Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! vraag gratis advies aan
Ontdek wat Breikers voor jou kan betekenen! Vraag gratis advies aan

Andrea Hogenboom van Decathlon: ‘Neem de tijd voor het maken van een nieuw mobiliteitsbeleid’

Andrea Hogenboom van Decathlon: ‘Neem de tijd voor het maken van een nieuw mobiliteitsbeleid’

Mobiliteitsbeleid Decathlon en Breikers

Decathlon – met zijn 22 vestigingen de grootste sportwinkel in Nederland – heeft de Samenwerkingsovereenkomst ‘Flexibel werken en slim reizen’ getekend en het mobiliteitsbeleid aangepakt. “Het kostte ons een jaar, maar ik ben enorm trots op het eindresultaat.”

In de tijd dat HR-adviseur Andrea Hogenboom op het hoofdkantoor van Decathlon werkt, is het aantal medewerkers flink toegenomen. “Toen ik drie jaar geleden, april 2019, voor het eerst voet over de drempel zette, zat ons kantoor nog bij de winkel, gelegen aan de ArenA Boulevard. Daar had ik ongeveer 100 collega’s. Nu werken we hier in Altas ArenA Amsterdam met meer dan 200 man”, vertelt Andrea. “Ons kantoor wordt dit najaar twee keer zo groot met meer mogelijkheden om te sporten, meer meeting rooms om samen te kunnen werken en een ontmoetingsplek. Door de groei zijn er ook andere behoeften. We hadden dus al plannen om het mobiliteitsbeleid aan te passen, maar de coronacrisis heeft het proces wel versneld. Van de een op de andere dag gingen we meer thuiswerken, kwam er een verandering in de reisbewegingen en waren er faciliteiten nodig om het thuiswerken mogelijk te maken.”

Postcode-analyse van Breikers
Bij het aanpassen van het mobiliteitsbeleid heeft Andrea hulp gekregen van Marc van der Seijs, consultant van Breikers. Marc gaf advies over het thuiswerkbeleid, de thuiswerkvergoeding en het faciliteren van benodigdheden voor een goede thuiswerkplek. Vervolgens voerde de consultant een postcode-analyse uit. Andrea: “Daaruit kwam een leuke conclusie naar voren: onze medewerkers wonen over het algemeen veel verder van kantoor af dan medewerkers van andere bedrijven. Op zich is dit wel verklaarbaar. Een groot deel van het personeel stroomt door vanuit de winkels en had eerst bijvoorbeeld een baan als storeleader in een filiaal in Kerkrade of Arnhem. De straal waarin onze medewerkers wonen is dus best groot.”

Mobiliteitskaart, stukje gemak
Marc maakte inzichtelijk welke reisbewegingen het personeel maakt en kwam vervolgens met verschillende opties. “Zo vertelde Marc me over het bestaan van een mobiliteitskaart. Daar had ik persoonlijk nog nooit van gehoord”, vertelt Andrea. “Hij kwam aan met verschillende aanbieders en nadat we met bedrijven gesproken hadden die Shuttel gebruiken, hebben we voor deze aanbieder gekozen. Het voordeel van een mobiliteitskaart is dat je hiermee vrijwel tot alle vormen van mobiliteit toegang hebt en je af bent van alle administratieve rompslomp. Onze medewerkers krijgen één pas waarmee ze alle soorten mobiliteit kunnen ontgrendelen. Hiermee kunnen ze reizen met de trein, tram, metro of bus, de OV-fiets, een deelauto en/of deelscooter. Ze hoeven dus niets voor te schieten en geen administratie meer bij te houden. Het is een stukje gemak. Met deze kaart kunnen ze ook naar de winkels op verschillende locaties reizen. Zo wordt flexibel reizen enorm ondersteunt, met andere woorden; maak gebruik van vervoer wat jou het beste uitkomt.”

Win-win situatie
Vanaf 1 april 2022 gaat Decathlon Shuttel implementeren. Wat vinden de medewerkers van het nieuwe beleid?

“Uit onderzoek is gebleken dat 20 procent van onze kantoormedewerkers de auto in zal ruilen voor het openbaar vervoer”
Andrea Hogenboom

Collega’s die nog met de auto willen reizen, krijgen 19 cent per kilometer, met een max van 60 kilometer per dag. “Dit bedrag gaan we niet verhogen”, legt Andrea uit. “Simpelweg omdat we duurzaam reisgedrag willen stimuleren. Ons beleid kent eigenlijk alleen maar voordelen. Het OV wordt door het invoeren van dit beleid 100 procent vergoed en de vergoeding voor de auto blijft hetzelfde. Evenals onze parkeerplekken; dat waren er veertien en dat blijft zo. Vol is vol, dat is altijd al zo geweest. Wie ergens anders wil parkeren, zal dat zelf moeten betalen of wat verder moeten lopen.”

Erg tevreden
Andrea heeft de tijd genomen voor het nieuwe mobiliteitsbeleid en het personeel op de hoogte gehouden. En dat is haar in grote dank afgenomen; haar collega’s hebben haar dan ook genomineerd voor de titel ‘HR-professional van het Jaar’, een verkiezing gehouden door Visma Raet. Ze eindigde in de Top 5, een hele prestatie.

Terugkijkend op het jaar, hoe vindt Andrea dat het traject verlopen is? “Het heeft misschien allemaal langer geduurd dan ik van tevoren had ingeschat, maar ik ben erg tevreden. Tijdens het hele traject hebben we goed gekeken naar onze doelstellingen wat betreft duurzaamheid en CO2-uitstoot woon-werkverkeer. We hebben stap voor stap de OR in onze plannen meegenomen en we hebben ze om feedback gevraagd. Ook de verschillende stakeholders hebben we al vroeg in het proces meegenomen zodat iedereen wist waar we mee bezig waren. Zelf heb ik in de beginfase eens per maand met Marc contact gehad om hem te laten weten hoe ver we waren. Waar nodig gaf Marc ons informatie.”

Stap voor stap, fase voor fase
De eerste stap naar sustainability is gezet. Medewerkers van Decathlon zullen twee tot drie dagen per week thuis blijven werken en door het aanbieden van de mobiliteitskaart en het 100 procent vergoeden van het openbaar vervoer, zal er meer met het OV gereisd worden. Alles bij elkaar is Andrea een jaar lang bezig geweest met het vormgeven van het nieuwe beleid. Haar tip: neem de tijd, zorg dat je input krijgt van de medewerkers en neem hun behoefte mee, vraag advies en ga eens kijken hoe andere bedrijven het mobiliteitsbeleid hebben ingericht.

Toekomstplannen
Wat staat er bij de grootste sportwinkel van Nederland nog meer op de agenda? Andrea: “Decathlon is een jong en dynamisch bedrijf, met veel jonge medewerkers, een informele werksfeer en veel kansen. Met, hoe kan het ook anders, veel ruimte voor sport. Uiteraard gaan we de opties wat betreft fietsregelingen nog uitgebreid bekijken en hopelijk ook implementeren. Ons beleid komt tot stand in stapjes. Fase één is klaar, nu komt ruimte voor de tweede fase: het gebruik en stimuleren van de fiets. Onnodig om te zeggen, maar sportiviteit past natuurlijk bij ons bedrijf. We gaan dus zeker kijken wat hierin de mogelijkheden zijn.”

Gratis mobiliteitsadvies?

Wil jij binnen jouw organisatie aan de slag met slimme en duurzame mobiliteit en kan je daar wel wat hulp bij gebruiken?

Vraag ons om hulp! Ons advies is altijd kosteloos en op maat.

Stay up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Heb je vragen?

Contact-Rita-stripes@2x

Rita van der pas

Community Manager

06 549 212 14

Rita@wijzijnbreikers.nl

Bel of mail mij gerust met vragen of om een kennismakingsgesprek in te plannen.