Schrijf je hier in voor onze nieuwste College tour Gedragsverandering.

Schrijf je hier in voor onze nieuwste College tour Gedragsverandering.

Feiten en cijfers | wagenpark en elektrisch rijden

Feiten en cijfers | wagenpark en elektrisch rijden

De voordelen van overstappen op een elektrisch wagenpark


Elektrisch rijden is duurzamer en zorgt voor een positief imago. Sorteer voor op de toekomst. Lees waarom nú je wagenpark elektrificeren financieel en milieutechnisch gezien een goede zet is.

Elektrisch rijden is duurzamer en zorgt voor een positief imago

Elektrisch rijden draagt bij aan een schoner milieu en aan het positieve imago van je organisatie. Steeds vaker verwachten medewerkers maar ook klanten dat bedrijven en organisaties hun vervoer zo duurzaam mogelijk aanpakken.

De elektrische auto is over de gehele levensduur schoner dan een brandstofauto: er is sprake van ruim 60% minder CO2-uitstoot. Dit is een schatting op basis van de gemiddelde CO2-emissie voor de stroommix van 2023-2040. Hierbij is gekeken naar de hele levenscyclus van het product. In het geval van een elektrische auto is dit van het delven van grondstoffen tot het moment dat de auto zijn laatste ritje maakt. Dit is inclusief de productie van de accu. (Bron: Milieu Centraal)

In ons land wordt nog slechts een beperkt percentage stroom met wind- of zonne-energie opgewekt. Wel wordt dit steeds meer. Hoe meer elektrische auto’s laden met stroom van wind- of zonne-energie, hoe duurzamer. Een van de doelen uit het Klimaatakkoord is dat 70% van onze elektriciteit in 2030 met zon en wind wordt gemaakt. Met de jaren wordt rijden met elektrische auto’s. daardoor steeds duurzamer. (Bron: Klimaatakkoord)

Elektrische auto’s hebben een steeds groter bereik en het aanbod groeit

Over het algemeen hebben de meeste moderne elektrische auto’s een actieradius van tussen de 200 en 500 kilometer op een volle lading. Met een accucapaciteit van 15 kWh kan een elektrische auto zo’n 100 kilometer. afleggen. Dat betekent dat je met een accucapaciteit van 40 kWh zo’n 200 tot 280 kilometer kan rijden en met de 75 kWh variant tussen de 280 tot 545 kilometer. Bron: Milieu Centraal)

Het gemiddelde bereik van een elektrische middenklasser is ongeveer 310 kilometer. Dit is voor de meeste ritten voldoende: 9 van de 10 ritten in Nederland is korter dan 75 kilometer. (Bron: Milieu Centraal)

Met een actieradius van 300 km kunnen de meeste zakelijke rijders prima hun werk doen. Een gemiddelde zakelijke auto rijdt 35.000 km per jaar inclusief de privékilometers. Rijd je elke werkdag 300 km? Dan kom je op 65.000 km per jaar. Met elke dag één keer snelladen verdubbel je dat bijna. (Bron:
Leaseplan)

Het aanbod van elektrische lease- en bestelauto’s groeit hard. Er bestaan tools voor bestelauto’s en personenauto’s die laten zien of er een passende elektrische variant is:
> Voer het kenteken van je huidige bestelauto in deze rekentool in en vergelijk de maandlasten van een nieuwe diesel met het elektrische aanbod van dit moment.
> Medewerkers kunnen in de Keuzehulp Elektrische auto zien welke elektrische personenauto bij hen past.

Elektrisch rijden biedt financiële voordelen

De maandelijkse kosten zijn lager. Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een. nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Uit een vergelijking van een middenklasser op basis van 15.000 kilometer per jaar scheelt dit zo’n 30 euro per maand (elektrisch koop versus benzine). (Bron: Milieu Centraal)

Redenen hiervoor zijn:
o Elektromotoren werken efficiënter dan verbrandingsmotoren.
o De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine
of diesel per kilometer.
o Belastingvoordelen.
o Een elektrische auto heeft fors minder onderhoudskosten, want de motor heeft minder onderdelen die slijten of kapot kunnen gaan.

Je kunt gebruik maken van allerlei subsidies en regelingen

Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA): Deze subsidie is bestemd voor ondernemers en non-profit instellingen die één of meerdere emissieloze bedrijfsauto’s kopen.

Milieu-Investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): De aanschaf- en plaatsingskosten van een laadpaal voor zakelijk gebruik kun je deels afschrijven onder de MIA en VAMIL-regelingen.

Tot 2025 geen BPM: Volledig elektrische auto’s, zowel batterij-elektrisch als waterstof-elektrisch, zijn vrijgesteld van BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen). De hoogte van de BPM wordt bepaald door de hoeveelheid CO2 die de auto uitstoot. Elektrische auto’s stoten geen CO2 uit en daarvoor hoef je dus geen BPM te betalen.

Tot 2025 geen MRB: Volledig elektrische auto’s zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (MRB). Dit geldt tot en met 2024. In 2025 betaal je 25% van de MRB.

Er zijn vaak ook regionale subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten. Informeer hiernaar bij je gemeente of provincie. De subsidies van een aantal gemeenten staan op Nederland Elektrisch. (Bron: RVO)

Elektrisch rijden bereid je voor op veranderende regel- en wetgeving

Vanaf 2030 moeten alle nieuwe auto’s in Nederland emissieloos zijn.

Ruim 25 Nederlandse gemeenten stellen vanaf 2025 zero-emissie zones in. Met een bestelbus op diesel of benzine kun je de stad dan niet meer in.

Vanaf 1 januari 2024 zijn bedrijven met meer dan 100 medewerkers verplicht om te registreren hoe woon-werk- en zakelijke kilometers worden afgelegd (verdeeld naar type voertuig en brandstoftype). Dit is de Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit. De overheid wil. hiermee de CO2-uitstoot in kaart brengen én de uitstoot door werkgebonden personenmobiliteit in 2030 met 1,6 megaton verminderd hebben. Als de CO2-reductie niet of niet snel genoeg lukt, kan de overheid vanaf 2027 een wettelijke norm instellen waarmee slimmer en zuiniger reizen kan worden afgedwongen bij werkgevers.

Dit zijn de kosten van laden en laadpalen

Het goed regelen van de laadinfrastructuur is essentieel. Zowel voor het draagvlak onder medewerkers, als voor het borgen van de werkzaamheden in het primaire proces.

De kosten voor laden hangen af van waar en wanneer je medewerkers opladen. Bij een laadpaal bij een medewerker thuis of op kantoor betaal je de stroomprijs van het energiecontract, waarschijnlijk zo’n 32 cent per kilowattuur (kWh) (dit kan afwijken). Bij een laadpaal in de straat betaal je vaak iets meer, zo’n 44 cent per kWh (maar dit is met de huidige energiecontracten soms ook goedkoper). Bij een snellader, waar je de accu in 30 minuten oplaadt, betaal je ongeveer 83 cent per kWh. (Bron: Milieu Centraal)

De installatie van een laadpaal bij medewerkers thuis kost eenmalig zo’n €1.500 tot €3.000. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, inclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. (Bron: Milieu Centraal)

De prijzen van laadpalen voor op kantoor lopen erg uiteen. Een groot verschil is merkbaar in de aanschafprijs van een enkele laadpaal (één aansluiting) of een laadpaal met twee aansluitingen. Een enkele lader kost gemiddeld tussen de €600,- en €1.500,- en een dubbele lader tussen de €1.200,- en €2.500,-. Hier bovenop komen nog de installatiekosten. Deze zijn afhankelijk van de benodigde graaf- en werkzaamheden. (Bron: Auto van Morgen)


Interessante downloads en websites

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14 Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.