“Een bedrijf dat niet duurzaam is, verliest zijn bestaansrecht.”

Ocean Outdoor

Wie door Nederland reist kent ze vast en zeker, die enorme billboards langs de kant van de weg. Die zijn vaak van Ocean Outdoor, een internationaal mediabedrijf dat gespecialiseerd is in buitenreclame. Het hoofdkantoor zit op de 10e verdieping van een kantoorpand in Amsterdam-Zuid, met een prachtig uitzicht over de stad. “Wij hebben in Nederland een landelijk dekkend netwerk van 350 schermen en zijn daarmee marktleider op het gebied van DOOH (Digital Out Of Home)”, vertelt CEO Xavier Tilman.

Energiebewust

“Je zou denken dat die grote masten met aangelichte doeken of digitale schermen heel veel energie verbruiken, maar dat valt mee”, aldus Tilman. “De halogeenlampen van vroeger, die de doeken aanlichten, zijn inmiddels allemaal vervangen door energiezuinige LED lampen, wat een forse besparing oplevert. Ook voor de digitale LED schermen geldt dat daar technische ontwikkelingen hebben plaatsgevonden in energiebesparing. Op jaarbasis is het verbruik ongeveer net zoveel als dat van 2 à 3 huishoudens.” Maar Ocean Outdoor doet veel meer dan een paar lampen vervangen. Voor alle vestigingen in Europa heeft het door laten rekenen hoe het bedrijf klimaatneutraal kan worden. “We zijn op de goede weg”, zegt Tilman. “Alle energie die we nu betrekken komt al van windmolens en daarnaast gaan we meer zonnepanelen neerzetten.”

quote

“Het goede aan Breikers is dat ze helemaal onafhankelijk zijn, waardoor we op basis van feiten de juiste keuze konden maken.”

— Xavier Tilman

Mobiliteit

Uiteraard is ook het mobiliteitsbeleid onder de loep genomen. We kregen de tip om Breikers in te schakelen en dat was een schot in de roos. Zij hebben al onze data geanalyseerd en kwamen toen, op basis van onze mobiliteitswensen, met een shortlist van providers. Het goede aan Breikers is dat ze helemaal onafhankelijk zijn, waardoor we op basis van feiten de juiste keuze konden maken. Het is uiteindelijk Reisbalans geworden, zij bieden een mobiliteitskaart en een app waarmee alles wordt bijgehouden: Rittenregistratie, declaratie en toegang tot vervoer.

Luchtfoto van een woonwijk met karakteristieke bakstenen gebouwen en grachten in Amsterdam onder een deels bewolkte hemel.

Leaseauto naar keuze is passé!

In plaats van de traditionele leaseauto is voor iedere werknemer dus nu gekozen voor een mobiliteitsoplossing op maat. “Het automatisme waarmee we tot een jaar geleden mensen lieten kiezen uit een hele catalogus met leaseauto’s, dat is niet meer van deze tijd”, verklaart Tilman. Het alternatief is aantrekkelijk gemaakt. Werknemers die afzien van een leaseauto ontvangen een verhoging van hun brutosalaris, krijgen toegang tot eersteklas openbaar vervoer voor privé- en werkverkeer én kunnen onbeperkt gebruik maken van deelauto’s of taxi’s. “Het was even de vraag of mensen hierin zouden meegaan, maar het antwoord is een volmondig ja gebleken. Men vindt het pakket dat we nu aanbieden erg aantrekkelijk”, aldus Tilman. “En voor de mensen die per se vast willen houden aan de leaseauto is de keuze teruggebracht naar drie modellen, allemaal elektrisch.”

Fietsen loont, letterlijk!

En dan is er nog het nieuwe fietsplan, waarbij iedere werknemer tot drieduizend euro mag uitgeven aan een nieuwe fiets. Dat is in feite een lening, maar wie ook echt op de fiets naar het werk komt krijgt, boven op de wettelijke kilometervergoeding, negen cent per kilometer extra. “Als je iedere dag naar je werk fietst, tikt dat dus aardig aan. Dan komt die fiets eigenlijk langzaam naar je toe”, zegt Tilman enthousiast.

Duurzaam is een must

Al deze maatregelen moeten Ocean Outdoor helpen om uiteindelijk, volledig klimaatneutraal te worden. “Deze veranderingen zijn noodzakelijk om ons bedrijf bestaansrecht te geven voor de lange termijn en om aantrekkelijk te blijven voor toekomstige werknemers. Mijn filosofie is echt dat wij als bedrijf meer moeten willen teruggeven aan de samenleving dan wat we eruit halen”, aldus Tilman. Zo is Ocean Outdoor bijvoorbeeld erg betrokken bij het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. “We hebben het allemaal heel erg goed hier en het is belangrijk dat we dat ook beseffen. Daarom help ik er graag aan mee om dat vonkje op maatschappelijk gebied over te dragen. Het zorgt er simpelweg voor dat mensen trots zijn om bij Ocean Outdoor te werken. Daar ben ik van overtuigd.”

Zwart bord met het woord "OCEAN" in witte letters voor een groot raam met uitzicht over een stad.
CaseCO2-reductieMobiliteitsbeleid
Vrouw staat lachend voor het gebouw van zorginstelling Breidablick met het motto "Zorg van mens tot mens" op de gevel.
Raphaëlstichting

Raphaëlstichting “Door de intensieve samenwerking met Breikers hebben we het mobiliteitstraject binnen een paar maanden kunnen uitrollen.”

De Raphaëlstichting is antroposofische zorg en biedt zorg aan mensen met een verstandelijke beperking, waarbij individuele ontwikkeling van cliënt en medewerker voorop staat. Er werken in totaal ruim 1300 medewerkers op een 13-tal locaties in Noord-Holland.

Naar de case
CaseDuurzaamheidMobiliteitsbeleidSpreiden en mijden
Man in pak staat in een moderne, lichte ruimte met houten tafels, stoelen en grote planten.
Woonzorg Nederland

Breikers X Woonzorg Nederland “Kijk goed naar je eigen organisatie: wat elders werkt, sluit niet altijd aan bij jouw bedrijf.”

Woonzorg Nederland, een woningcorporatie gericht op senioren en mensen met een beperking, combineert duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in al haar beleid. Met een focus op sociale huurwoningen kijkt de organisatie kritisch naar de besteding van middelen, ook bij mobiliteit.

Naar de case
Man met helm haalt accu uit een elektrische fiets in een stedelijke omgeving.

Wij helpen jou graag op weg!

Is jouw bedrijf ook toe aan een slimmere manier van mobiliteit? Wij adviseren onafhankelijk en geheel kosteloos.