worden genomen, worden we ons vaak wel bewust van wat we doen. Ons brein probeert dit verhaal vervolgens rond te breien door op zoek te gaan naar informatie die ons gedrag ondersteunt. Dit noemen we ook wel cognitieve dissonantie. We willen graag dat onze gedachten in lijn zijn met ons gedrag, en passen onze gedachten daarvoor aan naar ons gedrag.
Neem bijvoorbeeld een medewerker van een organisatie die campagne voert tegen appen in het verkeer. De medewerker vindt zichzelf een dusdanig goede automobilist dat hij geen gevaar ziet in zijn gedrag.
Als onderdeel van de campagne zet hij een handtekening onder de onderling gemaakte afspraken. Dat doet hij omdat het laagdrempelig is en wordt gestimuleerd vanuit de leidinggevenden en collega’s. Het zetten van de handtekening is niet in lijn met de eerdere, risico-onderschattende gedachte van de medewerker. Het vertoonde gedrag is niet meer aan te passen, dus om consistent te blijven past hij zijn gedachten aan. Hierbij komt bewuste informatie over de algemene gevaren van afleiding in het verkeer ineens goed van pas. De nieuwe, bewuste gedachte bevestigt het nieuwe gedrag van de medewerker en zorgt ervoor dat het nieuwe gedrag langer blijft hangen.
Is bewustwording vóór gedragsverandering dan helemaal zinloos?
Nee, zeker niet. Natuurlijk zijn er ook mensen die juist geïntrigeerd raken door een verhaal en daardoor hun gedrag aanpassen. Het gros van de mensen handelt hier vervolgens echter niet naar en blijft steken op een goede intentie. En zélfs degenen die hun gedrag naar aanleiding van bewustwording aanpassen hebben daar vaak ook andere, meer onbewuste drijfveren voor gehad. Denk bijvoorbeeld aan een expert verkeersveiligheid, die zich absoluut bewust is van de gevaren en het gewenste gedrag, maar eigenlijk ook vooral commitment voelt om zich veilig te gedragen door zijn of haar functie.
Wil je effectief gedrag veranderen, dan moet je bewustwording zeker niet laten varen. Wel moeten we kritisch kijken naar de verhouding waarin we ons bij het ontwikkelen van maatregelen en campagnes richten op onbewuste versus bewuste drijfveren. Je kunt gedrag namelijk pas effectief veranderen wanneer je focust op wat mensen écht drijft.
Over Breikers
Breikers helpt werkgevers in Noord-Holland kosteloos en resultaatgericht bij hun transitie naar slimme & duurzame mobiliteit. We zijn er voor iedereen die zich binnen een organisatie bezig houdt met zakelijke mobiliteit, zoals directie, HR Managers en Facilitair Managers.
Over Dirkje van der Ven
Dirkje van der Ven is spreker, trainer en adviseur op het gebied van gedragsbeïnvloeding bij haar eigen bureau Wavy. Voor diverse opdrachtgevers werkt ze aan gedragsvraagstukken
bij maatschappelijke thema’s, zoals verkeersveiligheid, duurzaamheid en gezondheid. Tevens is zij mede-oprichter van de opleiding Gedragsland, een belevingsgerichte opleiding tot gedragsexpert.
Hulp nodig bij een vraagstuk omtrent gedragsverandering? Breikers kan je hiermee helpen. Onze gedragexpert Dirkje van der Ven komt graag een keer bij jouw langs. Voor meer informatie mail naar Rita@wijzijnbreikers.nl.