Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan

Breikers feliciteert Zo Werkt Het Award Regio Winnaars: KarTent, Bambuu, Stichting Woonwaard en Omring

Breikers feliciteert Zo Werkt Het Award Regio Winnaars: KarTent, Bambuu, Stichting Woonwaard en Omring

Precies een jaar geleden ging Nederland in lockdown. Waar mogelijk werd verzocht thuis te werken. Dat vergde van de werkgevers nogal wat aanpassingsvermogen, maar welke organisatie heeft nou net dat stapje extra gezet? Landelijke mobiliteitsplatform Zo Werkt Het voerde een campagne uit om de beste (thuis)werkgevers van 2020 te vinden. Duizenden werknemers nomineerden hun werkgever, maar vier bedrijven staken er met kop en schouders bovenuit: KarTent, Bambuu, Stichting Woonwaard  en Omring kregen de titel: Beste (Thuis)Werkgever van het Jaar 2020 in de regio Noord-Holland.

Bekijk de video van het interview met de winnaars:

 

 

Vanaf het moment dat we onze campagne online zetten, stroomden de inzendingen binnen. We ontvingen landelijk bijna 4000 inzendingen van medewerkers die vonden dat hun leidinggevende als Beste (Thuis)Werkgever 2020 te boek moest komen te staan. Wat deden de organisaties KarTent, Bambuu, Stichting Woonwaard en Omring waardoor zij door hun werknemers genomineerd werden? We vroegen het de winnaars zelf:

Categorie 0-20 medewerkers

KarTent: We denken ‘out of the box’

KarTent is een klein MKB-bedrijf dat, voor de coronacrisis, festivaltenten leverde. Medewerker Iris gaf KarTent op. Wat haar betreft zal ze nooit een werkgever vinden die zich zo voor het personeel inzet. Het weekendje weg naar Terschelling afgelopen zomer zegt genoeg. KarTent zet zijn personeel graag in het zonnetje.

“Dat we deze bokaal hebben gewonnen, vind ik de kers op de taart”, zo vertelt Timo Krenn, een van de eigenaren van KarTent. We hebben met het hele team keihard gewerkt en zijn niet ten onder gegaan. In tegendeel, we zijn gegroeid. Vanaf dag één van de lockdown zijn we heel open naar het personeel geweest en hebben we alle cijfers op tafel gelegd: dit gaat eruit, niks komt binnen. Al snel hebben we, toen dat nog mogelijk was, alle koppen bij elkaar gestoken en zijn we gaan nadenken welke switch we konden maken. Die 100% kartonnen festivaltenten gingen het niet meer worden, dus wat dan wel? Met elkaar zijn we ‘out of the box’ gaan denken en kwamen op het idee van kartonnen coronaschermen. Niet zo hip of sexy als festivaltenten, maar we waren wel het eerste bedrijf dat daarmee op de markt kwam. Met het geld dat daarmee binnenkwam konden we verder bouwen naar kartonnen kantoormeubelen en kinderspeelgoed. Ons motto; heb je het niet meer nodig, dan haal je het uit elkaar. Al onze spullen zijn recyclebaar. ”

“Natuurlijk hebben we ook tegenslagen gehad, maar met elkaar zijn we er 100% voor gegaan. We bestaan nog, door de inzet van het hele team. Sterker nog; maandag verhuizen we naar een groter kantoor met meer productieruimte. Als je me dat vorig jaar maart had verteld, zou ik je voor gek hebben verklaard.”

Categorie 20-50 medewerkers

Bambuu; ‘Het laatste jaar zijn we echt vrienden geworden’

Volgens medewerkers van het online marketingbureau Bambuu verdient deze organisatie het echt om in de schijnwerpers te staan. Eén van de personeelsleden schrijft: ‘Oprichters Bas en Sietse hebben van alle thuiswerkdagen die 2020 telde een feest gemaakt. De mannen zetten zichzelf echt op de tweede plaats en verdienen nu de eerste plek. De stelling van de oprichters zelf: ‘Later, wanneer je in het bejaardenhuis zit, willen we dat je je nog steeds herinnert hoe tof het was om bij Bambuu te werken.’ Nou, dat is denken we wel gelukt.

Marit Koning, officemanager, mag de bokaal in ontvangst nemen. “Onwijs blij ben ik met de bokaal! Wat een pluim voor Bas en Sietse.  We hebben er vanaf dag één voor gezorgd dat thuiswerken geen enkele issue was. Er kwamen laptops, extra beeldschermen, ergonomische muizen en bureaustoelen beschikbaar, maar we gingen nog een stapje verder; wie al wandelend wilde telefoneren, kreeg AirPods. Verder hebben we er alles aan gedaan om de teamspirit erin te houden door het organiseren van online escaperooms, quizmasters en borrelboxen. We investeren namelijk in ‘fun’. Een gelukkige medewerker functioneert het beste en kan de beste resultaten behalen, dus voor een collega die even niet zo lekker in zijn vel zat, was ook ruimte. Collega’s gingen even bij elkaar langs en maakten samen een ommetje. Dat deden we in 2020, maar doen we nog steeds.”

Ons leermoment? In het begin dachten we echt dat we het kantoor wel op konden geven, zo goed ging het thuiswerken. Maar we weten nu dat het heel waardevol is om elkaar af en toe in levenden lijve te zien. We denken erover na om in de toekomst ontmoetingsplaatsen te creëren. Misschien wordt dit voor ons wel het nieuwe normaal.”

Categorie 50-200 medewerkers

Stichting Woonwaard; ‘Onze Woonwaardtalk bleek heel nuttig’

Woonwaard heeft alles gedaan om het thuiswerken voor de medewerkers zo comfortabel, vitaal en leuk mogelijk te maken. Maar ook deze organisatie zette net dat stapje extra en hield zelfs feeling met de huurders. Hotelkamers werden geboekt voor collega’s die niet zo eenvoudig thuis konden werken en voor de medewerkers die thuisonderwijs moesten geven, werd alle tijd geboden. Mensen vitaal houden, ook na de crisis, dat is tijdens het hele coronajaar het doel geweest van Woonwaard.

Joke van den Berg en Nicole van Wijk, directie bestuurders van Stichting Woonwaard, vinden de bokaal een enorme verrassing. Joke: “De nominatie vonden we al leuk, maar nu zijn we ook nog eens regio winnaars. Enorm fijn dat al onze acties zo gewaardeerd worden.”

Wat heeft stichting Woonwaard het afgelopen jaar gedaan? “We hebben niet alleen gezorgd dat de thuiswerkplekken in orde waren, maar vonden het ook heel belangrijk om met iedereen contact te houden. Niet alleen naar het personeel toe, maar ook naar onze huurders. We brachten een bloemetje langs en belden de huurders om te vragen of alles nog goed ging.”

Nicole: “Ook onze acties vielen in de smaak. Denk aan de Sinterklaasactie, onze ‘recht-je-rug-sessie’ en de tweewekelijks zogenaamde ‘Woonwaardtalk’. Tijdens deze sessies kunnen collega’s vertellen met welke projecten ze bezig zijn en houden we elkaar op de hoogte. Verder is er ruimte voor het psychische aspect. Onze HR-collega’s hebben in 2020 alle medewerkers gebeld om te vragen of ze het allemaal nog wel volhielden. Voor deze collega’s was een coach beschikbaar en daar werd dankbaar gebruik van gemaakt. Terugkijkend op dit ‘jubileumjaar’, één jaar corona, is deze award echt een opsteker. Toch wil ik er wel bijzeggen dat dit ook net zo goed de ‘Thuiswerker van het Jaar 2020 Award’ had mogen heten. We zijn ontzettend trots op al onze mensen. Maandag valt er een energieplantje bij iedereen in de bus. Die hebben ze dubbel en dwars verdiend.”

In de categorie 200+ medewerkers

Omring: ‘Menukaart voor medewerkers’

Wat kregen we veel mooie reacties van personeelsleden van zorgorganisatie Omring binnen! Naast alle aandacht voor een goede thuiswerkplek, was Omring gul met complimentjes en bedankjes in de vorm van bloemen en chocolade. Een collega schrijft: ’Ik heb me nog nooit zo welkom gevoeld als dit afgelopen jaar’.

Jolanda Buwalda en Frido Kraanen, Raad van Bestuur van zorgorganisatie Omring, zijn totaal verrast en ontzettend blij met de bokaal Beste (Thuis)werkgever van het Jaar 2020. Jolanda: “Ik moet het even tot me door laten dringen, maar wat een mentale oppepper is dit zeg! Zeker na zo’n heftig jaar.”

Omring is een zorgorganisatie met meer dan 4.500 mensen in dienst. Ze zijn altijd al actief bezig met het onderwerp ‘vitaliteit en ontzorgen’ – coronajaar of niet – maar in 2020 hebben ze zich extra over het personeel ontfermd. Frido: “Dat onze medewerkers ons hebben opgegeven beschouw ik als het beste compliment dat we konden krijgen. Het gaat bij ons over welzijn en vitaliteit; zijn die zaken op orde, dan pas kan je goed functioneren. Thuiswerkers komen er niet met een keukentafel en eetstoel. Daarom hebben we een ‘menukaart’ gemaakt. Heb je iets nodig, geef het dan maar aan. Op kantoor zit je er comfortabel bij, het zou dus vreemd zijn als dat thuis niet zo was.”

Jolanda: “De spirit werd er bij ons in gehouden door het vitaliteitsteam. Deze collega’s kwamen met een soort adventskalender: doe elke dag een luikje open en je ziet wat er op het programma staat: heb je zin, dan kan je meedoen aan kookworkshops, yogalessen, flamingobingo of mindfulness. Ook hebben we natuurlijk gezorgd voor mentale ondersteuning. Onze Arboartsen gaven coaching en elke dag brachten we, samen met het crisisteam, een nieuwsbrief uit met daarin praktische zaken, maar we sloten altijd af met iets positiefs. ‘Excellent doormodderen’ noemen we het zelf.”

Landelijke winnaars
Op dinsdag 16 maart 2021 tussen 9:00 – 10:00 worden de landelijke winnaars van de Zo Werkt Het Award 2020 bekendgemaakt in aanwezigheid van alle regionale winnaars. Ook wordt tijdens dit moment een woord gericht aan de winnaars door Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen-Wijbenga. Gedurende de digitale uitreiking zullen veel bijzondere inzendingen voorbijkomen en worden de felbegeerde gouden Zowie bokalen uitgereikt.

Over Zo Werkt Het.
Zo Werkt Het is een initiatief van 12 mobiliteitsregio’s, die zich samen inzetten voor duurzaam en slim reizen.

Meer over deze campagne en andere (regionale) campagnes vind je op www.zowerkthet.nl/award

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij ook kosteloos advies ontvangen over mobiliteit binnen jullie organisatie?

Klik hieronder en ontvang aanvullende informatie.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Deel je vragen met mij!

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

Mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.