Amsterdamse ambtenaren moeten voortaan de trein nemen als de reistijd minder dan tien uur bedraagt. Voorheen lag deze grens op zes uur. Wethouder Hester van Buren en burgemeester Femke Halsema hebben dit aangekondigd in reactie op vragen van JA21-raadslid Kevin Kreuger, naar aanleiding van een artikel in Binnenlands Bestuur.
Gemeente Amsterdam koploper in vliegreizen
Uit een onderzoek gebaseerd op Woo-verzoeken blijkt dat Amsterdam in 2022 verantwoordelijk was voor 192 van de 290 vliegreizen van zeven grote gemeenten. Daarmee is de stad koploper, ook als je het aantal vliegreizen per hoofd van de bevolking bekijkt. Amsterdam nam bovendien het voortouw in het maken van korte vluchten, met bestemmingen als Brussel (1,5 uur met de trein), Londen (4 uur) en Berlijn (6 uur). Rotterdam, Utrecht en Tilburg leverden geen cijfers aan en werden buiten het onderzoek gehouden.
Definitie van korte vluchten
In het onderzoek gebruikte men de definitie van de gemeente Amsterdam voor korte vluchten. Dit zijn vluchten naar bestemmingen die binnen acht uur met de trein bereikbaar zijn of met weinig overstappen. Steden zoals Barcelona, Kopenhagen en Wenen vallen hieronder. De gemeente hanteert als richtlijn dat treinreizen verplicht zijn voor bestemmingen binnen zes uur of 600 kilometer. Op basis van deze regel zouden vijf van de 192 vluchten niet toegestaan zijn.
Uitzonderingen en verklaringen
Bij vijf dienstreizen die per vliegtuig werden gemaakt, had men eigenlijk de trein moeten nemen. De agenda of persoonlijke omstandigheden speelden hierbij een rol, zoals medische redenen of onmisbare afspraken. Van de 192 vliegreizen waren er 182 uitgevoerd door ambtenaren, terwijl tien vluchten door het college werden gemaakt. De aangescherpte richtlijn verhoogt de grens naar tien uur, en afwijken is alleen toegestaan met een geldige reden.
Verantwoordelijkheid van Amsterdam
Amsterdam speelt een belangrijke rol op internationaal niveau. Dit geldt vooral voor thema’s zoals vrede, veiligheid, gezondheid, economie, duurzaamheid en cultuur. Volgens het college zijn deze belangen vaak ook relevant voor andere steden. Toch geeft het college duurzaamheid een grotere prioriteit in de nieuwe regels. Ze willen de CO2-uitstoot sneller verminderen om de klimaatdoelen te halen. De impact van duurzaamheid zal nu zwaarder meewegen in de afweging om internationale reizen te maken.