Breikers in de praktijk

Al meer dan 400 werkgevers sloten zich aan bij Breikers. Zij gingen aan de slag om de mobiliteit van hun medewerkers en organisatie slimmer en duurzamer te maken. Hoe pakken andere werkgevers dit aan? Wat werkt in de praktijk wel en juist niet? Wat zijn hun tips en trics? Laat je inspireren door deze ervaringsverhalen.

CaseDuurzaamheidFietsen en vitaliteit
Het historische EO-gebouw in Hilversum met rode bakstenen gevel en omliggende bomen op een zonnige dag.

EO: ‘Mobiliteitsbeleid verduurzamen vanuit visie rentmeesterschap’

De Evangelische Omroep (EO), gevestigd in de voormalig aartsbisschoppelijke kweekschool in Hilversum, wil vanuit de visie ‘rentmeesterschap’ zo duurzaam mogelijk opereren. Daar hoort het verminderen van de CO2-uitstoot door reisbewegingen ook bij.

Naar de case
CaseSpreiden en mijden
Man in pak met bril, zittend en lachend aan een bureau op een modern kantoor.
Visma

Morgen werk ik een dagje op kantoor – Marco Winkel, HR-director Visma | Raet

‘Kan ik morgen een dagje thuiswerken?’ Dik een jaar geleden stelden collega’s regelmatig deze vraag. Nu draaien ze hem om en vragen ze of ze een dagje naar kantoor mogen komen. In een jaar tijd is het thuiswerken enorm geëvolueerd.

Naar de case
CaseDuurzaamheidFietsen en vitaliteit
Vrouw werkt op een laptop in een moderne kantoorruimte naast een glazen muur.

Nanda Idink: ‘Ons motto in Zuidoost: denk na hoé en óf je naar kantoor gaat’

Amsterdam-Zuidoost is flink in beweging. Tot 2040 zijn aan de Zuidoostflank van Amsterdam (een groter gebied dan alleen Zuidoost) 40.000 extra woningen gepland en komen er circa 38.000 extra arbeidsplaatsen bij. Zouden we niet op deze ontwikkeling anticiperen, dan zal het autoverkeer flink toenemen.

Naar de case
CaseBedrijventerreinenFietsen en vitaliteitGedragsverandering
Logo van de gemeente Amstelveen met zwarte tekst en een rood-zwart schild met witte Andreaskruisen.
Gemeente Amstelveen

Gemeente Amstelveen: ‘We gaan de alternatieven voor de auto verbeteren en de inwoners verleiden duurzamer te reizen’

In en rond Amstelveen staat een hoop te gebeuren. De A9 wordt over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd en er komen een hoop nieuwe bedrijven en woningen bij. Hoe gaat gemeente Amstelveen om met deze veranderingen en op welke manier geeft de organisatie zelf het goede voorbeeld?

Naar de case
CaseFietsen en vitaliteitOpenbaar vervoerSpreiden en mijden
Vrouw met donkerbruin haar en een bloemenjurk poseert glimlachend voor een industriële achtergrond.

Marja Ruigrok: ‘Niet iedereen hoeft de auto uit, maar 10 tot 15 procent moet haalbaar zijn.’

Marja Ruigrok is wethouder Verkeer en Vervoer van de gemeente Haarlemmermeer en lid van het dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam. Functies die allemaal te maken hebben met het onderwerp mobiliteit.

Naar de case
CaseDuurzaamheidFietsen en vitaliteitMobiliteitsbeleid
Man poseert lachend voor een groot, karakteristiek bakstenen gebouw onder een dreigende, bewolkte lucht.
DC Klinieken Lairesse

DC Klinieken past het mobiliteitsbeleid aan. ‘Door Breikers zijn we op een hele andere manier naar mobiliteit gaan kijken’

DC Klinieken Lairesse in Amsterdam wil graag het mobiliteitsbeleid aanpassen. Efficiëntie, toekomstbestendigheid en duurzaamheid staan hoog in het vaandel en spelen een grote rol bij het nieuwe mobiliteitsbeleid. Evenals het zijn én blijven van een fijne werkgever.

Naar de case