Morgen werk ik een dagje op kantoor – Marco Winkel, HR-director Visma | Raet

Marco Winkel, HR-director Visma | Raet

‘Kan ik morgen een dagje thuiswerken?’ Dik een jaar geleden stelden collega’s regelmatig deze vraag. Nu draaien ze hem om en vragen ze of ze een dagje naar kantoor mogen komen. In een jaar tijd is het thuiswerken enorm geëvolueerd.

Waar ik voorheen af en toe met een laptop aan mijn keukentafel zat, werk ik – en vele anderen – nu al ruim een jaar vanuit huis. Soms nog steeds vanaf die keukentafel, maar ik merk wel dat een goede thuiswerkplek belangrijker is dan ooit.

Hier hadden we bij Visma | Raet destijds geen plan voor op tafel liggen. Want … dat structurele thuiswerken, wie zag dat nou aankomen? Dus waar begin je? Waar hebben collega’s behoefte aan? Bij ons staat goed werkgeverschap hoog in het vaandel en ik vind dat collega’s ook thuis een gezonde en veilige werkplek moeten hebben. Daarom zijn we begonnen met een thuiswerkregeling in de vorm het declareren van faciliteiten. Een bureau, een stoel, een wifi-versterker. Eigenlijk alles waarmee je thuis een fijne werkplek kunt creëren.

Maar is dit een structureel omarmd beleid? Nog niet, het kan altijd beter. En daar zijn we nu mee bezig. Zo kunnen collega’s straks via een portaal hun gewenste faciliteiten bij elkaar klikken die getoetst zijn volgens de ARBO-wetgeving. Een mooi initiatief vind ik, waarmee je als werkgever het verschil kunt maken.

Maandelijkse thuiswerkvergoeding

Daarbij zijn we begin dit jaar gestopt met de vaste reiskostenvergoeding en gestart met de thuiswerkvergoeding. Iedereen merkt wel dat je extra kosten maakt voor het thuiswerken. Zo is mijn energierekening sinds vorig jaar flink omhoog geschoten en gaat mijn koffie een stuk sneller op. Thuiswerken kost nou eenmaal geld. Ik vind dat je je collega’s hierin tegemoet moet komen. Daarom vergoeden we deze kosten in de vorm van een onbelaste thuiswerkvergoeding van 2 euro per dag, conform het NIBUD.

Deze regeling hebben we gelijk vastgelegd in onze software, zodat iedereen eenvoudig zijn of haar declaratie kan invoeren. Dat kan maandelijks, maar je kunt het ook opsparen. Werk je thuis, vink je thuiswerken aan, ga ja naar kantoor – wat nu nog niet het geval is, maar straks wel – kies je voor woon-werk kilometers. Dus het systeem declareert het een óf het ander. Dit vind ik ook weer een mooi voorbeeld waarmee je je als werkgever kunt onderscheiden.

Hybride werken

Persoonlijk vind ik het ook goed aansluiten bij een stukje modern werkgeverschap. Of de hippe term die momenteel gebruikt wordt; het hybride werken. Ik kijk ernaar uit als we straks weer naar kantoor mogen, maar ik weet ook zeker dat thuiswerken blijft. Werken van 9 tot 5 is niet altijd meer de standaard. Ik zie dat bijvoorbeeld veel bij collega’s met kinderen, die verschuiven soms het werken in de middag naar de avonduren. Die verantwoordelijkheid nemen ze echt. Soms iets te veel. Ik wil natuurlijk niet dat het ten koste gaat van hun wendbaarheid en veerkracht. Daarom hebben we onze verlofregeling – die in het begin van de corona-uitbraak is ingevoerd – weer opnieuw geïntroduceerd. Wil je een dagje vrij? Dan kun je bijvoorbeeld een hele werkdag van acht uur opnemen en hoef je maar zes verlofuren in te boeken. Uit reacties van collega’s weet ik dat ze dit enorm waarderen.

Tot nu toe werk ik en velen van ons voorlopig nog even thuis. En ja, zo nu en dan nog aan die keukentafel. Het zal de komende tijd moeten uitwijzen hoe het hybride werken vorm gaat krijgen. Dat vind ik geen gemakkelijke puzzel. Het is een flinke uitdaging om collega’s weer optimaal te begeleiden en faciliteren op de weg naar een nieuwe inrichting van de werkomgeving. En is het dan belangrijk om een thuiswerkvergoeding te hebben? Nee. Is het belangrijk om een vergoeding te hebben voor het hybride werken? Ja, ik vind dat je daar als werkgever echt in tegemoet moet komen.

Interessant? Deel dit artikel gerust met jouw netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top