Belevingsonderzoek: reizen door Amsterdam krijgt dikke voldoende

Reizigers in de regio Amsterdam geven hun reis een 7.0, ongeacht het vervoermiddel waarmee ze reizen (auto / fiets / OV). Dit blijkt uit het eind 2019 gehouden ‘reisbelevingsonderzoek’ in opdracht van Amsterdam Bereikbaar.

Het onderzoek richtte zich op reizigers die recent een reis hebben gemaakt met Amsterdam als herkomst en/of bestemming en geeft weer welke aspecten de reisbeleving positief en negatief beïnvloeden.
 
Multimodaal-onderzoek
Reizen met verschillende ‘modaliteiten’ (auto, fiets en openbaar vervoer) werden onderzocht, om de reisbeleving met elkaar te vergelijken. Deze vergelijking is nooit eerder gemaakt en daarmee uniek. Via een online enquête deden zo’n 3.800 reizigers mee aan het onderzoek. Gevraagd werd naar de reisbeleving voorafgaand aan de reis, tijdens de reis en bij aankomst. Respondenten moesten ook aangeven of zij te maken kregen met werkzaamheden (aan weg en / of spoor), waarbij gevraagd werd in hoeverre zij daarvan op de hoogte waren en last van hadden.
 
Informatie over werkzaamheden
De respondenten vinden een goede reistijd en comfort tijdens de reis de belangrijkste kenmerken voor een fijne reis. Bij 65% van de reizigers was sprake van werkzaamheden tijdens de reis. Ondanks dat reizigers werkzaamheden tegenkomen, geeft 74% van deze gehinderde reizigers de reis nog steeds een voldoende. Alle soorten reizigers geven aan goed geïnformeerd te willen worden, over de periode waarin gewerkt wordt, de locatie, de mate van hinder en de reden van de werkzaamheden. Toch geeft 57% van reizigers per bus/tram/metro en 37% van de automobilisten aan zonder informatie over de actuele situatie van huis te gaan.
 
Effect op reisbeleving
Uit het onderzoek blijkt dat werkzaamheden en drukte op de weg de reisbeleving negatief beïnvloeden. De reisbeleving wordt negatiever als er sprake is van vertraging van meer dan 15 minuten (openbaar vervoer en auto) en meer dan 10 minuten (fiets). De reisbeleving scoort significant hoger als reizigers de noodzaak en urgentie van werkzaamheden inzien én zien dat er hard gewerkt wordt. Reizigers die werkzaamheden tegenkomen, geven een hoger cijfer als de reis beter verloopt dan verwacht.

INTERESSANT? DEEL DIT ARTIKEL GERUST MET JOUW NETWERK!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top