Tips om succesvol een nieuw parkeerbeleid in te voeren
- Breng eerst jullie huidige parkeersituatie in beeld
Denk aan parkeerproblemen, gebruik en gebruikers, woonplaats medewerkers, parkeerkosten, doelgroepenonderscheid, parkeergelegenheid in de omgeving enzovoorts. - Maak het parkeerbeleid transparant: wie wel en wie niet
Wie krijgt waarom wel of geen parkeerplaats. Stel zeer duidelijke spelregels op, bijvoorbeeld op basis van reisafstand, reistijd, samen rijden, eventueel invoeren van betaald parkeren en creëren van plekken voor elektrische auto’s. - Geen parkeerrecht als medewerker op minder dan 10 kilometer afstand woont
Deze medewerkers kunnen bijvoorbeeld op de fiets of met het OV komen. - Bied en stimuleer het gebruik van alternatieven voor de (lease)auto
Denk aan fiets, OV, samen rijden, alternatieven voor zakelijke ritten overdag en flexibele werktijden en –locaties. Dit vermindert de parkeerdruk.
Maar ook:
- Parkeren is nooit gratis
Een parkeerplaats kost gemiddeld €1.000,- per jaar. Geef inzicht in de kosten en laat zien hoe vaak parkeerplaatsen bezet zijn. - Durf keuzes te maken
Het is gemakkelijker om na een evaluatie het aantal passen te vergroten, dan te verkleinen. - Beloon medewerkers voor niet-parkeren
Hiermee laat je de keuze aan de medewerker, maar je voert de ‘druk’ wel op. Denk aan een geldelijke of materiële beloning voor medewerkers die hun parkeerplaats/parkeerpas inleveren. - Houd rekening met meer fietsers
In de Fietswijzer – gepresenteerd door Natuur & Milieu, 3pm en Bovag Leasefiets – vind je meer uitgebreide informatie over de aanpak van fietsstimulering, de fiscale mogelijkheden en subsidieregelingen. Je kunt de Fietswijzer hier aanvragen. - Probeer de piektijden te beïnvloeden
Bijvoorbeeld door overlegmomenten, spreek- en bezoekuren slimmer te spreiden en flexibele werktijden en -dagen toe te staan. - Laat medewerkers indien mogelijk parkeren op afstand
Bijvoorbeeld op een P+R terrein of elders gehuurde parkeerruimte. Zorg wel dat het aanvullend vervoer goed geregeld is.