Zo aan het einde van het jaar is het altijd goed om achterom te kijken; wat hebben we met z’n allen voor elkaar gekregen, welke successen zijn er behaald en hebben de ideeën die we in 2019 voor ogen hadden uitgepakt zoals we wilden? Breikers blikt terug.
Breikers, een organisatie die werkgevers in de Metropoolregio Amsterdam resultaatgericht bij hun transitie naar slimme en duurzame mobiliteit en logistiek helpt, heeft het afgelopen jaar niet stilgezeten. Terwijl Nederland twee keer in een jaar tijd op slot ging, werkten de consultants van Breikers gestaag door en deelden hun kennis. Veelal op afstand, via Teams, Zoom of Google Meet. En dat bleek verbazend goed te werken. Als er iets duidelijk werd dit jaar, dan is het wel dat je niet altijd fysiek bij elkaar hoeft te zijn om tot mooie resultaten te komen.
De Week Zonder Spits
Zoals het voor veel bedrijven een bijzonder jaar was, zo blikt ook Breikers terug op een allesbehalve ‘normaal’ jaar. Een goed voorbeeld is de ontwikkeling van de campagne De Week Zonder Spits. De aankondigingen begin 2020 zal niemand zijn ontgaan. Billboards en bestickerde trams maakten duidelijk waar de campagne voor stond: reizen buiten de spits met als resultaat bewustwording en gedragsverandering. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat mensen het lastig vinden om grote gedragsveranderingen te realiseren. De auto laten staan en het openbaar vervoer pakken is voor velen een grote stap, maar buiten filetijd reizen, daar is men wel eerder toe bereid. Het effect van die redelijk eenvoudige aanpassing zou goed te zien zijn in De Week Zonder Spits. Wat vlak voor de aftrap van de campagneweek gebeurde, had niemand voorzien. Rein Aarts, directeur van Breikers vertelt: “De hele campagne hebben we in maart de nek om moeten draaien. Het land ging op slot.”
Kickstart voor Breikers, geboorte van Zo Werkt Het
Corona legde alles plat, de Nederlandse wegen waren vrijwel leeg. De gedroomde verkeerssituatie was ineens een feit. De pandemie is een wereldramp, maar voor Breikers ook een niet te missen kans. In korte tijd werd duidelijk wat we met gedragsverandering mogelijk konden maken. Snel werd door Breikers een nieuwe analyse gemaakt want, hoe houden we deze situatie vast en zorgen ervoor dat we, ook na de crisis, niet weer massaal met z’n allen op dezelfde tijd de weg op duiken? Er ontstond ook een nieuwe uitdaging waar Breikers de tanden in wilde zetten: is iedere werknemer wel in staat om onder de juiste omstandigheden thuis te werken? Rein: “Speciaal voor deze vraagstukken hebben we een nieuw platform opgericht. Op de site zowerkthet.nl vinden werkgevers alle informatie die nodig is om voor het personeel gezonde werkomstandigheden te creëren. Bedrijven vinden hier tools, tips en tricks om bijvoorbeeld ook tijdens een tijd waar thuiswerken de norm is, feeling met het personeel te houden. Alle andere regionale netwerken, Rotterdam, Brabant, Twente, enzovoort sloten zich bij ons platform aan, immers, iedereen had te maken met dezelfde problemen. Deze samenwerking hadden we al jaren voor ogen en opeens was het een feit. Iedere organisatie kan aanhaken op ons neutrale platform. Om nog meer mensen bewust te maken van zowerkthet.nl zullen we 2021 vol inzetten om bekendheid te genereren.”
Intentieverklaring Werkgeversaanpak
De grote uitdaging voor de komende periode is dus om werkgevers en werknemers de doorgemaakte gedragsverandering te laten vasthouden. Vertrekpunt daarbij is de intentieverklaring die ruim 20 organisaties op 24 september hebben ondertekend. Rein: ‘werkgevers verklaren hierin dat ze structureel inhoud gaan geven aan het thuiswerken. Thuiswerken heeft voordelen, maar ook schaduwkanten. Breikers helpt de aangesloten bedrijven bij het concreet maken bij de thuiswerkambitie. Wie kan thuiswerken, wie niet? Zijn de omstandigheden er wel naar? Daar gaan we ons vol op inzetten en maken een analyse: hoeveel mensen gaan er, ook in de toekomst, thuis werken en hoe spreiden we de medewerkers die wel naar hun werk reizen? Welke werkgever is al lekker bezig en heeft op inspirerende manier de kansen van corona benut? Op 16 maart 2021 reiken we de Zo Werkt Het Award aan deze ondernemer uit.”
Breikers Logistiek
Ook Breikers Logistiek, is dit jaar in stroomversnelling gekomen. Vanaf 2025 mogen alleen uitstootvrije bedrijfsauto’s nog binnen de ring-A10 rijden. Doel is de luchtkwaliteit in de Amsterdamse binnenstad te verbeteren. Duizenden MKB’ers zullen dus een slimme keuze moeten maken. De Amsterdamse regio gaat voor nul-emissie en dat vergt nogal wat aanpassingen. De consultants van Breikers helpen deze ondernemers graag op weg, maken een analyse, organiseren het Breikers café, lezingen en workshops. Breikers zet alle kosten op een rij zodat bedrijven tot een keuze kunnen komen. Een goed voorbeeld van zo’n hulpvraag kwam van het beveiligingsbedrijf Intersafe. Aan de hand van de Total Cost Of Ownership heeft Intersafe de keuze gemaakt en is begonnen het wagenpark te elektrificeren. Inmiddels heeft Intersafe meer dan 1 miljoen elektrische kilometers op de teller staan. Inspirerende verhalen over bedrijven die uitstootvrij vervoeren zijn te lezen op de website zowerkthetindestadslogistiek.nl
Breikers helpt onderwijsinstellingen
Amsterdam wil het voor onderwijspersoneel zo aantrekkelijk mogelijk maken om hier te (blijven) werken. Immers, er trekken een hoop juffen en meesters de stad uit. Om deze ontwikkeling te stoppen, is het Servicecentrum Onderwijs ingericht. Een dienstverlening waar Amsterdamse schoolbesturen, schoolleiders en leraren terecht kunnen met vragen over parkeervergunningen, reiskostenvergoedingen en mobiliteit. Op het gebied van Mobiliteit & Bereikbaarheid ondersteunt Breikers de Amsterdamse onderwijsinstellingen. Doel; het reizen door medewerkers van en naar de onderwijslocaties in de toekomst aangenamer, gezonder, sneller, duurzamer, veiliger, slimmer en beter te maken. Nieuwkomer binnen Breikers, Sacha Buisman, is aangetrokken om – samen met onderwijsinstellingen – tot oplossingen te komen.