Van Lanschot Kempen: ‘Een flexibel en toekomstgericht mobiliteitsbeleid, dat was onze missie’

Flexibilisering en modernisering. Dat waren de voornaamste redenen voor Van Lanschot Kempen om het mobiliteitsbeleid aan te passen. Jos Hollestelle, consultant bij Breikers, bood hulp waar nodig.

Van Lanschot Kempen, een samensmelting van twee gespecialiseerde financial boutiques, is het oudste onafhankelijke financiële instituut van Nederland. Een ‘wealth manager’ dus, met in totaal 1.500 medewerkers in Nederland, maar ook met organisaties in de Benelux, de UK, Zwitserland en New York. Het nieuwe mobiliteitsbeleid is gericht op de medewerkers binnen Nederland, werkzaam door het hele land.

Arbeidsvoorwaarden harmoniseren

Astrid Hendriks, Manager Compensation & Benefits: “Van Lanschot Kempen had in 2019 nog twee verschillende arbeidsvoorwaarden. Mijn opdracht was om, samen met een projectgroep, de arbeidsvoorwaarden te harmoniseren. Ons uitgangspunt binnen dit project was flexibiliteit en toekomstgerichtheid voor Van Lanschot Kempen. Mobiliteit viel buiten dit project, dit onderwerp wilden we in 2020 oppakken. En dat hebben we dan ook gedaan. Samen met de OR hebben we het beleid ontwikkeld en een werkgroep opgesteld. Daarbij konden we de hulp van Jos Hollestelle goed gebruiken. Vraagstellingen waar Jos ons bij geholpen heeft waren: hoe kunnen we de mobiliteit zo flexibel mogelijk vormgeven en insteken?”

Ingehaald door Covid-19

Het doel van het mobiliteitsbeleid was om de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer anders in te delen. “Het was tijd om te flexibiliseren en te harmoniseren”, blikt Astrid terug. “Zeker toen door corona iedereen thuis ging werken.”

Jos is, samen de werkgroep, OR, de facilitaire dienst en Astrid, aan de slag gegaan en heeft gekeken waar de mogelijkheden lagen. “We hebben in totaal samen met Jos drie werksessies gehouden. We hadden een hoop vragen”, vertelt Astrid. “Hoe zit het bijvoorbeeld met mobiliteitsbudgetten en declaraties? Wat zijn de fiscale mogelijkheden en wat zijn de trends? Wat kun je doen binnen de bepaalde doelgroepen en hoe ziet onze eigen populatie eruit? Zo hebben onze private bankers bijvoorbeeld een auto nodig. Zij rijden met hun leaseauto’s namelijk door het hele land. Op dit moment kijken we hoe we deze auto’s zo goed mogelijk kunnen gaan elektrificeren en of we in de toekomst eventueel gebruik kunnen gaan maken van deelauto’s. Ook hebben we een grote groep medewerkers die gebruik maakt van het OV en van eigen vervoer. Door Covid moesten we een alternatief op de kilometervergoeding introduceren.”

Mobiliteitskaart

Na de drie werksessies was Van Lanschot Kempen eruit. Astrid: “De keuze viel op het gebruik van een mobiliteitskaart. Ook daar zijn weer verschillende mogelijkheden in en ook daar hebben we de hulp van Jos bij ingeschakeld. Zo heeft hij samen met ons het marktonderzoek gedaan en hebben we de verschillende partijen die daarbij komen kijken benaderd. En niet te vergeten; ook onze medewerkers hebben we betrokken bij het hele project. Na de uitvraag en de vergaarde data kregen we een volledig beeld om tot de juiste keuze te komen.”

Fiets/trein/auto/wandelen

De kantoren van Van Lanschot Kempen liggen allemaal dicht bij stations en er wordt op de kantoren op de Zuidas en de Apollolaan al veel gebruik gemaakt van het OV. “Of je nu besluit om met de trein, fiets, auto of lopend naar kantoor te komen, het maakt allemaal niet uit. Alle mogelijkheden kun je opgeven in de mobiliteitsapp, Mobility Mixx, en worden vergoed. Zet de GPS tracker aan als je naar werk fietst, loopt of met je eigen auto reist (invoeren mag ook), en check met de kaart in en uit als je met de bus, tram, trein of metro naar werk komt. Natuurlijk is het meer werk voor de medewerkers dan het ontvangen van een vaste vergoeding, maar het biedt ook flexibiliteit. Elke dag kan je kijken hoe je reist, ook als je wandelt of fietst, is de reiskostenvergoeding 0,19 cent. Zo moedigen we wandelen en fietsen ook aan. Dit past dan ook weer mooi binnen ons thema sustainability.”

Niet meer volledig terug naar kantoor

Ook Van Lanschot Kempen gaat niet meer 100 procent terug naar kantoor. “Op dit moment zijn we aan het inventariseren wat er allemaal nodig is om, ook na corona, het thuiswerken zo goed mogelijk te laten verlopen. Zo kijken we bijvoorbeeld waar de pieken liggen. We hebben een diverse populatie, daar zitten verschillende behoeftes. We hopen zo te komen tot een goed inzicht. Dit soort zaken kosten tijd, maar de plannen krijgen vorm. Eén ding is zeker; terug naar volledig vijf dagen op kantoor aanwezig zijn, dat gaan we zeker niet.”

Interessant? Deel dit artikel gerust met jouw netwerk!

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Scroll naar top