De A44 is door de jaren heen met steeds meer en steeds zwaarder verkeer belast. Dat betekent dat er nu – bijna 100 jaar later – hard gewerkt moet worden om de Rijksweg te kunnen blijven gebruiken. Uit inspecties en berekeningen blijkt dat er drie viaducten (de Lisserweg, de Hoofdvaart en het Spoorwegviaduct) én een beweegbare brug (de Kaagbrug) in de komende jaren vervangen moeten worden.
Een van de grote bedrijven in de omgeving van dit onderhoudsproject is de bloemenveiling, Royal Flora Holland. Met hun drie locaties in Naaldwijk, Aalsmeer en Rijnsburg, krijgen zij straks onvermijdelijk te maken met de werkzaamheden en hinder. Hoe bereiden zij zich hierop voor?
Na Valentijnsdag, internationale vrouwendag en alle Europese moederdagen is de drukste periode nu wel achter de rug voor de bloemenveiling. ‘Tot half juni is het altijd nog druk, maar dat neemt nu af’, vertelt Wim Bekink, die gaat over de bereikbaarheid van het bedrijf. ‘Wat ons betreft gebeuren wegwerkzaamheden daarom liever in de zomervakantie en in het najaar.’
Op de hoogte
Bekink blijkt goed op de hoogte van wat eraan komt met project A44. ‘Daarover is afstemming met de provincies en de verkeersdesk. Een andere bron van informatie is Zuid-Holland Bereikbaar (ZHB), die aan tafel zitten met de provincies, Rijkswaterstaat, gemeenten, ProRail en NS om de regio bereikbaar te houden. En ik heb eerder een flyer gehad over heel Zuid-Holland. Zo weet ik wel goed wat er staat te gebeuren rond de A44. Totdat ik word verrast, natuurlijk. Ik heb er vertrouwen in dat Rijkswaterstaat of Zuid Holland Bereikbaar (ZHB) en Breikers mij goed zullen informeren.’
Bekink wordt graag ruim op tijd geïnformeerd. ‘Ik wil nog invloed kunnen hebben op wat er wordt besloten. Niet om mijn zin te krijgen, maar om het zo handig mogelijk te doen op basis van respect voor elkaars belangen. We snappen dat er wat moet gebeuren. We rijden zelf bijna 24/7, dus het belang van goede wegen hebben wij net zo goed.’
Verwachting en voorbereiding
‘Voor ons was het essentieel dat de Rijnlandroute open zou zijn, om een ‘escape’ te hebben, zeker bij de 9-daagse afsluiting in maart volgend jaar. Dan zijn we met onze transporten helemaal afhankelijk van de Corbulotunnel. Het feit dat bij alle vier de kunstwerken twee rijstroken beschikbaar blijven, stelt ons gerust. We houden rekening met vertraging, maar niet met een enorme omleiding. Voor onze transporten maken we verder gebruik van afslag 7, in beide richtingen. Zolang wij maar via de A44 richting Aalsmeer of Naaldwijk kunnen, dan is het goed.’
De voorbereidingen bestaan voor de bloemenveiling uit contact met Rijkswaterstaat en ZHB om straks middelen in te zetten. ‘We willen dan informatieborden langs de weg hebben. Zodat chauffeurs het zelf zien, in plaats van dat ze het via hun directeuren horen. We hoeven verder niet onze bedrijfsprocessen aan te passen, zoals rond de NAVO-top het geval is,’ besluit Bekink.
Neem contact op met Breikers of ZHB
Ben jij een werkgever rond de A44, en wil je voorbereidingen treffen? Dan kun je contact opnemen met ZHB of Breikers (voor Noord-Holland.) Zij kunnen niet alleen informatie verstrekken, maar ook meedenken, ondersteuning bieden en mobiliteitsscans uitvoeren. In Zuid-Holland kunnen werkgevers terecht bij Elske van de Fliert, in Noord-Holland kunnen werkgevers terecht bij Laurens Boex van kosteloze ondersteuning vanuit Breikers. Voor een logistiek advies kunnen bedrijven terecht bij Jan-Willem Dikmans.
Bij het ontwikkelen van een nieuw mobiliteitsbeleid, maken de consultants van Breikers gebruik van MobilityAnalyst. Wat doet deze tool, welke mensen zitten erachter en wat is de meerwaarde voor Breikers? Aan het woord een van de twee oprichters van het dashboard, Christiaan Rasch en mobiliteitsadviseur van Breikers, Tobias van den Briel.
Naar de caseStichting Green Business Club Nederland (GBC Nederland) is een impactorganisatie die samenwerking op het gebied van duurzaamheid stimuleert. In Nederland heb je verschillende lokale GBC’s, waaronder GBC Zaanstad. Samen met Breikers heeft GBC Zaanstad het thema mobiliteit en bereikbaarheid opgepakt. Met financiële ondersteuning vanuit Samen Bouwen aan Bereikbaarheid wordt dit programma de komende tijd uitgerold. Hoe dat in zijn werk gaat vertelt Marjan Hoffman, Kwartiermaker in 2016 en 2017 en nu spil Mobiliteit binnen GBC Zaanstad.
Naar de caseIs jouw bedrijf ook toe aan een slimmere manier van mobiliteit? Wij adviseren onafhankelijk en geheel kosteloos.
Het grootste werkgeversnetwerk van Noord-Holland voor slimme en duurzame mobiliteit & logistiek.
Gemaakt door WP Masters.