Vervoerregio Amsterdam is verantwoordelijk voor de mobiliteit rondom de stad Amsterdam én veertien omringende gemeenten. Ze faciliteren fietsroutes en bruggen, werken aan het OV én dragen bij aan gedragsverandering op het gebied van verkeersveiligheid. “Het principe van ‘Spreiden en Mijden’ is een belangrijk uitganspunt voor ons. Hierbij denk je als organisatie na over op welk moment van de dag er het beste kan worden gereisd en weeg je mogelijkheden als thuiswerken goed af”, zegt Peggy Laurs, Directeur Realisatie en Concern.
Volgens Laurs was het vorig jaar een goed moment voor de Vervoerregio om naar het eigen mobiliteitsbeleid te kijken, zeker omdat de organisatie ook naar een beter bereikbare locatie wilde verhuizen. “Qua mobiliteit bestonden al wel enkele regelingen, om thuis te werken bijvoorbeeld, maar daar hield het ook wel een beetje mee op”, aldus Laurs. En dus ging het mobiliteitsbeleid op de schop en werd de hulp van Breikers ingeschakeld. Volgens Laurs een logische keuze: “We zijn al langer partners op het gebied van mobiliteit en gedragsbeïnvloeding en Breikers heeft daarnaast veel kennis in huis die ze ook van de ene werkgever bij de andere brengen. En dat laatste vinden we belangrijk.” Ook Laurens Boex van Breikers zag direct de potentie van de samenwerking: “Wij hebben als Breikers een gedeelde ambitie met de Vervoerregio, namelijk het goed bereikbaar houden van de gehele regio. Vanzelfsprekend wilden we hen helpen toen ze met hun eigen mobiliteitsbeleid aan de slag gingen.”
“Wij hebben als Breikers een gedeelde ambitie met de Vervoerregio, namelijk het goed bereikbaar houden van de gehele regio”
— Laurens Boex, consultant Breikers
Een belangrijke stap in de zoektocht naar een geschikte locatie was de mobiliteitsscan door Breikers, waarbij vier potentiële locaties werden geanalyseerd op basis van de reispatronen van medewerkers. Laurs: “We wilden heel graag dat mensen met het OV kunnen komen, maar ook lopend of met de fiets. De gekozen locatie in Amsterdam Noord biedt dat allemaal. We zitten hier boven het metrostation, er rijden bussen en het is heel erg goed bereikbaar met de fiets.”
En zo werd er focus gelegd op het faciliteren van hybride werken, inclusief het creëren van een aantrekkelijke werkomgeving. Laurs: “We bleven onszelf continu de vraag stellen: Hoe zijn wij in deze een goede werkgever? Zo hebben we bijvoorbeeld goed gekeken naar de extra mogelijkheden voor thuiswerken, maar dan wel in combinatie met goed samenwerken”. En dat is volgens Laurs gelukt: “We hebben mooie vergaderruimtes, voor zowel een-op-een gesprekken als voor een hele groep. Maar er is ook veel ruimte voor ontmoeting. Zo is er rondom de tafeltennistafel een groots opgezet tafeltennistoernooi georganiseerd, inclusief een heuse finale, die vlak voor de zomer wordt gespeeld. Laurs: “Zo proberen we de mensen, op kantoor, écht bij elkaar te brengen.”
Het nieuwe mobiliteitsbeleid kent een flink aantal voordelen voor de werknemers. Zo kan men kiezen voor een mobiliteitspas. “Je kan de ene dag met de fiets, de andere dag met het OV. Je bent dus flexibel en dat vinden mensen heel fijn”, aldus Laurs. En de Vervoerregio zet écht in op fietsen naar je werk. “Wat ik heel gaaf vind is dat we ervoor gekozen hebben om autokilometers niet meer te vergoeden en fietskilometers wél. Ook hebben we mooie fietsenstallingen en een
heus drooghok voor de natte kleding als het regent. Dat wordt zeer gewaardeerd”, aldus Laurs. En het resultaat mag er vooralsnog zijn, slechts een klein percentage van de medewerkers komt nog met de auto naar het werk, terwijl het overgrote merendeel gebruikmaakt van het OV of de fiets.
Het mobiliteitsbeleid van de Vervoerregio is volgens Laurens Boex van Breikers een schoolvoorbeeld van hoe een organisatie, met een doordachte en integrale aanpak, een positieve impact kan hebben op mobiliteit, duurzaamheid en
vitaliteit. “Met een combinatie van slimme maatregelen hebben ze een model gecreëerd dat ik in de dagelijkse praktijk prima kan gebruiken en ook als inspiratiebron dient voor andere organisaties”, aldus Boex.
Met een focus op flexibiliteit, keuzevrijheid en duurzaamheid zet Vervoerregio Amsterdam een belangrijke stap, maar de ambitie blijft desondanks groot. Zo wil men op termijn minimaal een kwart van de medewerkers buiten de spits laten
reizen. Laurs: “Onze drijfveer zit in het goeie willen doen, als overheid, als werkgever. Met het goede voorbeeld willen we andere organisaties stimuleren om ook serieuze stappen te zetten. Dat vinden we echt heel belangrijk.”
De Raphaëlstichting is antroposofische zorg en biedt zorg aan mensen met een verstandelijke beperking, waarbij individuele ontwikkeling van cliënt en medewerker voorop staat. Er werken in totaal ruim 1300 medewerkers op een 13-tal locaties in Noord-Holland.
Naar de caseWoonzorg Nederland, een woningcorporatie gericht op senioren en mensen met een beperking, combineert duurzaamheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid in al haar beleid. Met een focus op sociale huurwoningen kijkt de organisatie kritisch naar de besteding van middelen, ook bij mobiliteit.
Naar de caseIs jouw bedrijf ook toe aan een slimmere manier van mobiliteit? Wij adviseren onafhankelijk en geheel kosteloos.
Het grootste werkgeversnetwerk van Noord-Holland voor slimme en duurzame mobiliteit & logistiek.
Gemaakt door WP Masters.