Na drie jaar bij Breikers te hebben gewerkt, geeft Ronald Postma het stokje over aan Ruud de Groot. Nou ja, stokje… Zeg maar gerust stok, er staat Ruud een hoop te doen.
Consultant Ronald gaat Breikers verlaten. Ronald wil vanaf dit jaar zijn advieswerkzaamheden gaan afbouwen en zal dit alleen nog voor adviesbureau Syndesmo blijven doen. Ronald: “Ik heb een mooie tijd bij Breikers gehad, maar draag nu graag mijn werkzaamheden over aan Ruud. Ik ben een van de ‘langstzittende’ collega’s bij Breikers en soms is verandering gewoon nodig. Dat is niet alleen goed voor mij, een frisse kijk, een nieuwe speler, dat is ook goed voor Breikers.”
Stabiele stichting
Ronald heeft Breikers zien groeien. “In de drie jaar dat ik hier met plezier heb gewerkt, heeft Breikers zich ontwikkeld tot een stabiele stichting. In de beginjaren van Breikers holden we van subsidie naar subsidie en waren we gericht op korte termijnsuccessen. Dat is totaal veranderd. Breikers heeft een mooi permanent karakter gekregen en is een hele professionele stichting geworden. Het is een gevestigde naam waarmee je aan kunt komen bij een bedrijf.”
Succesverhaal
In de jaren dat Ronald werkzaam was bij Breikers, heeft hij veel bedrijven geholpen naar een slimme en duurzame mobiliteit. “Randstad, Politie Amsterdam, Rituals; het waren allemaal mooie bedrijven om te helpen”, vertelt Ronald. “Danone is me het meest bijgebleven. Dit bedrijf heb ik vanaf start tot finish kunnen begeleiden, van conservatief mobiliteitsbeleid naar modern duurzaam beleid. De reden van de hulpvraag was de verhuizing. Qua afstand stelde deze verhuizing eigenlijk maar weinig voor. Tussen het oude kantoor in het WTC op Schiphol en de nieuwe plek op bedrijventerrein Beukenhorst in Hoofddorp, ligt nog geen zes kilometer. Toch veranderde er voor veel medewerkers iets groots, en dan vooral in het allerlaatste staartje van de reis. Danone greep de verhuizing aan om het hele mobiliteitsbeleid op de schop te gooien. Er werd een Shuttlebus ingezet, Danone ging kritisch kijken naar het parkeerbeleid, plaatste elektrische laadpalen, ging carpoolen met een app stimuleren, lanceerde een e-bikeprogramma en zette voor kleine ritjes overdag vijf circulaire fietsen klaar, gemaakt van oud fietsmateriaal.”
Overdracht
Ronald is langzaam maar zeker zijn werk aan het afronden. De maand januari gebruikt hij om zijn werkzaamheden aan Ruud over te dragen. Deze nieuwe collega zal het werkgebied Schiphol-Hoofddorp van Ronald overnemen. Een gebied dat behoort tot Metropool Regio Amsterdam (MRA) waar 850 bedrijven gevestigd zijn, goed voor zo’n 100.000 werkgevers en werknemers. Een regio ook waar bedrijven dicht op elkaar gevestigde staan en waar – buiten de coronacrisis – parkeren een probleem is en waar dagelijks files staan. In de toekomst zal het bereik alleen maar lastiger worden want de regio ontwikkelt zich razendsnel. Goed voorbeeld daarvan is Schiphol Trade Park. Ruud zal zich, samen met Groot Schiphol Bereikbaar, gaan inzetten voor een effectief mobiliteitsbeleid. ”Schiphol-Hoofddorp is een regio waar ik graag mijn tanden in zet. Ik was in het verleden mobiliteitsmakelaar voor het Havengebied en de Maasvlakte. Dat gebied voelt als het kloppend hart van de samenleving en zo voelt Schiphol ook. Rij je op de A4, dan voel je dat daar iets gebeurt. Schiphol is, net als het havengebied, een belangrijke pijler van onze economie. Om dit gebied bereikbaar en leefbaar te houden en daar een rol vanuit Breikers in te mogen spelen, dat vind ik gewoon heel mooi.”
Uitdaging
Ruud ziet wel wat uitdagingen voor de toekomst. “Hoe houden we het goede van de coronatijd vast zodat we straks niet weer massaal in de file staan? Dat zal een van mijn uitdagingen worden. Thuiswerken scheelt tijd, geld en CO2-uitstoot, maar hoe gaan we na de crisis bewust keuzes maken wanneer we naar het werk gaan? Ook daar kan Breikers bij helpen.”
Efficiënt is vaak duurzaam
Beide mannen zijn geen groene moraalridders. Toch reizen ze zo bewust mogelijk en is hun footprint laag. Ronald reist met de elektrische scooter, Ruud pakt de trein. “Je hoeft geen groene moraalridder te zijn om een lage footprint te hebben”, legt Ronald uit. “Ik wil zo efficiënt mogelijk reizen en kies voor tijdwinst en kijk naar de kosten. Dat leidt vaak automatisch tot duurzaam reizen. Bijvoorbeeld: parkeren op Schiphol is duur dus pak ik mijn scootertje om naar klanten te gaan. Ruud: “Waar kan werk ik thuis. Immers, de meest duurzame reis is de niet gemaakte reis. Verder maak ik bewuste keuzes. Moet ik toch op pad, dan pak ik de trein. Fietsen naar het station, trein in, krantje erbij… Dat vind ik hartstikke leuk.”
Goed gevulde gereedschapskist
Tenslotte, heeft Ruud zin in zijn nieuwe baan? “Zeker, mijn gloednieuwe collega’s is een groep met ambitie. Ik vind het leuk om kennis uit te wisselen en Breikers heeft een goed gevulde gereedschapskist. Ik hoop wel snel mijn collega’s life te mogen ontmoeten. Met elkaar praten achter je computerscherm is zoiets als het drinken van een alcoholvrij biertje. Je hebt toch het gevoel dat je iets mist…”