NOC*NSF: ‘Nederland tot stilstand gekomen’.
Onderzoeksbureau Ipsos: ‘Kwart van de Nederlanders aangekomen tijdens coronacrisis’.
Mulier Instituur: ‘De coronacrisis verergert ontwikkelingen zoals een groeiende beweegarmoede…’.
Een beetje extra beweging kan geen kwaad. Dus waarom nu niet alvast nadenken over het stimuleren van fietsen naar het werk? We weten het, we zijn vroeg. Jouw mensen werken misschien nog een paar maanden thuis. Maar stel hè, stel dat ze bijvoorbeeld in mei weer een dag per week naar kantoor mogen komen. Dan zou het mooi zijn als ze met de fiets komen, toch? Om je te helpen, hebben we alvast wat ideeën voor je uitgewerkt.
Fietsstimulering begint met voorbereiding
Noem het maar de warming up van je fietsbeleid, de feiten op een rij. Hoeveel mensen fietsen nu al naar het werk? Heb je enig idee? En hoeveel mensen zouden kunnen fietsen? Stel dat iedereen binnen een straal van 10 kilometer van het werk woont. Dan is fietsstimulering een no-brainer. De enige vraag die je dan nog moet stellen is: “Waarom fietsen ze nog niet?”
Heb je eigenlijk geen goed overzicht hoe jouw personeel van en naar het werk reist? Dan kun je via Breikers kosteloos gebruikmaken van onze interactieve en gebruiksvriendelijke mobiliteitsscan. Hoe dat werkt? Bekijk de DEMO (desktop only).
Of neem contact met ons op, dan helpen we je zo snel mogelijk op weg.
Vergoeden kan op verschillende manieren
Het helpt om fietsers en potentiële fietsers een financiële prikkel te geven. Het is een vorm van beloning, een vorm van compensatie voor de kosten die ze maken. Maar je laat er ook mee zien dat je fietsen naar het werk serieus neemt. Vergoeden kan op drie manieren: vergoeden van gebruik, vergoeden van de aanschaf en ter beschikking stellen. We gaan op alle drie wat dieper in. Maar eerst nog even de Werkkostenregeling.
Stel: je bent werkgever en je wilt iets extra’s geven aan je medewerkers. Een kerstpakket bijvoorbeeld, of een bureaustoel, of een fiets. Dan krijg je te maken met de Werkkostenregeling. De Werkkostenregeling zegt dat je niet onbeperkt extra’s mag geven. De grens ligt bij 1,18% van het totaal aan salarissen dat je betaalt, ofwel de fiscale loonsom. Voor de eerste € 400.000 is dit percentage tijdelijk opgehoogd naar 3%. Die 1,18 of 3% noemen we de vrije ruimte. Kom je boven de vrije ruimte, dan betaal je als werkgever over dat extra bedrag 80% belasting.
Er zijn prettige uitzonderingen. De wetgever heeft een aantal extra’s op nul gewaardeerd of vrijgesteld (nihilwaardering). Die gaan dus niet ten koste van de vrije ruimte. Je mag ze onbelast aan je mensen geven. Voorbeelden van zulke nihilwaarderingen zijn de smartphone, de laptop (als het zakelijk gebruik 90% of meer is), het ov-abonnement en kilometervergoedingen tot € 0,19. Ook het rentevoordeel van de personeelslening valt onder de nihilwaarderingen, mits je werknemer er een fiets mee koopt.
Je kunt het gebruik van de fiets vergoeden
Dit is de kilometervergoeding zoals we die al jaren kennen. Je mag iedere werknemer onbelast een reiskostenvergoeding geven van maximaal € 0,19 per kilometer voor alle woon-werk- én andere zakelijke reizen. Dit geldt dus óók voor de fietser en óók als deze binnen een straal van 10 kilometer van het bedrijf woont. Je kunt er zelfs voor kiezen om de fietsende collega een hogere kilometervergoeding te geven dan de collega die met de auto komt. Rijkswaterstaat doet dat. Ook het zakelijke gebruik van ov-fietsen en andere deelfietsen mag je vergoeden.
Je kunt de aanschaf van een fiets vergoeden
Dankzij de Werkkostenregeling heb je hier heel veel vrijheid. Je bepaalt zelf welk bedrag je vergoedt, hoe vaak je dat doet en op welke manier. In principe is de vergoeding belastbaar loon, maar hij is onbelast als je gebruik maakt van de vrije ruimte in de werkkostenregeling. Een veelgebruikte optie is om een bruto/netto-voordeel te geven. Dat betekent dat je als werkgever geen vergoeding verstrekt, maar dat de medewerker profiteert van een fiscaal voordeel. Minder bekend is dat je als werkgever een renteloze lening mag verstrekken aan je werknemer om een fiets aan te schaffen. Welke optie je ook kiest, deze is te combineren met een kilometervergoeding. Zo kun je een werknemer (een lening voor) een fiets terug laten betalen met iedere kilometer die zij of hij fietst.
En je kunt een fiets ter beschikking stellen
Deze optie houdt in dat je als werkgever een fiets koopt of leaset en ter beschikking stelt aan je medewerker. Het verschil met de voorgaande regeling is dat de werknemer geen eigenaar wordt van de fiets én dat je niet tegelijkertijd een kilometervergoeding mag geven. Net als de leaseauto krijgt de leasefiets een vast bijtellingspercentage voor privégebruik. Dat percentage is 7 procent van de waarde van de koop- of leasefiets.
Voorzieningen moeten op orde zijn
Je bent er niet met alleen een vergoeding. Wat dacht je van de stalling?
In een goede fietsenstalling staat je fiets droog en veilig. Het is een plek waar je je mooie nieuwe Gazelle Orange e-bike een dag neer durft te zetten zonder megazware kettingsloten eromheen. Een plek waar je je zelf ook veilig voelt. Er staan goede rekken in. En er is een fietspomp en een stopcontact voor die e-bike. Een kleedruimte en eventueel een douche is ook wel prettig.
Vergeet niet erover te vertellen
Een mooie stalling, goede regelingen en vergoedingen zijn essentieel. Vergeet echter niet dat je medewerkers het ook moeten weten. Er zijn zat werkgevers met een mooie fietsregeling die niemand gebruikt omdat niemand ervan weet. Communiceer dus! Deel verhalen van fietsende collega’s. Organiseer acties, bijvoorbeeld een e-bikeprobeeractie of een fietsenmaker op locatie. Zo laat je zien dat fietsen naar het werk belangrijk is, dat je het serieus neemt en je zorgt ervoor dat medewerkers op de hoogte zijn en geïnspireerd worden.
Schakel onze hulp in
Wil je als werkgever aan de slag met fietsen naar het werk? Neem dan contact met ons op; info@wijzijnbreikers.nl. Dan brengen wij je vrijblijvend in contact met een van onze mobiliteitsconsultants. Ze helpen je kosteloos met het berekenen van het fietspotentieel!