PwC heeft de ambitie om in 2030 100% circulair te zijn. Dit zijn de inzichten en resultaten tot nu toe

“Er zijn twee redenen waarom we het mobiliteitsbeleid onlangs nog eens extra onder de loep hebben genomen; we willen een positieve bijdrage leveren in de strijd tegen klimaatverandering en onze medewerkers verwachten bij ons moderne secundaire arbeidsvoorwaarden die beter aansluiten bij hun wensen. We hebben onszelf dan ook de vragen gesteld; doen we genoeg, zijn we flexibel genoeg en bieden we genoeg?” Aldus Wineke Haagsma, Director Corporate Responsibility bij PwC.

Het is volgens Wineke een continu proces waarbij het belangrijk is heldere doelen en ambities te stellen. Zo ondersteunt PwC de 17 duurzame doelen van de Verenigde Naties – de sustainable development goals. “We hebben de ambitie om in 2030 100% circulair te zijn. Concreet betekent dit voor ons geen emissies, geen afval en optimaal (her)gebruik van producten en materialen.”

quote

“Ambities haal je natuurlijk nooit alleen.”

— Wineke Haagsma, Director Corporate Responsibility bij PwC

Interne CO2-schaduwprijs
Vervolgens moest PwC natuurlijk ook maatregelen treffen om die ambitie te verwezenlijken. De afgelopen jaren is er dan ook hard gewerkt aan het stapsgewijs doorvoeren van nieuw beleid. “Onze totale CO2-footprint wordt voornamelijk veroorzaakt door mobiliteit. Een van de maatregelen die we hebben geïntroduceerd is een interne CO2-schaduwprijs van 100 euro per ton CO2. Deze afdracht wordt vervolgens geherinvesteerd om te reduceren, compenseren en innoveren. Hierdoor gingen we onder andere veel kritischer nadenken over of bepaalde reisbewegingen überhaupt wel nodig waren. Zo maken we bijvoorbeeld gebruik van online meeting tool Webex en Google Hangouts. Dat scheelt echt veel onnodige ritten” zegt Wineke.

“Ambities haal je natuurlijk nooit alleen.” Het juiste netwerk en expertise inschakelen scheelt veel werk, zegt Wineke.  Zo heeft Breikers PwC geholpen door een mobiliteitsscan te doen. “Deze scan gaf ons inzage in hoe onze medewerkers precies reizen. Zo kwamen we erachter dat het openbaar vervoer in ‘the last mile’ niet optimaal geregeld was. We hadden hier wel een buslijn rijden, de Riekers Circle Line, om mensen deze ‘last mile’ te vervoeren. Echter deze lijn – die vanuit enkele organisaties van het bedrijventerrein particulier wordt betaald – sloot niet goed aan op het OV. Ook stonden de tijden niet in de overzichten van 9292. Breikers heeft dit inzichtelijk gemaakt en ons vervolgens bij de juiste mensen aan tafel gezet, zoals bij het GVB en de Gemeente Amsterdam. Dankzij goed overleg met deze partijen is het uiteindelijk gelukt om de Riekers Cirle Line op het openbaar vervoer te laten aansluiten en te rijden van en naar ons bedrijventerrein. Deze is nu ook zichtbaar in de reisplanners.”

Trein in plaats van vliegtuig
Een andere maatregel die PwC heeft genomen is dat ze medewerkers de mogelijkheid bieden eerste klas te reizen in de trein. Ook reizen we op de trajecten Frankfurt-Amsterdam en Parijs-Amsterdam tegenwoordig vrijwel altijd met de trein en niet meer met het vliegtuig. Het is ongelofelijk, maar het treingebruik is bij PwC door het pakket aan maatregelen toegenomen tot ruim 416% ten opzichte van 2015, dit is exclusief de groei in FTE.

Een andere opvallende maatregel is dat medewerkers het leasecontract van hun fossiele auto kosteloos kunnen omzetten naar een volledig elektrische auto. Inmiddels is daardoor 30% van het wagenpark elektrisch, terwijl dat drie jaar geleden nog 2,6% was.

Wineke is erg blij met de maatregelen die er nu liggen en de versnelling die ze hebben ingezet. “We zijn er zeker nog niet, maar we liggen op koers.

Mijn tips voor anderen? Bepaal vooraf je ambities, maak het meetbaar en doe het niet alleen, samen kom je het snelste tot de beste oplossingen.”

CaseCO2-reductieMobiliteitsbeleid
Vrouw staat lachend voor het gebouw van zorginstelling Breidablick met het motto "Zorg van mens tot mens" op de gevel.
Raphaëlstichting

Raphaëlstichting “Door de intensieve samenwerking met Breikers hebben we het mobiliteitstraject binnen een paar maanden kunnen uitrollen.”

De Raphaëlstichting is antroposofische zorg en biedt zorg aan mensen met een verstandelijke beperking, waarbij individuele ontwikkeling van cliënt en medewerker voorop staat. Er werken in totaal ruim 1300 medewerkers op een 13-tal locaties in Noord-Holland.

Naar de case
CaseCO2-reductieDuurzaamheidFietsen en vitaliteitOpenbaar vervoer
Kantoorgebouw Oostpoort Center met Folat-logo, gelegen naast een drukke weg en omringd door groen en woningbouw.
Sunny Cars

Breikers X Sunny Cars “Zitten is wat mij betreft het nieuwe roken en wij willen onze mensen daarom, per se, in beweging houden en dit ook actief faciliteren.”

Sunny Cars is een wereldwijde speler, gespecialiseerd in internationale autoverhuur op basis van het all-inclusive principe. We hebben geen eigen auto’s, maar brengen boekingen wereldwijd onder bij lokale autoverhuurders,” aldus Hans Knottnerus, Managing Director.

Naar de case
Man met helm haalt accu uit een elektrische fiets in een stedelijke omgeving.

Wij helpen jou graag op weg!

Is jouw bedrijf ook toe aan een slimmere manier van mobiliteit? Wij adviseren onafhankelijk en geheel kosteloos.